Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Kan inte överklocka, hjälp!

Hejsan,

Har för tillfället lite problem med min burk. Hade tänkt ta och överklocka min 4670K, men stötte på smärre problem. Eftersom jag har ett Maximus-mobo tänkte jag testa Asus "5-way optimisation", bara för att se hur det skulle fungera. Till min stora förvåning kunde datorn inte ens starta upp efter att ha testat det --> BSOD. Är min processor ett så dåligt exemplar att den inte ens pallar optimeringen?

Nåväl, tänkte jag, då får jag väl överklocka manuellt. Även där blev det dock lite problem när alla inställningar för överklockning endast står som grå fönster i BIOS. Jag har senaste BIOS-versionen, och försökte aktivera samt avaktivera diverse funktioner hej vilt, men inget hjälpte - rutorna förblev orörliga och grå.

Jag har resettat CMOS både genom att ta ut batteriet och göra det i BIOS. I övrigt har jag inte ändrat några inställningar, allt är "system default".

Vad är problemet? Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Har du provat gå in i advanced mode?

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650 #2: Node 304 | i7 3770k | R7 260x | 8GB | Samsung Evo 250GB #3: Microserver Gen8 | G1610T | 16GB ECC | 4x4TB Raid5 | HP P410 #4: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6 #5: Intel S2600CP4 | 2x Xeon 2670 | 128GB ECC
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Sennheiser MM550-X | Bose Soundlink III

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter s.k. bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättning ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av JakeHimself:

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av LudvigLindell:

Har du provat gå in i advanced mode?

Yes, jag tror inte ens man kan komma åt inställningarna för volt och multiplier i ez-mode ^^