Behöver hjälp med att snabba upp laptop

Permalänk

Behöver hjälp med att snabba upp laptop

Hej!

Jag har en gammal laptop som är i originalutförande, en HP Compaq 6715s.
Fick ett erbjudande att gradera upp OS från Vista till Win8 så jag gjorde det. Detta snabbade upp datorn något men inte mycket. Detta är enda ändringen som gjorts på den sedan inköpet.

Jag har tummen mitt i handen när det gäller sån't här. Men jag har hört att det det skulle gå att få den väsentligt snabbare om man satte i ett RAM-minne av större storlek. Tror det bara är 512 i den f.n. Vilket betyder att programmen ibland inte svarar, etc.

Är det nån som vet vilken typ av RAM-minne som gäller för denna modell? Och hur stort RAM-minne denna modell klarar att hantera som max? Och var man kan köpa ett sådant billigt.

Skrev detta med denna datorn och det gick förvånansvärt bra, den hängde sig inte en enda gång.

Hoppas på snart svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stuckinsnow:

Hej!

Jag har en gammal laptop som är i originalutförande, en HP Compaq 6715s.
Fick ett erbjudande att gradera upp OS från Vista till Win8 så jag gjorde det. Detta snabbade upp datorn något men inte mycket. Detta är enda ändringen som gjorts på den sedan inköpet.

Jag har tummen mitt i handen när det gäller sån't här. Men jag har hört att det det skulle gå att få den väsentligt snabbare om man satte i ett RAM-minne av större storlek. Tror det bara är 512 i den f.n. Vilket betyder att programmen ibland inte svarar, etc.

Är det nån som vet vilken typ av RAM-minne som gäller för denna modell? Och hur stort RAM-minne denna modell klarar att hantera som max? Och var man kan köpa ett sådant billigt.

Skrev detta med denna datorn och det gick förvånansvärt bra, den hängde sig inte en enda gång.

Hoppas på snart svar.

Det verkar sitta 1GB DDR2 SO-DIM i den.

Förmodligen kostar det mer att snabba upp den än vad den är värd.

Bör vara den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/80400-corsair...

En snabbare hårddisk hade förmodligen också hjälpt.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/356917#!tab:extra

Enligt denna sida kan man ha upp till 4 gb i datorn... Att den bara har 512 mb kan nog kanske stämma.

Men frågan är om du inte ska börja spara till ny dator om du tycker den är långsam. Den kanske har gjort sitt?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det verkar sitta 1GB DDR2 SO-DIM i den.

Förmodligen kostar det mer att snabba upp den än vad den är värd.

Bör vara den här:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/80400-corsair...

En snabbare hårddisk hade förmodligen också hjälpt.

Kommer nog bli mycket snabbare med en ssd också. Sen om det är värt det får du nog avgöra själv.
finns 120gb intel ssd för 499 på netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Njae, vet inte. Jag har inte använt den särdeles mycket, har mest använt den stationära. Men det verkar som hårddisken i den har kraschat nu. Därför tvingas jag använda laptopen. Jag kanske har blivit bortskämd - ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ram och ssd är det som troligen gör mest skillnad och en ssd kan du alltid flytta senare så det är nog det första du borde skaffa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

En sak som går över allt annat, köp en SSD

Permalänk

Hur montera?

Jag har nog tummen mitt i handen...

Jag har nu köpt 2 stk Corsair VS2GSDS667D2. 2Gb/st. Allt enligt specifikationen. Stängde av lappen, tog bort batteriet och strömkabeln. Vände på den och öppnade luckan som borde vara för ramminnena. (I mitten) När jag öppnade den fann jag bara plats för ett ramminne. (?) Var sitter det andra? Hur byter jag det?

Jag stoppade iaf i det ena nya ramminnet där. Men det verkar inte som lappen har hittat det. Skall man be datorn söka efter det på något sätt?

Eller är det så att båda minnena (av samma sort) måste sitta i för att datorn skall känna av dem?

Hoppas på snabbt svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stuckinsnow:

Jag har nog tummen mitt i handen...

Jag har nu köpt 2 stk Corsair VS2GSDS667D2. 2Gb/st. Allt enligt specifikationen. Stängde av lappen, tog bort batteriet och strömkabeln. Vände på den och öppnade luckan som borde vara för ramminnena. (I mitten) När jag öppnade den fann jag bara plats för ett ramminne. (?) Var sitter det andra? Hur byter jag det?

Jag stoppade iaf i det ena nya ramminnet där. Men det verkar inte som lappen har hittat det. Skall man be datorn söka efter det på något sätt?

Eller är det så att båda minnena (av samma sort) måste sitta i för att datorn skall känna av dem?

Hoppas på snabbt svar.

Du får väl ladda ner manualen och där står det att den andra sockeln sitter under tangentbordet, men om du har monterat minnet rätt borde det hittas, tänk på att man inte ska trycka in so-dimm minnen utan de ska föras in lugnt och sedan vinklas ner så de låser fast i sockeln, följ manualen...
http://h20565.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?sp4ts.oid=3...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.