Permalänk

4690k eller 4790k? köpedråd

Hej

Jag har under en längre tid gått och funderat på att köpa en ny cpu. För tillfället kör jag med en g3250 samt ett r9 290 kort. Jag håller inte på med så mycket bildredigeringen (bara när jag varit utomlands och fotat typ) men spelar en hel del. Anledning är att cpu bottelnekar mitt r9 kort och jag får konstiga saker i bf4. Jag vet inte vad jag ska välja. Pappa säger 4790k medans jag säker begangnad 4690k. Vad ska jag göra?

Tack på förhand 😃
/ Gustav Frödeberg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavfrodeberg:

Hej

Jag har under en längre tid gått och funderat på att köpa en ny cpu. För tillfället kör jag med en g3250 samt ett r9 290 kort. Jag håller inte på med så mycket bildredigeringen (bara när jag varit utomlands och fotat typ) men spelar en hel del. Anledning är att cpu bottelnekar mitt r9 kort och jag får konstiga saker i bf4. Jag vet inte vad jag ska välja. Pappa säger 4790k medans jag säker begangnad 4690k. Vad ska jag göra?

Tack på förhand 😃
/ Gustav Frödeberg

Skickades från m.sweclockers.com

Vem är det som betalar? Om det är pappa som betalar och han vill köpa en ny dyrare CPU (som är klart högre klockad direkt ur lådan) så är det ju inte helt tokigt...

Vad innebär "konstiga saker"?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Omröstningen är stängd..

Permalänk
Medlem

Du kan få några fps mer med en 4790k i bf4, men det är inte något som rättfärdigar det ganska mycket högre priset.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Valde 4790K, men tänkte 4690K först, ändrade mig bl.a för att jag kommer rendera videor, streama osv. Dock så ska det faktiskt göra lite skillnad i några få spel (open world främst) men det är ingen stor skillnad vad jag vet. Om det är värt nästan 1000kr extra är upp till var och en

Skrev fel namn på cpu
Permalänk
Medlem

För mig är det är värt den extra tusenlappen med tanke på att du får hyperthreading
Men hurvida det är värt för dig kan ju bara du svara på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

för en speldator är svaret oftast 4690k då du vinner oerhört lite överlag på den dyrare varianten. finns det pengar till det så är 4790k så klart inte en dålig idé, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vem är det som betalar? Om det är pappa som betalar och han vill köpa en ny dyrare CPU (som är klart högre klockad direkt ur lådan) så är det ju inte helt tokigt...

Vad innebär "konstiga saker"?

Enig med Evil, men vil legge til at ved de tilfellene der du ikke er i behov for HT eller vil slå dette av, så er det mulig i BIOS/UEFI. Du vil altså ha mulighet for å velge mellom 4 kjerner/4 tråder eller 4 kjerner/ 8 tråder med en i7 4790K og siden er klokken 4.0 GHz i normal standard klokk. På i5 4690K ligger den på 3.5 GHz.

Permalänk
Medlem

4790K är lite väl överprisat, kan lika väl gå på 5820K vid det priset. Nja, 4690K är utan tvekan det bättre alternativet för spelande. HT är inte ens så pass användbart när det kommer till rendering.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

4790K är lite väl överprisat, kan lika väl gå på 5820K vid det priset. Nja, 4690K är utan tvekan det bättre alternativet för spelande. HT är inte ens så pass användbart när det kommer till rendering.

Fast är väl knappast att rekommendera att gå på 5820K i det här fallet då han även behöver köpa moderkort och minnen också isf, istället för bara processor.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

har du råd med 4790k så tveka inte!

Visa signatur

Evga gtx Titan | Intel Core i7 4790k stock | Corsair H100 | Asus Maximus VII Ranger | 4x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | Corsair RM850 | Samsung SSD basic 128Gb | Seagate Barracuda 1TB | 1:a skärm Benq xl2420T 2:a skärm Benq gl2440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellis:

Fast är väl knappast att rekommendera att gå på 5820K i det här fallet då han även behöver köpa moderkort och minnen också isf, istället för bara processor.

Jo, det är självklart. Säger bara att 4790K är i nuet ett väldigt halvdant val, för spel samt lättare rendering är 4690K mycket mer prisvärt och nästintill lika effektivt inom allt. För tyngre rendering, komprimering och liknande är 5820K/5930K det bättre valet, visst dyrare men blir nog värt det i slutändan. Hade 4790K gått ner mot 2400-2600:- hade de kanske blivit mer intressant.

Åh, kanske skrev det lite oklart, men jag rekommenderar 4690K för TS.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Tack för alla svar i båda fallen så är det jag själv som betalar. Jag har en 4690k på kroken för 1500kr + frakt, en 4770k för 1700kr (säljaren ligger förtillfället dödssjuk så kan ta ett tag att köpa denna) samt en 4790k i Skåne som jag dock inte har fått något pris på. Med "konstiga saker" menar jag att det kommer upp utvecklar linjer samt bunker när jag spelar. Speciellt i ansikten osv.

Skickades från m.sweclockers.com