Mitt GTX 660 throttlar ibland(?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Okt 2002

Mitt GTX 660 throttlar ibland(?)

Ibland när jag spelar BF4 så kan jag efter ett tids spelande få throttlande(gissningsvis) av mitt grafikkort.

Det sjunker till 5-10 fps istället för normala 40-70 fps. Det håller i sig i 5-10 sekunder och sen så blir det som vanligt i några sekunder, sen sjunker fpsen igen i ett tiotals sekunder.

Kör lägsta kvalitet och shadowplay igång. Drivrutiner är uppdaterade.

Vad kan problemet vara?

Acer XB270HU, FD R4, ASrock Z97 Extreme6, SM951 256GB NVMe, i5 4690K@4.5 GHz, Corsair H90, 16 GB minne, GTX 970. Det är stommen. Punkt.
WWW.YOUTUBE.COM/KORVSPADES

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2006

Vild gissning, men överhettning kanske? Kolla tempen med t.ex. hwmonitor på processor och grafikkort. När datorn verkar throttla minimera spelet och se vilken temperatur de kommer upp i.

┻━┻ ︵ ヽ(°□°ヽ)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
┻━┻ ︵ \( °□° )/ ︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Okt 2002

Den högsta temperatur jag sett i afterburner är kring 60-70 grader.. Normalt?

Acer XB270HU, FD R4, ASrock Z97 Extreme6, SM951 256GB NVMe, i5 4690K@4.5 GHz, Corsair H90, 16 GB minne, GTX 970. Det är stommen. Punkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Det där är vad som händer när man får slut på v-ram. Datorn börjar använda vanligt ram vilket är mycket långsammare.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av fxfighter:

Det där är vad som händer när man får slut på v-ram. Datorn börjar använda vanligt ram vilket är mycket långsammare.

Ska det ens ske när jag kör på lägsta kvalitet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av AndersB:

Ska det ens ske när jag kör på lägsta kvalitet?

Du startade väl om spelet helt när du bytte inställningar? Annars kan det vara så att ditt shadowplay lider av en extrem minnesläcka.

Du har väll inte modifierat spelet som du spelar medans du testar? Det finns mycket man kan tvinga på som drar en hel del v-ram. Bortsett från det så kan det vara skit bakom spakarna.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Okt 2002

Det tror jag bestämt att jag gjorde..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsbyn
Registrerad
Okt 2002

Kan det kanske vara nå med spelet? Uppdateringar och krejjer..

För jag har ju spelat med detta kort i över ett år utan problem.. förrens nu senaste veckorna..