Högt, konstant pip vid kontroll av fläktar genom moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykarleby, Finland
Registrerad
Jan 2006

Högt, konstant pip vid kontroll av fläktar genom moderkort.

Hejsan,

Så, som ni ser i signaturen, har jag ett AsRock Z77 Extreme4. När jag använder deras egna Extreme Tuning Utility för att ändra varvtalet på en fläkt (oftast fläkten på min Thermalright True Spirit 120 M) så uppstår ett högt, konstant pip som låter som ett censurpip i en film ungefär, men håller på tills jag stänger av datorn. Funkar inte ens med hård omstart, utan kräver att jag faktiskt stänger av datorn en del genom operativsystemet alt. genom att hålla in power-knappen tills den stängs av.

Ska försöka beskriva min fläktsetup också. Har en Corsair SP120 Quiet Edition där bak kopplad till CHA_FAN1 (Nej, det är knappast lönt att köra SP där). Har också två Fractal Design som följde med. En körs på 12V och en på 7V m.h.a. en resistor. Dessa är inkopplade m.h.a. en molex-splitter utan hjälp av moderkortet. Det är här jag undrar om problemet uppstår. Pipet existerade inte innan jag la till denna splitter och därmed molex-sladden i nätaggregatet (XFX Pro 750W).

Är det någon som hört om något liknande och vet vad orsaken skulle kunna vara? Vet inte exakt från vilket område pipet kommer, men kanske att händelseförloppet kan hjälpa er? Vore oerhört tacksam för hjälp. På det här viset kan jag köra alla fläktar på det varvtal det passar mig, men jag skulle gärna slippa pipet. Tack på förhand!

EDIT: Kör nu utan Molex-kontakten eftersom jag kom fram till att kablarna för 3-pinfläktarna var långa nog att sträcka sig dit de behövde, men pipet kvarstår om jag försöker ändra varvtal på CPU-fläkten.

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube