Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

MSI z87i gaming AC & 4670k

Tjenare SweClockers,

bestämde mig för att mecka lite med min 4670k (vad är annars poängen med en K processor o vattenkylning? ) och fick upp den till 4.3 GHz stable med 100% load temp på 60 grader med OCCT (blev lite högre, typ 65 med Prime95).

Högre går den inte utan att peta på volten och jag kunde inte riktigt hitta vilken det var jag skulle ändra på så tänkte be er om råd. Som jag förstått det av olika guider så är det CPU Vcore Offset som ska ökas lite uppåt. På mitt moderkort visas dock inte vilken volt min CPU Core Voltage Offset ligger på. Någon som kan skina lite ljus över hur jag ska göra?

Trevlig helg på er

Bios: http://i.imgur.com/bBDQf7T.jpg

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Pelegrino:

Tjenare SweClockers,

bestämde mig för att mecka lite med min 4670k (vad är annars poängen med en K processor o vattenkylning? ) och fick upp den till 4.3 GHz stable med 100% load temp på 60 grader med OCCT (blev lite högre, typ 65 med Prime95).

Högre går den inte utan att peta på volten och jag kunde inte riktigt hitta vilken det var jag skulle ändra på så tänkte be er om råd. Som jag förstått det av olika guider så är det CPU Vcore Offset som ska ökas lite uppåt. På mitt moderkort visas dock inte vilken volt min CPU Core Voltage Offset ligger på. Någon som kan skina lite ljus över hur jag ska göra?

Trevlig helg på er

Bios: http://i.imgur.com/bBDQf7T.jpg

Det står att CPU Core Voltage ligger på 1.184V.
Detta betyder ganska lite.

Gå in i OS och stresstesta, avläs VCore med lämpligt program. Ställ in VCore manuellt på denna spänning eller lite högre i bios.

Du skall ändra tillbaka RAM Frequency på AUTO och ställ XMP profile på enable.

Under DigitaALL power antar jag att du har VDroop Ctrl och Switching Freq. Ställ VDroop Ctrl på 62.5% eller 75%. Sätt Switching Freq på 1.5X eller 2X om du har kylning över VRM, Dvs bra luftflöde. En AIO och högra Switching Freq är BIG NO NO!

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

En fråga. Varför skall man ändra CPU voltage offset? Varför inte bara ändra CPU voltage?
Vad gör offset? Lägger det bara till eller tar bort volt från CPU voltage? Så det är i princip som att ändra CPU voltage men istället ändrar man det brevid så man vet hur mycket man ökat och vad original volten är på.

Vad är VDroop Ctrl och Switching Freq.?

Funderar på att klocka min egen 4670k men är en wall of text om man kollar på guiderna. På min AMD var det bara att höja multipliern och CPU core voltage, inget klydd och funkar perfekt, verkar vara så mycket mer som skall ställas in på en intel.

AMD 760k @ 4.7GHz, NB @ 2200MHz | Asus 760 | Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI | 2x4GB 1866MHz Gskill | Silverstone SFX ST45SF 450W

Intel i5-4670k @ stock | MSI 680 | Gigabyte G1.Sniper Z87 | 2x4GB 2400MHz Gskill | Corsair TX850 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av DavidtheDoom:

Det står att CPU Core Voltage ligger på 1.184V.
Detta betyder ganska lite.

Gå in i OS och stresstesta, avläs VCore med lämpligt program. Ställ in VCore manuellt på denna spänning eller lite högre i bios.

Du skall ändra tillbaka RAM Frequency på AUTO och ställ XMP profile på enable.

Under DigitaALL power antar jag att du har VDroop Ctrl och Switching Freq. Ställ VDroop Ctrl på 62.5% eller 75%. Sätt Switching Freq på 1.5X eller 2X om du har kylning över VRM, Dvs bra luftflöde. En AIO och högra Switching Freq är BIG NO NO!

Tack för snabbt svar. Vcore = CPU core voltage? Trodde det var offset man skulle ändra? RAM frequency står på 1600 för den sätter mina 1600 minnen på 1333 vilket är slöseri. Vad är vrm?

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Pelegrino:

Tack för snabbt svar. Vcore = CPU core voltage? Trodde det var offset man skulle ändra? RAM frequency står på 1600 för den sätter mina 1600 minnen på 1333 vilket är slöseri. Vad är vrm?

Du har felaktigt ställt in dina ramminnen. Du har endast ställt in frekvens, inte timings eller subtimings.

Ställ in Frekvensen på auto och ÄNDRA XMP TILL ENABLE! Detta ställer in ditt RAM minne på XMP profilen som är just 1600MHz och rätt timings.

Du kan använda offset om du vill. Jag säger dock vart du skall läsa VCore(CPU Core Voltage, är bättre namn, VCore är en förkortning).

VRM betyder Voltage Regulator Modules i detta kontext. Det är kort och gott strömförsörjningen till CPU. Ligger normalt sett på vänster sida om CPU sockeln. Har du ingen kylfläns där får du inte ändra Switching Freq för VRM. Har du Kylfläns OCH luftflöde över sockeln så kan du öka switching freq.

Jag har skrivit ett inlägg i överklockningsguiden för just MSI. Kolla där. Inlägg #2.

Och gör som jag säger kring XMP. Googla på det om du inte tror mig.

Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har felaktigt ställt in dina ramminnen. Du har endast ställt in frekvens, inte timings eller subtimings.

Ställ in Frekvensen på auto och ÄNDRA XMP TILL ENABLE! Detta ställer in ditt RAM minne på XMP profilen som är just 1600MHz och rätt timings.

Du kan använda offset om du vill. Jag säger dock vart du skall läsa VCore(CPU Core Voltage, är bättre namn, VCore är en förkortning).

VRM betyder Voltage Regulator Modules i detta kontext. Det är kort och gott strömförsörjningen till CPU. Ligger normalt sett på vänster sida om CPU sockeln. Har du ingen kylfläns där får du inte ändra Switching Freq för VRM. Har du Kylfläns OCH luftflöde över sockeln så kan du öka switching freq.

Jag har skrivit ett inlägg i överklockningsguiden för just MSI. Kolla där. Inlägg #2.

Och gör som jag säger kring XMP. Googla på det om du inte tror mig.

Tror dig självklart gällande XMP, det var av by default. Tar det säkra före det osäkra och lämnar Switching freq i fred.
Vad är skillnaden på att ändra offset och vcore? Ser som sagt inte vad offset ligger på för tillfälle så vet inte hur mycket den ändras när jag skriver i ett värde.

Är det en bra tumregel att hålla sig under 1.3 i volt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storstaden
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Pelegrino:

Kolla den här guiden, innehåller väl det mesta vad som gäller vid basic överklockning. Är ASUS MB i detta fall men ingen större skillnad på dessa. --> https://www.youtube.com/watch?v=Z7zPu9255ZI

Den här kan va värt att kolla på också --> https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE&list=PLyYZGzaUI4Q...

Asus Z87-Pro | Intel i7-4770K (OC 4.3GHz) | Corsair H100i w/ Corsair SP120 PWM Quiet Ed x2 | Corsair Dominator Platinum 2133 (32GB) | Corsair AX760i | Samsung SSD 840 Pro 256GB | WD WD2003FZEX Caviar Black 2TB | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 A8G GAMING | Fractal Design Define R5 w/ Corsair AF140 Quiet Ed x3 | Logitech Performance MX | Corsair K70 Vengeance | Windows 7 Ultimate | Dell U2713 HM + Acer Predator XB271HU IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Hamnade på 4.6 GHz med Vcore satt på 1.280. Kan inte öka vcore mycket högre och datorn startar inte med frekvensen på 47 så får väl stanna här
http://valid.x86.fr/h0fbip

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Pelegrino:

Tror dig självklart gällande XMP, det var av by default. Tar det säkra före det osäkra och lämnar Switching freq i fred.
Vad är skillnaden på att ändra offset och vcore? Ser som sagt inte vad offset ligger på för tillfälle så vet inte hur mycket den ändras när jag skriver i ett värde.

Offset ligger på 0 vid default och ökar med belastningen. Du kan lägga på ytterliggare på offset, då får du det offset låg på tidigare + det värdet du ställde in på.

Offset är en modifierare på den dynamiska spänningen. Vcore är en fast spänning.

Forumregler