Permalänk

Mini ITX moderkort till 1155 CPU

Hej!

Jag funderar på att bygga om min dator så att den blir lite mindre. Hade tänkt mig använda detta chassi: https://www.komplett.se/cooler-master-elite-110.. och behöver då ett mini ITX moderkort. Problem är att jag inte lyckas hitta något, letat på prisjakt och hittas endast några få som endast säljs från lite halvskumma butiker.

Någon som vet vart man kan få tag i ett sådant moderkort?
Skulle också fungera om det fanns något annat chassi med ungefär samma storlek som hade micro ATX.

CPU: i5-3450

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Gigabyte z97n+wifi. mycket bra moderkort, i min mening. att det fanns wifi inbyggt var en dealbreaker för mig då jag försöker minimera antalet kablar runtikring datorn.

däremot ber jag dig ta dig en riktig funderare över chassivalet, CM Elite ITX/mATX chassina är mycket högljudda och jobbiga att montera i, kör själv med ett R9 290 Tri-x i mitt CM Elite 130 och trots tysta komponenter tvingar chassit mig att ha en högljudd AIO-lösning för att ingen kylare får plats under nätagget. nåja, ingen vettig kylare hursom.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ksw:

Själv har jag ett Gigabyte z97n+wifi. mycket bra moderkort, i min mening. att det fanns wifi inbyggt var en dealbreaker för mig då jag försöker minimera antalet kablar runtikring datorn.

däremot ber jag dig ta dig en riktig funderare över chassivalet, CM Elite ITX/mATX chassina är mycket högljudda och jobbiga att montera i, kör själv med ett R9 290 Tri-x i mitt CM Elite 130 och trots tysta komponenter tvingar chassit mig att ha en högljudd AIO-lösning för att ingen kylare får plats under nätagget. nåja, ingen vettig kylare hursom.

Det är säkert bra men nu behöver han ett 1155 kort inte ett 1150 dito.

Till TS: de kort du hittar på Google/Internet är de vi hittar också. Det är tyvärr en "gammal" sockel så det är på utgång tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Enda chansen du har är nog att importera eller kolla Sweclockers marknad. Har själv kollat hur länge som helst nu efter ett men hittar inte heller, och när någon väl har ett så sitter det i ett system och så är de inte villiga att sälja i delar.

Om ruttna h61-moderkort duger så har du ju några val här, men går inte att överklocka med dom tyvärr, och knappt några funktioner.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är säkert bra men nu behöver han ett 1155 kort inte ett 1150 dito.

Till TS: de kort du hittar på Google/Internet är de vi hittar också. Det är tyvärr en "gammal" sockel så det är på utgång tyvärr.

my bad, my bad.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit på två stycken z77 mITX och båda två har inom ett år dött mer eller mindre dramatiskt.
Installerar alltid med ESD armband och potentialutjämnar påse och chassi osv. så har svårt att tro att det är det.

Andra gången det brakade så bestämde jag mig istället att köpa ett uATX och ny låda...
Alternativet är att sälja processorn och köpa nytt moderkort och prolle.
Ett schyst val då 1155 processorerna har lite problem med att leda bort värme, iaf min.

Ett tips när du skall bygga litet: tänk till flera gånger, själv gjorde jag en 3d skiss, det blir snabbt mycket sladdar och annat som skall få plats. Helst skall det vara möjligt att koppla in dem med

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Enda chansen du har är nog att importera eller kolla Sweclockers marknad. Har själv kollat hur länge som helst nu efter ett men hittar inte heller, och när någon väl har ett så sitter det i ett system och så är de inte villiga att sälja i delar.

Om ruttna h61-moderkort duger så har du ju några val här, men går inte att överklocka med dom tyvärr, och knappt några funktioner.

Har varken tänkt överklocka processorn eller grafikkortet, behöver jag verkligen de funktioner som de nyare modellerna har då?
Eller är det så att h61 har överlag sämre kvalité och kan sega ner datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektropop:

Har varken tänkt överklocka processorn eller grafikkortet, behöver jag verkligen de funktioner som de nyare modellerna har då?
Eller är det så att h61 har överlag sämre kvalité och kan sega ner datorn?

Min erfarenhet säger mig att det snålas in en hel del på billigare moderkort(z77 kan ju också vara billiga). De påkostade moderkorten har fler utgångar(ibland snålas det in på tillexempel optisk ljudutgång eller liknande), man får med satta kablage och lite annat, saker sitter oftast lite mer genomtänkt placerat osv.

En liten hypotes:
Rent teoretiskt borde ett överklockningsbart moderkort hålla längre då strömförsörjning och annat är mer överdimensionerad och slits inte på samma sätt(vid "normal" drift).

Kort:
Skall du inte överklocka och vet att moderkortet har exakt alla funktioner du behöver så shoot!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.