Ny Bitfenix Recon ger huvudvärk och nästan brända processorer.

Permalänk

Ny Bitfenix Recon ger huvudvärk och nästan brända processorer.

Tjenare,

så jag fick idag hem min första fläktkontroll, en Bitfenix Recon Pro (vissa av oss har tyvärrr en budget). Hur som haver, har följt manualen till punkt och pricka, kopplat i molex i nätaggregatet, har kopplat in USB till moderkortet samt kopplat i alla mina fläktar. När jag trycker igång min maskin så startar datorn, grafikkort och nätaggregat surrar igång som en dröm, men jag känner snabbt en lukt av bränd metall och slänger mig fort som tusan bak till nätaggregatet. Ingen av mina fläktar får ström av min Recon.

Har som sagt följt manualen till punkt och pricka, så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Tänkte att kanske molex-sladden hade blivit skadad på något vis, så tog den andra jag har (de är bägge modulära) och böt. Nepp, samma visa. Kör just nu CPU-fläkten genom moderkortet för att kunna göra detta inlägg utan att behöva kisa som ett fån för att använda min telefon. (Se där, vilket trevligt rim.)

Jag tänkte alltså höra om någon av er hade någon idé vad som pågår här. Är den verkligen DoA? Vore ju inte särskilt trevligt med tanke på att jag redan fick vänta lite länge på den första gången. Är det tvunget, skickar jag dock tillbaka den. Tänker inte betala för en obrukbar produkt.

Oerhört tacksam för hjälp!

EDIT: Nu funkar enheten och jag ska berätta en rolig historia om alltihopa. Så jag gav till slut upp och skruvade ut skruvarna ur enheten efter att ha brutit dess strömtillförsel och jag var redo att skicka in den på RMA. Då tänkte jag att jag ska bannemig testa den utanför datorn också, eftersom jag inte gjort det innan. Hör och häpna, den jäkeln kommer igång och funkar som en dröm. Varför den inte vill fungera när den är fastskruvad som sig bör vet jag inte riktigt. Kanske löskontakt eller dåligt lött? Inte säker. Hur som helst - problemet är löst och om någon annan stöter på problemet, kan det vara värt att testa enheten utan skruvar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube