Retro konsoler på platt-tv

Permalänk
Medlem

Retro konsoler på platt-tv

Hej, jag bestämde mig nyligen för att vilja få tag på några spel jag inte har spelat än på N64.

Problemet är att sen jag riktigt spelade något så gammalt så har jag uppgraderat mig till platt-tv. När man då har en 42" 1080p TV så blir inte kvalitén så bra på de äldre konsolerna, spelade Ocarina of Time som ex. där det mesta knappt gick att urskilja några detaljer på för att det var riktigt utsmetat.

Jag sökte omkring lite och hittade en liten låda som omvandlar en Scart kontakt till en HDMI.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Jag tittade på någon video där en kille visade hur fantastiskt det blev och min fråga är då, är det värt att köpa en sån här?
Förbättrar den verkligen bildkvalitén så mycket?

Tack så mycket för alla svar i förväg!

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kvaliten blir beror ju på om omvandlaren har en bättre videoprocessor än tvn har så det går inte att säga något säkert om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle skaffat mig en fin Sony Trinitron CRT TV, folk kastar i stort sett sådana efter dig.

Permalänk

Gejma aldrig retro på en LCD. Går ju inte att spela på! Svarstiden och uppdateringsfrekvensen är sjukt hög, bilden snurrig och det känns bara allmänt fel.

Permalänk
Medlem

Flytta dig längre ifrån TVn. Det är inte lätt att få så liten bild att se bra ut på något annat än en CRT.
Om inte den SCART-kabel du har nu ger någon bra bild kommer den aldrig att bli bra oavsett vad du konverterar den till.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Som motpol kan jag säga att jag spelar på platt TV med scart och s-video samt komposit.
Tycker det funkar alla tiders.
Om man hänger upp sig på detaljer är det imo ett kvitto på att spelet suger, ett riktigt bra spel skulle vara underhållande i svartvitt om det knep.

Permalänk
Medlem

Kan slänga in ett tips på att kolla runt på emulator sidan. Eventuellt finns det emulator så du kan spela samma spel på din dator med en emulator och således få ut grafiken digitalt, ibland med möjlighet att rendera spelet i högre upplösning än originalet och med kantutjämning!

Permalänk
Medlem

Oftast tänkte man inte så mkt på det förr då det inte var så tydligt på mindre TV-apparater men N64 har riktigt skräpig grafik. Bäst kvalitet ska du få via S-Video, jag kan faktiskt inte uttala mig själv angående HDMI-converter men från vad jag läst så ska de oftast inte funka något vidare men det finns undantag.

Därför min N64 mest samlar damm och SNES/NES går varma

Permalänk
Medlem

http://retrorgb.com/upscalers.html här kan du läsa lite om upscalers, vill du ha en bra upplevelse så får du kosta på dig lite.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Är väl bra om du spelar i 4:3 läge. Visst svarta kanter på sidorna, men det är inte utsmetat.

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Den där hade jag tagit om den inte var så långt borta
Den verkar ha stöd för båda RGB och S-video samt PAL/NTSC. Perfekt för retro!
Nackdelen är väl att det är widescreen.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Apropå Nintendo 64 har RetroRGB (se länk ovan om upscalers) en särskild sida om den också:
http://retrorgb.com/n64.html

Jag vet inte om det skulle bli bättre bild om du moddar konsolen för RGB. Det framgick inte av inlägget om trådstartaren använder en kabel som ger kompositvideo eller S-Video. Värt att notera är ju att SCART är en typ kontakt som kan innehålla alla tre olika videosignaler, i alla fall två åt gången, så att omvandla SCART till något annat säger inte så mycket om man inte vet vilken signal som konverteringen sker på. Vidare står på ovanstående sida att kvaliteten även på kompositvideo varierar från konsol till konsol, kanske även från kabel till kabel även om du skulle ha en aldrig så skarp tjock-TV.

Sedan är som sagt grafiken ökänd för att vara smetig, vilket om jag inte missförstått det beror på mängden minne som grafikprocessorn har tillgång till för texturer, dvs den skulle egentligen kunna arbeta med större och mer detaljerade texturer men då finns mindre minne för resten. Kanske det var en kostnadsfråga, för att konsolen inte skulle bli för dyr att tillverka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Apropå Nintendo 64 har RetroRGB (se länk ovan om upscalers) en särskild sida om den också:
http://retrorgb.com/n64.html

Jag vet inte om det skulle bli bättre bild om du moddar konsolen för RGB. Det framgick inte av inlägget om trådstartaren använder en kabel som ger kompositvideo eller S-Video.

Min gissning är composite via PAL konsol.
RGB är det i särklass bästa som går att använda för äldre konsoler, ger bättre bild än component tillochmed.
Iallafall när det gäller upplösningar upp till 480p om skarpare bild i 480p ser bättre ut än 720p ska jag låta vara osagt men jag betvivlar det starkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Stäng av alla bildförbättringar i TVns inställningar och sätt 4:3.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett NTSC-N64 på ebay billigt, RGB-moddade och skaffade flash-kassett. Funkar prima. Vill man ha riktig kanonbild så kika på en Framemeister (ej billig). PAL-N64 går tyvärr ej att RGB-modda (typ).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag köpte ett NTSC-N64 på ebay billigt, RGB-moddade och skaffade flash-kassett. Funkar prima. Vill man ha riktig kanonbild så kika på en Framemeister (ej billig). PAL-N64 går tyvärr ej att RGB-modda (typ).

http://retrorgb.com/n64rgbcompatible.html
även PAL har stöd för RGB men det kräver lite andra metoder som inte är lika simpla.
Hade själv föredragit NTSC mest pga 60Hz

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Kör retro på en Panasonic plasma g10 ngt. Funkar klockrent. Kör nes, snes.
Enda som inte fungerar är zappern som ej känner av på den tvn.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Inget slår CRT när det gäller att analogt dölja låg upplösning / skala om

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Nintendo 64 såg skitfult och utsmetat ut på tiden det begav sig också. Ingen tv i världen kan fixa det. Du har bara filterat bilden i ditt huvud. Jag testade nyligen just Ocarina of Time på en gammal tjock-tv (med annars helt bra bild). Såg värre än hemskt ut. Inte alls vad jag mindes det som.

Med RGB (vilket inte fanns) hade bilden varit finare, men ändå inte bra, p g a Nintendo 64:s tekniska specifikationer (låg upplösning och extremt lite minne för texturer).