Behöver hjälp med SLI

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med SLI

Hej,

Jag har använt mina två GTX 780 et bra tag nu och spelar flera olika spel utan problem på dem. Ett av mina absoluta favoriter har länge varit War Thunder och jag har över 550timmar i det. Det har aldrig varit något problem med SLI i spelet under alla de timmar jag har spelat - tills nu. Efter att ha varit inne i spelet i bara 20minuter ungefär (in-game) kraschar det, alltid. Oftast blir skärmarna svarta eller börjar flickra och sen måste jag stänga dator med knappen. Det har hänt att jag har fått BSOD dessutom. Dock fungerar spelet perfekt när jag stänger av SLI.

Saker jag har försökt mig på
Installera om W7 (helt clean installation)
Testat olika drivrutiner från nVidia
Tagit ner grafiken något för att se om det hjälper

Det hjälper inte.

Dold text

Jag har själv försökt komma på vad problemet kan vara innan jag frågar såklart och har kommit fram till att det kanske beror på att mitt andra grafikkort ger upp. Finns det något sätt att ta reda på om det ena kortet fungerar genom att ändra det primära kortet? Kommer jag kunna starta datorn igen om jag inaktiverar det primära kortet och låt oss säga, det andra inte fungerar? Kan det ha att göra med någon av mina andra komponenter?

Jag har faktiskt haft problem med SLI i Far Cry 4 också nu när jag tänker på det. I det spelet fick jag inbrända texturer efter att ha spelat en liten stund (återigen, bara i SLI). Den typer av inbrända texturer man får om man lämnar en plasma TV på förlänge med samma bild. Ser rätt skumt ut.

System
Motherboard: MSI Z87-G45 GAMING
RAM: 16GB Corsair CL9 VengenceLP 1600MHz
CPU: Intel Core i7 4770K @ 3,5GHz
GPU's: 2x MSI GTX 780
Storage: Samsung EVO SSD and a harddrive (både War Thunder och W7 är på SSDn)
PSU: 850W EVGA Gold+

Snälla HJÄLP!!! Jag hittar ingen information angående detta någon annan stans. Verkar som jag är den enda med dessa problem...

Permalänk
Livsnjutare 😎

1. Ladda ner Unigine Heaven Benchmark
2. Stäng av datorn och montera ut ena kortet
3. Starta upp datorn och kör Heaven i helskärm, maxade inställningar
4. Håll koll på temps och allt eftersom testet rullar på.

Tänk på att detta är ett loopande test, och skall gå länge.
Så sätt på det på morgonen och låt det gå minst 2-3h.

Om allt fungerar som det skall efter denna tid, stäng av datorn, byt kort till det andra och repetera steg 4 med det kortet.

Om inga av korten får problem, artefakter, uppenbara höga temps och dylikt - och allt då tyder på att varje kort är helt ok i singel konfiguration, stoppa i dem igen, koppla in SLI-bryggan och starta datorn.

Kontrollera i Nvidias kontrollpanel att SLI är aktiverat.
Kör testerna på Heaven igen, med båda korten.

Fullskärm, högsta inställningar, minst 2h.
Får du problem här bör du se det rätt snabbt.
Troligtvis temp-problem eller att ena kortet börjar ge sig.

Var noga med att testa datorn så som du kör den normalt.
Alltså, har du stängt chassi normalt sett - ha det under testerna med annars kommer dina mätvärden bli fel.

Notis / extra tips: Jag brukar personligen köra igång 2st instanser utav GPU-Z också och övervaka varje kort + logga allt till fil om det ev. blåskärmar eller liknande vid lite högre klock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

1. Ladda ner Unigine Heaven Benchmark
2. Stäng av datorn och montera ut ena kortet
3. Starta upp datorn och kör Heaven i helskärm, maxade inställningar
4. Håll koll på temps och allt eftersom testet rullar på.

Tänk på att detta är ett loopande test, och skall gå länge.
Så sätt på det på morgonen och låt det gå minst 2-3h.

Om allt fungerar som det skall efter denna tid, stäng av datorn, byt kort till det andra och repetera steg 4 med det kortet.

Om inga av korten får problem, artefakter, uppenbara höga temps och dylikt - och allt då tyder på att varje kort är helt ok i singel konfiguration, stoppa i dem igen, koppla in SLI-bryggan och starta datorn.

Kontrollera i Nvidias kontrollpanel att SLI är aktiverat.
Kör testerna på Heaven igen, med båda korten.

Fullskärm, högsta inställningar, minst 2h.
Får du problem här bör du se det rätt snabbt.
Troligtvis temp-problem eller att ena kortet börjar ge sig.

Var noga med att testa datorn så som du kör den normalt.
Alltså, har du stängt chassi normalt sett - ha det under testerna med annars kommer dina mätvärden bli fel.

Notis / extra tips: Jag brukar personligen köra igång 2st instanser utav GPU-Z också och övervaka varje kort + logga allt till fil om det ev. blåskärmar eller liknande vid lite högre klock.

Tack för snabbt svar Kommer göra det du skrev och skriva resultat här igen.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag fick detta meddelade när spelet kraschade nu precis. Error 8111000A - Device Not Responding

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

1. Ladda ner Unigine Heaven Benchmark
2. Stäng av datorn och montera ut ena kortet
3. Starta upp datorn och kör Heaven i helskärm, maxade inställningar
4. Håll koll på temps och allt eftersom testet rullar på.

Tänk på att detta är ett loopande test, och skall gå länge.
Så sätt på det på morgonen och låt det gå minst 2-3h.

Om allt fungerar som det skall efter denna tid, stäng av datorn, byt kort till det andra och repetera steg 4 med det kortet.

Om inga av korten får problem, artefakter, uppenbara höga temps och dylikt - och allt då tyder på att varje kort är helt ok i singel konfiguration, stoppa i dem igen, koppla in SLI-bryggan och starta datorn.

Kontrollera i Nvidias kontrollpanel att SLI är aktiverat.
Kör testerna på Heaven igen, med båda korten.

Fullskärm, högsta inställningar, minst 2h.
Får du problem här bör du se det rätt snabbt.
Troligtvis temp-problem eller att ena kortet börjar ge sig.

Var noga med att testa datorn så som du kör den normalt.
Alltså, har du stängt chassi normalt sett - ha det under testerna med annars kommer dina mätvärden bli fel.

Notis / extra tips: Jag brukar personligen köra igång 2st instanser utav GPU-Z också och övervaka varje kort + logga allt till fil om det ev. blåskärmar eller liknande vid lite högre klock.

Ser ut som att en liten resistans eller vad det är på kortet är helt svartbränd. En är dessutom utsmetad som att det skulle ha smält. Vad i *******?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av 24467125:

Ser ut som att en liten resistans eller vad det är på kortet är helt svartbränd. En är dessutom utsmetad som att det skulle ha smält. Vad i *******?

Foto?
Ta ett kort och lägg upp så vi andra med man se...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ge oss en bild så vi får en klar bild över vad som kan vara snett underlättar

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.