Permalänk

"Tvätta" I5-2500k - Behöver råd.

Hej

Efter att ha om-monterat min i5-2500k så märkte jag att jag fått lite kylpasta på olika ställen. Kylpastan ligger för det mesta på ovansidan på PCBn. Men jag märkte att det också fanns lite kylpasta farligt nära kontaktytan på undersidan av processorn. Den fungerar fortfarande bra men jag tänkte att jag ville vara på säkra sidan och ta bort allt. Jag har kollat på andra trådar där andra folk fått kylpasta under sin processor men då var det på pinsen och inte på den platta kontaktytan som Intels processorer nu har. Jag planerar att använda bomullstussar+isopropylalkohol men undrar om det skulle vara farligt om jag råkade "skvätte" denna vätska på den guldiga kontaktytan på processorn eller om det bara är att köra på.

Jag bifogar här en bild på dom områden av processorn som berörs av kylpastan

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan dränka prollen i isopropylalkohol, det dunstar bort

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak. Tog tops + "elrengöring" som jag gissar är någon form av alkohol(luktade etanol + dunstade).
Min 2500k fungerar lika bra nu som när jag köpte den. ^^

Men var noga med att byta topsen ofta direkt när du ser att den visar tendens till att "yva" sig. Du vill ju inte att bomull skall vara där heller. :/

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Du kan dränka prollen i isopropylalkohol, det dunstar bort

Tackar för hjälpen!

Ville bara vara på säkra sidan innan jag gjorde något

Skrivet av klemze:

Jag gjorde samma sak. Tog tops + "elrengöring" som jag gissar är någon form av alkohol(luktade etanol + dunstade).
Min 2500k fungerar lika bra nu som när jag köpte den. ^^

Men var noga med att byta topsen ofta direkt när du ser att den visar tendens till att "yva" sig. Du vill ju inte att bomull skall vara där heller. :/

Tack. Det ska jag göra!

Permalänk
Medlem

jag brukar bada mina dyra processorer i kemisk Aceton det funkar kanon det får ej innehålla olja i dessa aceton.. Gripen aceton brukar va bra den röda flaskan ej gröna den har olja.

första jag gör är ta en liten plast låda och fyller på aceton sedan lägger jag processorn i där sedan tar jag en tandborste o skubbar bort allt kylpasta runt om. efteråt torkar jag cpu med toapapper sedan done * som ny sedan

gott tips

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

jag brukar bada mina dyra processorer i kemisk Aceton det funkar kanon det får ej innehålla olja i dessa aceton.. Gripen aceton brukar va bra den röda flaskan ej gröna den har olja.

första jag gör är ta en liten plast låda och fyller på aceton sedan lägger jag processorn i där sedan tar jag en tandborste o skubbar bort allt kylpasta runt om. efteråt torkar jag cpu med toapapper sedan done * som ny sedan

gott tips

Torka bör du ej göra, då det dunstar bort. Du bör definitivt använda något annat än toapapper då du får en massa papper som lossnar från pappersbiten du använder och fastnar på processorn vilket kan minska värmeledningsförmågan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Sötast
Skrivet av pytonOrm:

jag brukar bada mina dyra processorer i kemisk Aceton det funkar kanon det får ej innehålla olja i dessa aceton.. Gripen aceton brukar va bra den röda flaskan ej gröna den har olja.

första jag gör är ta en liten plast låda och fyller på aceton sedan lägger jag processorn i där sedan tar jag en tandborste o skubbar bort allt kylpasta runt om. efteråt torkar jag cpu med toapapper sedan done * som ny sedan

gott tips

Det du beskriver låter som ett totalt ESD-Inferno i mina öron!

Permalänk
Medlem

jag vet vad jag gör sakerna har hållt än så länge. fast på dom dyraste processorerna använde jag inget papper för o torka med. mest på dom billigaste cpu har det hänt. So chill out *

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pytonOrm:

jag vet vad jag gör sakerna har hållt än så länge. fast på dom dyraste processorerna använde jag inget papper för o torka med. mest på dom billigaste cpu har det hänt. So chill out *

Haha, det låter inte som det. Papper är inget trevligt för elektronik.

Permalänk
Medlem

jag sa aldrig att jag torkade hela cpu ? jag torkade på själva ihs försiktigt resten fick själv torkas. det är lätt miss förstå folk med det vet jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar lägga min i diskmaskinen, funkar alltid
Skämt åsido, jag brukar använda tops och det här http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f....
Först tar du en av dem som står nr 1 på. Sen torkar du bort med nr 2. Blir som ny, och för övrigt lukar den typ apelsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag brukar bada mina dyra processorer i kemisk Aceton det funkar kanon det får ej innehålla olja i dessa aceton.. Gripen aceton brukar va bra den röda flaskan ej gröna den har olja.

första jag gör är ta en liten plast låda och fyller på aceton sedan lägger jag processorn i där sedan tar jag en tandborste o skubbar bort allt kylpasta runt om. efteråt torkar jag cpu med toapapper sedan done * som ny sedan

gott tips

Tack för tipset. Hoppas du inte säljer dina begagnade grejer på marknaden.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |