Permalänk
Medlem
Skrivet av keyzone:

Jag vill inte ha en dator som enbart är relativt bra, pga att jag provat olika speldatorer och visst det har inte laggat osv, men jag får tex inte den fpsen jag vill ha osv, spelet tar 6 sekunder att starta vilket är för lång tid att vänta för mig. Jag vill att allt jag gör på dator ska ta en sekund och att jag vill veta att jag även kan ha möjlighet att lira spel som kräver extremt mycket.

Laddningstider beror mest på vad man har för lagring, så en SSD är det som kommer göra skillnaden i laddtider för spel; men notera att även för mig med överklockad prolle, 16GB ram och ssd tar dota ca. 8-10 sekunder att starta, om du inte orkar vänta på att det ska starta, stäng aldrig av det då..

När det kommer till processor så är det som folk redan skrivit, att ha fler kärnor för spel gör nödvändigtvis inte mycket för fps och flyt, kan till och med vara så att det blir sämre. Spel idag börjar bli multitrådade, vilket betyder att fler kärnor -> mer prestanda. Men, spel är oftast trådade för ett relativt få antal kärnor, vilket betyder att kärnor kommer sitta i datorn och göra ingenting.

Fallet med X99 och 6-8 kärnigt är att spel inte nyttjar alla dem, fler processorkärnor betyder att varje måste utveckla mindre värme för att hålla sig inom ramarna för hur mycket värme man kan forsla bort så blir den enskilda processorkärnan långsammare. Dessutom måste man lägga fruktansvärt mycket pengar för DDR4 som i spel knappt gör ett dugg.

När det kommer till grafik, GTX 970 är overkill för cs och dota, 980 är brutalt overkill. Men för lite tyngre spel kan ett 970 vara värt, men prestandahoppet till 980 är för litet för att 2000kr extra skulle kännas rimligt.

TL;DR
Kör på Z97 och en ssd, i spel kommer du ha lika bra prestanda som med X99, åtminstone i dagsläget, och i CS och Dota.
Matcha med ett 970 om du vill ha lite premium känsla annars ett 760 eller 960 när det kommer, oavsett så kommer du få 60+fps i cs/dota.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av keyzone:

Jag vill inte ha en dator som enbart är relativt bra, pga att jag provat olika speldatorer och visst det har inte laggat osv, men jag får tex inte den fpsen jag vill ha osv, spelet tar 6 sekunder att starta vilket är för lång tid att vänta för mig. Jag vill att allt jag gör på dator ska ta en sekund och att jag vill veta att jag även kan ha möjlighet att lira spel som kräver extremt mycket.

Om du ska köra dubbla 980 vad har du tänkt dig för agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar