Permalänk
Medlem

5820k+h110 Svängande temps

Hej!

Har då en 5820k @4,3Ghz med 1,25v samt en H110 med orginal fläktar i pull.

Nu efter ett någon veckas ägande har även temperaturerna förändrats en del vid stress test. den stiger ordentligt snabbt från 30c till 74c sen kan den hoppa lite mellan 55-70.
Innan steg den sakta upp till ca 68 och höll sig där omkring konstant även efter längre tids stresstest.

Monterade nyligen om blocket men med samma resultat.
Pumpen är på fast spänning om 100%@1500RPM? konstant och fläktarna styrs automatisk från bios.

Jag kan inte känna av någon viberation från pumpen och den är vad jag uppfattar ljudlös.

Det jag även undrar lite över och som även var innan OC är om det är normalt med denna cpu att diffa upp till ca 10c mellan core och package?
Har stresstestat med intelburn test.

Permalänk
Medlem

Dock med Intelburn test så brukar belastningen variera under tiden man testar, och därigenom även temperaturen.

Vet inte hur mycket det brukar skilja på core och package temp, men skilja ska det.. då det är olika mätpunkter i CPU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Hej!

Har då en 5820k @4,3Ghz med 1,25v samt en H110 med orginal fläktar i pull.

Nu efter ett någon veckas ägande har även temperaturerna förändrats en del vid stress test. den stiger ordentligt snabbt från 30c till 74c sen kan den hoppa lite mellan 55-70.
Innan steg den sakta upp till ca 68 och höll sig där omkring konstant även efter längre tids stresstest.

Monterade nyligen om blocket men med samma resultat.
Pumpen är på fast spänning om 100%@1500RPM? konstant och fläktarna styrs automatisk från bios.

Jag kan inte känna av någon viberation från pumpen och den är vad jag uppfattar ljudlös.

Det jag även undrar lite över och som även var innan OC är om det är normalt med denna cpu att diffa upp till ca 10c mellan core och package?
Har stresstestat med intelburn test.

Hmm ja det var ju lite skumt men borde finnas någon förklaring tycker jag?

Är du säker på att fläktarna går i exakt samma hastighet samt att radiatorn inte är full med damm el liknande?
Du kanske tidigare kollade temps innan radiatorn var fullt uppvärmt?

Att det diffar 10c mellan CPU package och kärnorna är fullt normalt iaf på den här plattformen som jag uppfattat det för det gör det nämligen för mig med, jag kör min 5820K på 1.25v vid 4.35GHz och har runt 60c vid load och 50c i idle. Dvs väldigt likt det du kör.

Jag kör med en 120.3 custom loop, därav lite lägre temps (antar jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Dock med Intelburn test så brukar belastningen variera under tiden man testar, och därigenom även temperaturen.

Vet inte hur mycket det brukar skilja på core och package temp, men skilja ska det.. då det är olika mätpunkter i CPU

Jo har kännedom om det, kör dock med en minnesmängd om 14gb så den tar ett bra tag på att beräkna igenom det innan nästa beräkning börjar.
P95 och haswell läste jag nått om att det skulle undvikas?

Men hur som nu vill den fungera korrekt en stadig stigning upp till 68c och håller sig kvar där med en enstaka peak till 70-72. inget förändrat sedan förra mätning.. så kan det handla om en svajande pump som snart vill ge sig? eller kan det handla om att det finns luft i systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Hmm ja det var ju lite skumt men borde finnas någon förklaring tycker jag?

Är du säker på att fläktarna går i exakt samma hastighet samt att radiatorn inte är full med damm el liknande?

Att det diffar 10c mellan CPU package och kärnorna är fullt normalt iaf på den här plattformen som jag uppfattat det för det gör det nämligen för mig med, jag kör min 5820K på 1.25v vid 4.35GHz och har runt 60c vid load och 50c i idle. Dvs väldigt likt det du kör.

Fläktarna är av samma modell och är inställda på samma fläktkurva som styrs av cpu temp. och pump är sålades fast spänning.
Samt fläktarna sitter bredvid varandra i pull så även om det är olika hastighet så är det inget som ska kunna begränsa luftflödet som det skulle kunna vart om det var PnP och felriktat.
Inte mycket dam på 1v med dammfilter men blåste ändå rent med tryckluft vid ominstallationen förut.

Glömde nämna min idle som ligger runt 30c.

Trevlig load temp du har med samma vcore :), Kör du costom loop med tanke på den lilla diffen i temp?

Permalänk
Avstängd

Kör med 4.3ghz på 1.3v och har idle på 28 och full load på 61 grader. Med custom loop

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Fläktarna är av samma modell och är inställda på samma fläktkurva som styrs av cpu temp. och pump är sålades fast spänning.
Samt fläktarna sitter bredvid varandra i pull så även om det är olika hastighet så är det inget som ska kunna begränsa luftflödet som det skulle kunna vart om det var PnP och felriktat.
Inte mycket dam på 1v med dammfilter men blåste ändå rent med tryckluft vid ominstallationen förut.

Glömde nämna min idle som ligger runt 30c.

Trevlig load temp du har med samma vcore :), Kör du costom loop med tanke på den lilla diffen i temp?

Oki I see, sorry läste inte tillräckligt noga innan jag uttalade mig där så ber om ursäkt för det.

Jo det är korrekt, custom bestående av EK supreme LT block, TC PA120.3 (den ärldre med 25mm spacing som är lite längre än 15mm spacing modellen) samt Laing DDC 3.25. Dvs enbart på CPU.

Förväntar mig dock att temps går upp lite under sommaren när det är varmt här inne men just nu när det är ganska kallt i lägenheten så ligger tems riktigt lågt, dessutom så händer det att någon kärna hoppar starx över 60c men över lag runt 60c.
Beror ju såklart på omgivningen (temperaturen) också, kan det vara en anledning till din att dina temps är högre, har du varmare inomhus pga av uppvärming av hus/lägenhet?
Har märkt att det skiljer rätt så mycket beroende på temps i lägenheten men just nu är det vinter ute och därmed lite kallare i lägenheten, så här såg det iaf ut för mig nu men uppvärmd radiator och allt:

Ja just det ja, idle brukar ligga runt 27-28c.