Permalänk
Medlem

problem med bios och Noctua fläktar

Hejsan!
Får inte ner mina fläktar mer än till ca 2000rpm via mitt bios. någon som vet varför? dom ska kunna gå ner till 800rpm.
låter en hel del=O)
har ett MSI X99S SLI PLUS med BIOS 1,34 beta och
*Noctua NF-A14 iPPC-3000 PWM 140mm x 4
*Noctua NF-F12 iPPC-3000 PWM 120mm x 3
är det att byta bios som gäller eller är detta något vanligt?
något fläkt program som funkar?

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HampZZ:

Hejsan!
Får inte ner mina fläktar mer än till ca 2000rpm via mitt bios. någon som vet varför? dom ska kunna gå ner till 800rpm.
låter en hel del=O)
har ett MSI X99S SLI PLUS med BIOS 1,34 beta och
*Noctua NF-A14 iPPC-3000 PWM 140mm x 4
*Noctua NF-F12 iPPC-3000 PWM 120mm x 3
är det att byta bios som gäller eller är detta något vanligt?
något fläkt program som funkar?

Eftersom det bara är två av de fem fläktkontakterna på ditt moderkort som har PWM-styrning (cpufan 1&2), de övriga är vanliga 3-pinskontakter med en 4:e pin som inte gör nåt, så misstänker jag att det är därför fläktarna inte går att styra som de ska.

Kan du styra dom med MSI-programmet Smart Fan Control?

Skaffa en fläktkontroller och koppla dom dit istället annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Eftersom det bara är två av de fem fläktkontakterna på ditt moderkort som har PWM-styrning (cpufan 1&2), de övriga är vanliga 3-pinskontakter med en 4:e pin som inte gör nåt, så misstänker jag att det är därför fläktarna inte går att styra som de ska.

Skaffa en fläktkontroller och koppla dom dit istället.
Skickades från m.sweclockers.com

sorry, klart jag skulle ha skrivit det.
alla går på cpu1 via kontrollen på Phanteks baksida.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HampZZ:

sorry, klart jag skulle ha skrivit det.
alla går på cpu1 via kontrollen på Phanteks baksida.

Koppla in en fläkt direkt på cpu2 och se om du kan styra den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

sorry, klart jag skulle ha skrivit det.
alla går på cpu1 via kontrollen på Phanteks baksida.

Har du prövat att byta till "sysfan1" istället för "cpufan1"? Och kolla om du kan dra ner hastigheten på dom ännu mer där?
Tänkte att bios inte tillåter låg rpm på en fläkt som ska kyla cpu:n. ( kanske skydd mot överhettning(?))

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Koppla in en fläkt direkt på cpu2 och se om du kan styra den.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AltUnderCtrl:

Har du prövat att byta till "sysfan1" istället för "cpufan1"? Och kolla om du kan dra ner hastigheten på dom ännu mer där?
Tänkte att bios inte tillåter låg rpm på en fläkt som ska kyla cpu:n. ( kanske skydd mot överhettning(?))

ska testa när ja kommer hem måste dra o jobba nu. ev i morgon..

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

sorry, klart jag skulle ha skrivit det.
alla går på cpu1 via kontrollen på Phanteks baksida.

Inte bara du som haft problem där kompis, även jag men Noctua vilket i sig är ganska intressant.

Se här: #15133417

Jag provade byta bios (på Asus X99-A) till nyaste samt testat alla möjliga inställningar i bios helt utam resultat, jag kontaktade Phanteks om dom skickade en ny fan hub till mig. Nya hubben dom skickade ser lite annorlunda ut, speciellt baksidan ser helt annorlunda ut men även ytan ser lite annorlunda ut.

Gamla hubben:

Nya hubben:

Den nya funger nu med mina Noctuas, iofs gamla NF-P12 och inte nya industri modellerna.

Permalänk
Medlem

Intresant. Men det funkade ju med fläktarna ja hade innan. Skummt.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

testat runt men får det inte att funka. har mailat phanteks..

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Hoppas du får en ny hub av dom samt att det fungerar som det skall, ifall dom av nåpgon anledning inte går med på det så kostar dom iofs inte särsklit mycket men ändå man tycker det borde fungera för alls 3 pin fläktar på marknaden? Speciellt Noctua´s som måste anses vara i top i premie fläkt segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Hoppas du får en ny hub av dom samt att det fungerar som det skall, ifall dom av nåpgon anledning inte går med på det så kostar dom iofs inte särsklit mycket men ändå man tycker det borde fungera för alls 3 pin fläktar på marknaden? Speciellt Noctua´s som måste anses vara i top i premie fläkt segmentet.

Eller hur. Kosta ju nästan 3k för 7 fläktar hehe.
Hur många kan man köra på en 4pin från modebordet då? Dvs utan hub.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Hoppas du får en ny hub av dom samt att det fungerar som det skall, ifall dom av nåpgon anledning inte går med på det så kostar dom iofs inte särsklit mycket men ändå man tycker det borde fungera för alls 3 pin fläktar på marknaden? Speciellt Noctua´s som måste anses vara i top i premie fläkt segmentet.

du vet inte vart man kan köpa bara den nya hubben löst? :S

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

Hur många kan man köra på en 4pin från modebordet då? Dvs utan hub.

fan headers brukar, iaf hos de asuskort jag haft, vara speccade för 12W/1A, dina fläktar verkar ligga på 6,6W/0,55A och 3.6W/0.3A. Så i princip skulle man kunna köra 3st 120mm på en header men redan med 2st 140mm hamnar man över rekommenderade värdena. Sen vet jag inte hur det ser ut med uppstartsströmmar etc så jag brukar vara försiktig och inte köra mer än 2 på varje.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

fan headers brukar, iaf hos de asuskort jag haft, vara speccade för 12W/1A, dina fläktar verkar ligga på 6,6W/0,55A och 3.6W/0.3A. Så i princip skulle man kunna köra 3st 120mm på en header men redan med 2st 140mm hamnar man över rekommenderade värdena. Sen vet jag inte hur det ser ut med uppstartsströmmar etc så jag brukar vara försiktig och inte köra mer än 2 på varje.

ok. för det funkar ju om man kopplar bort sata strömmen. då drivs ju alla 7 från cpu headern..(funkar) och det sa phanteks att man skulle rpova? låter ju skummt.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

ok. för det funkar ju om man kopplar bort sata strömmen. då drivs ju alla 7 från cpu headern..(funkar) och det sa phanteks att man skulle rpova? låter ju skummt.

blev du rekommenderad att köra 7 fläktar på en header? ja det låter verkligen skumt, det hade jag aldrig gjort och MSI skulle nog inte säga samma sak om man frågade dem...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

blev ombedd att köra utan sata ström till hubben. men då tar den ju bara ström från en header så :S

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Noctua är världsledande i prestanda/watt för datorfläktar skulle jag tro, har då iaf inte sett någon annan ens i närheten av dom än?

NF-A12 iPPC max 0.18A, 2.16W

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=82...

NF-F12 iPPC max 0.1A, 1.2W

http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=78...

Många moderkortstillverkare uppger inte värden för fläktportarnas spec's, har personligen varit i kontakt med Asus ang det vid flertalet tillfällen och senaste gången så sa killen i service t.o.m att dom vägrar uppge det uppenbart irriterad.
Efter sökningar online så verkar det iaf som att många har kört på 1A standard, vissa enstaka Gigabyte (samt ev fler?) ska vid något tillfälle ha kört på nån 2A variant men det är rykten inte bekräftat vad jag sett iaf?

Phanteks hub: http://phanteks.com/PH-PWHUB.html

Alternativ källa: https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub

Du bör realistikt sett kunna driva närtintill alla dina 7 Noctuas på en enda hubb utan sata ström inkopplat förutsatt att det handlar om cpu fan headern, har personligen t.o.m kört DDC pumpar på både 3 pin och pwm styrda 4 pin på mobo´s fan header men kan såklart inte rekommendera andra att göra det då det faktiskt kan bränna headern och är långt över spec åtminstone spec's jag kan Googla mig fram till?

Ifall du väljer att köra alla dina Noctuas på en enda hub (med splitter kabel)
så får du dock själv ta risken då det är strax över spec's även om det handlar om väldigt lite över, jag skulle nog iaf köpt en till hub från Phanteks/Inet såvida dom inte skickar dig en ny såklart vilket dom borde göra i mening. Självklart ska det fungera med valfria Noctuas, gjorde inte min gamla hub men den nya dom skickade gratis funkar precis som den ska.

Permalänk
Medlem

Nu var det iofs iPPC 3000 det handlade om och inte 2000

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

service det

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nu var det iofs iPPC 3000 det handlade om och inte 2000

OK I see, läste för snabbt och trodde det rörde sig om 2k, ja 3k är ju en hel del törstigare såklart.

Super att dom skickar en ny åt dig då kommer det nog lösa sig ska du se + att du har den gamla kvar som kan användas upp till 1A också även utan sata ström inkopplat.

Ju servicen är superb.