4 Pin CPU reglerar inte via pwm, Asrock Z77 prof. m

Permalänk
Medlem

4 Pin CPU reglerar inte via pwm, Asrock Z77 prof. m

Hej alla klockare!
Nyligen köpt ett nytt z77(Asrock Z77 prof-m) samt chassi(Phanteks Evolv) till min "gamla" rigg.
Fläktkontrollern som medföljer chassiet kan inte kommunicera med moderkortet verkar det som..

Den långa historian:

Allt frid och fröjd, men märker att fläktkontrollern i chassiet(som kommunicerar med moderkortet via 4 pinnad CPU_Fan kontakt) inte verkrar göra någon nytta.
Kikar i BIOS och mycket riktigt har jag ställt in det på att begränsa hastigheten på CPU fläkten.
Märker dock att fläktarna låter något högre när jag stänger av funktionen, så nytta gör den men väldigt lite.

Jag kopplade in en förlägningssladd till en av fläktutgångarna på fläktkontrollern och mätte med voltmeter, jag blev något paff!
Istället för 12v så uppmätte jag 9.6v...
Stänger jag av fläktstyrningen i BIOS är det tillbaka på 12v.
Ingen förändring sker heller om jag kopplar ur den extra strömförsörjningen till fläktkontrollern.

Jag inser precis att jag alltså kör pump + fyra fläktar på CPU uttaget på moderkortet enbart. Strömförsörjningen direkt från PSUn kickar inte in(eftersom fläktkontrollern inte får någon pwm signal). Borde nästan vara ett varningsljud på det...

Dold text

Den korta frågan:
Har inte mitt moderkort pwm styrning? Trots två separata 4pins kontakter på moderkortet, följt av några 3 pinnare? Varför bry sig om att ha både och isåfall?
Skulle vara så ruskigt smidigt att kuna använda phanteks fläktkontroller...

EDIT: Har uppdaterat BIOS utan förbättring.
Antar att jag får införskaffa mig en nzxt grid+

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Hej alla klockare!
Nyligen köpt ett nytt z77(Asrock Z77 prof-m) samt chassi(Phanteks Evolv) till min "gamla" rigg.
Fläktkontrollern som medföljer chassiet kan inte kommunicera med moderkortet verkar det som..

Den långa historian:

Allt frid och fröjd, men märker att fläktkontrollern i chassiet(som kommunicerar med moderkortet via 4 pinnad CPU_Fan kontakt) inte verkrar göra någon nytta.
Kikar i BIOS och mycket riktigt har jag ställt in det på att begränsa hastigheten på CPU fläkten.
Märker dock att fläktarna låter något högre när jag stänger av funktionen, så nytta gör den men väldigt lite.

Jag kopplade in en förlägningssladd till en av fläktutgångarna på fläktkontrollern och mätte med voltmeter, jag blev något paff!
Istället för 12v så uppmätte jag 9.6v...
Stänger jag av fläktstyrningen i BIOS är det tillbaka på 12v.
Ingen förändring sker heller om jag kopplar ur den extra strömförsörjningen till fläktkontrollern.

Jag inser precis att jag alltså kör pump + fyra fläktar på CPU uttaget på moderkortet enbart. Strömförsörjningen direkt från PSUn kickar inte in(eftersom fläktkontrollern inte får någon pwm signal). Borde nästan vara ett varningsljud på det...

Dold text

Den korta frågan:
Har inte mitt moderkort pwm styrning? Trots två separata 4pins kontakter på moderkortet, följt av några 3 pinnare? Varför bry sig om att ha både och isåfall?
Skulle vara så ruskigt smidigt att kuna använda phanteks fläktkontroller...

EDIT: Har uppdaterat BIOS utan förbättring.
Antar att jag får införskaffa mig en nzxt grid+

Finns det inställningar i UEFI/BIOS Setup för om fläktstyrningen skall ske med PWM eller ändrad spänning?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Finns det inställningar i UEFI/BIOS Setup för om fläktstyrningen skall ske med PWM eller ändrad spänning?

Har letat som en tok efter just detta men hittar varken något i BIOS eller i manualen.

Jag är lite osäker på om den styr i PWM eller inte. Kör man "manual" fan speed så ställer man in ett värde mellan 1-255 vilket låter som DUTY cycle på en PWM signal.

Kanske skall koppla in orignalfläkten och se om den blir levererad 12v eller inte. med hjälp av en potentiometer.

EDIT:
För eventuella googlare och andra:
Uppmätt med voltmeter över spänningen från CPU_FAN så är den 12.3v
Medan fläktar och pump har lägre spänning.
Således fungerar alltså det hela som tänkt. Fortfarande med en viss oro att ström konsumeras från CPU_FAN i första hand.
Eftersom kontrollern går oavsett om den extra strömförsörjningen är inkopplad eller ej.

Visa signatur