GPU Fläktvarv högt! [hjälp fort]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

GPU Fläktvarv högt! [hjälp fort]

Hej!

Jag har 2st Gtx 760 SLI och en i5, jag borde kunna klara Far Cry 3 rätt enkelt eller? Förrut då jag spelade det (innan jag omformaterade windows) så gick mina fläktar aldrig på höga varv och grafikkorten lät ingenting då jag spelade Ultra med bra fps. Nu när jag spelar går grafikkorten emot 65% under spelande och fläktarna låter väldigt mycket, finns det nån inställning jag kan fixa så att mina GPU's inte gå upp så mycket i varv? Jag spelade på runt 60-70 grader förrut då datorn var knäpptyst. Finns det nån SLI inställning jag kan ha missat?

Tack på förhand!

i5 3570k | 2x SLI Gtx 760 | Msi S03 Inet Edt. | Fractal Design Define R5 | Fractal Design Integra R2 650w | 8GB RAM | Be Quiet Shadowrock Pro SR1 | ADATA SP900 128GB SSD | 500GB HDD

Acer Predator 144Hz | Qpad OM-75 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Steelseries 5h V3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Har för mig du kan ändra fan speed i afterburner

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Lindström:

Hej!

Jag har 2st Gtx 760 SLI och en i5, jag borde kunna klara Far Cry 3 rätt enkelt eller? Förrut då jag spelade det (innan jag omformaterade windows) så gick mina fläktar aldrig på höga varv och grafikkorten lät ingenting då jag spelade Ultra med bra fps. Nu när jag spelar går grafikkorten emot 65% under spelande och fläktarna låter väldigt mycket, finns det nån inställning jag kan fixa så att mina GPU's inte gå upp så mycket i varv? Jag spelade på runt 60-70 grader förrut då datorn var knäpptyst. Finns det nån SLI inställning jag kan ha missat?

Tack på förhand!

V-Sync igång? Annars snurrar ju GPU belasningen på 100% vid körning om du har mer än 60FPS, en sån grej som lätt glöms bort vid nyinstalation av windows.

(Det heter inte omformatera windows, det är som att man "mäter en meter" för en sträcka som är okänd, det heter installera om windows och formatera hårddisken till ett annat filsystem).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uddevalla
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av DavidtheDoom:

V-Sync igång? Annars snurrar ju GPU belasningen på 100% vid körning om du har mer än 60FPS, en sån grej som lätt glöms bort vid nyinstalation av windows.

(Det heter inte omformatera windows, det är som att man "mäter en meter" för en sträcka som är okänd, det heter installera om windows och formatera hårddisken till ett annat filsystem).

Man omformaterar ju dock hårddisken till NTSF (igen) så att den blir blank, eller?

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD FX-8320 @ 4,5GHz med Corsair H80i * ASUS GTX770 DCII * 8GB DDR3 * Gigabyte GA-970A-UD3 * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Logitech G500S * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Qpad QH-90 *

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av lucifer579:

Man omformaterar ju dock hårddisken till NTSF (igen) så att den blir blank, eller?

Nja. Jag skulle nog inte säga omformatera alls utan snarare bara formatera i så fall. Lite som att jag inte skulle lägga bokstäverna "om" framför radera heller.
Men i första hand hade jag också valt ordet ominstallera för detta sammanhang.

Back to topic:
Yes, fläktkurvan kan du trixa med i msi afterburner. För min del är msi alltid installerat endast på grund av att jag vill slippa högljudda fläktar.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Söderbäck:

Nja. Jag skulle nog inte säga omformatera alls utan snarare bara formatera i så fall. Lite som att jag inte skulle lägga bokstäverna "om" framför radera heller.
Men i första hand hade jag också valt ordet ominstallera för detta sammanhang.

Back to topic:
Yes, fläktkurvan kan du trixa med i msi afterburner. För min del är msi alltid installerat endast på grund av att jag vill slippa högljudda fläktar.

Jo jag har afterburner, kommer inte ihåg om jag ändrat fläktkurvan tidigare :/ Spelar det nån roll om man har SLI och ändrar fläktkurva?

Btw: Jag får nåt litet ljud som låter brrrrrrrr:ar när jag spelar i bakgrunden. Det får man väl bara om man har för hög fps? Jag satte på VSYNC och det fortsätter vara det där ljudet i bakgrunden.

i5 3570k | 2x SLI Gtx 760 | Msi S03 Inet Edt. | Fractal Design Define R5 | Fractal Design Integra R2 650w | 8GB RAM | Be Quiet Shadowrock Pro SR1 | ADATA SP900 128GB SSD | 500GB HDD

Acer Predator 144Hz | Qpad OM-75 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Steelseries 5h V3