Permalänk

Dålig processor?

Tja!

Så jag vill gärna streama wow, jag kör med obs. När jag står stilla är allt bra men rör jag mig blir det pixligt. Då kan man öka kvalitén från "veryfast" till "Faster, fast etc.." Men varnar om att det kan kräva mycket på processorn. När jag höjer den lite, så börjar det lagga. Cpun går upp till 100% så fort jag går in i spelet medans gpun går mellan 20-50% användning. Är det då min processor som är för klen? Känns ändå som den borde klara det. Värt att överklocka den annars? Och vart hittar jag enklast att lära mig det då jag aldrig gjort det innan.

Mina specs:

Gpu: 780ti 3gb minne OC
CPU: I5 4670k inte O'C
ram: 16gb ram 1600mhz
Psu: 700w
OS: Windows 8.1 64-bit

Internet hastighet:
Download - 112mbps
Upload - 11.22mbps

Tack på förhand!! D:

Permalänk
Medlem

Blir det pixligt har du för låg bitrate i dina inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Nej testat 2500-8000 men man ska ligga på 3000 och det ska fungera bra. Samt ska man kunna öka kvalitén men jag klarar inte av att göra det pga att det börjar lagga då, och därav jag undrar om det är processorn som spökar.

Permalänk

Bitraten påverkar inte min cpu användning, men ökar jag kvalitén gör den det och går upp i 100%. Det jag vill få reda på är om jag behöver en bättre processor. Den ska fungera bra med min 780ti men ändå så flaskhalsar cpun min gpu och kvalitén blir inte bra. Menar med min dator borde jag kunna streama med jävligt bra kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

Bitraten påverkar inte min cpu användning, men ökar jag kvalitén gör den det och går upp i 100%. Det jag vill få reda på är om jag behöver en bättre processor. Den ska fungera bra med min 780ti men ändå så flaskhalsar cpun min gpu och kvalitén blir inte bra. Menar med min dator borde jag kunna streama med jävligt bra kvalité.

Din Cpu kan jag knappast tänka mig flaskar.. Om jag inte har helt fel så är det ett ganska Cpu krävande spel, och inte så krävande på Gpu så då behöver ju inte grafikkortet jobba lika mycket..? Så då är väl dina värden på användningen normala?

Rätta mig gärna om jag har fel, någon.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk

Man kollar ju om gpu eller cpu flaskhalsar genom att där man droppar i fps att se vilken som når hundra först? Min cpu når ju hundra direkt när jag börjar streama medans gpu lägger säg bra mellan 20-50. Men det jag helst vill veta är om min processor är kapabel till att streama i 1080p utan problem. Kan ju ha på "Veryfast" kvalité men då blir det ju pixligt så fort jag rör mig som sagt. Ökar jag den pixlar det inte men fryslaggar istället och processorn toppar 100% användning.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är ju wow ganska cpu krävande spel ändå.
För att streama behöver du ställa in rätt inställningar i OBS utifrån dator och nätverk osv och det finns betydligt fler inställningar än bara bitrate så du får läsa på lite om programmet.

Och ja en i5 kan ibland va lite för klen för att streama på därför jag själv uppgradera till en i7a, men överklockar du cpun lite ska de nog inte vara några problem.
Anledningen att det blir pixligt är för att renderingen görs live och du använder för mycket cpu så den kan inte rendera det i den takten den behöver så då skickar den ut det dåligt renderat för att det ska flyta på .

Börja med att gå till avancerat där kan du ju ändra x264-förinställning desto högre upp du har den desto sämre kvalité blir de men är marginellt, ska helst ligga runt 80% cpu belastning max vid streaming och spelande så det finns lite andrum för både obs och spelet.

Du kan också gå in på video och välja upplösning nedskalning och skala ner upplösningen till 1280x720 från 1920x1080 det brukar göra de mindre krävande med marginellt sämre kvalite.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Hur belastas din cpu ? Är det jämn last eller ligger allt på core 1 & 2? Isf kan du prioritera 3&4 till OBS

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag har mixat mycket med inställningar och testat det mesta. Läst på massor om det. Att köra 720 är ju ganska så stor skillnad från 1080p. Jag vill ju gärna öka x264-förinställningen då det löser pixelproblemet och ger klar bild. Men då överhettas istället cpun. Därför jag undrar om min cpu är det som gör att jag inte kan streama i bättre kvalité. För dom delarna jag har i min dator borde klara 1080p galant?

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Hur belastas din cpu ? Är det jämn last eller ligger allt på core 1 & 2? Isf kan du prioritera 3&4 till OBS

Hur går jag till väga för att se detta? Och hur kan man ställa in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

Hur går jag till väga för att se detta? Och hur kan man ställa in det?

ladda ner core temp. där kan du se varje ''core'' för sig och hur mycket varje belastas

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrille47:

Jag har mixat mycket med inställningar och testat det mesta. Läst på massor om det. Att köra 720 är ju ganska så stor skillnad från 1080p. Jag vill ju gärna öka x264-förinställningen då det löser pixelproblemet och ger klar bild. Men då överhettas istället cpun. Därför jag undrar om min cpu är det som gör att jag inte kan streama i bättre kvalité. För dom delarna jag har i min dator borde klara 1080p galant?

Skrivet av chrille47:

Hur går jag till väga för att se detta? Och hur kan man ställa in det?

Fast marginellt kan du se skillnad på kvalitén just i det sammanhanget skalar du ner där till 1280x720 kommer då få mycket lägre cpu användning då kan du också gå över till att köra en lägre x264 förinställning och därmed få bättre kvalité än om du kört 1080p.

Ja det är din cpu.
Du måste ju förstå att om du har något som ligger live hela tiden i bakgrunden och renderar bildrutor och du spelar och du helt plötsligt går upp till 95-100% cpu användning så finns det 2 saker som händer först börjar spelet lagga om den inte kan plocka mer cpu och sen kan inte obs rendera ut rutor vilket gör att kvalitén blir skit.

Det är egentligen obetydligt att göra så som han säger i sammanhanget att streama för att obs behöver mer än 2 kärnor för att fungera med hyfsad kvalité och inställningar.
Visst du isolerar ju spelet får 2 kärnor då och obs på 2 och det kanske hjälper något med spelets problem med lagg men din stream kommer fortfarande lagga för då får den bara 2 kärnor istället för 4 vilket betyder du får köra med ännu sämre inställningar.

Så det du får göra somsagt är ställa in din setup på ett sånt vis att du ligger på cirka 80% processor användning vid spelande och streamande, och som jag redan påpekat dra en lite överklockning för att få ut lite mer prestanda ur din processor.

Och egentligen onödigt gå köpa ny cpu för man ska streama då går man köper ett capture kort istället som man kopplar in via hdmi till sitt grafikkort som sedan har en egen inbyggd del som sköter renderingen och tar av lasten från cpun.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om en 2500k och 3570k (överklockad) klarar av att streama wow i 1080p utan problem så känns det som att 4670k också bör göra det. Tror du får pilla med inställningarna som ovan säger. Men behöver knappast köpa en ny, däremot ändra inställningarna i WoW gör också VÄLDIGT stor skillnad.

Edit; Läste även att CPUN blir överhettad? Då är det nog dags att skaffa en ny kylare...