Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014

4-way SLI med pci x1?

Tjena! Mitt moderkort har tydligen stöd för 4way SLI men har bara 2st pci x16. Utöver det har det 4st pci x1. Hur gör man då för att köra fler än 2st grafikkort i SLI? Är det typ riser eller så som gäller då?

/Johannes

Tröttnat på att ha signatur

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av imjohannes5670:

Tjena! Mitt moderkort har tydligen stöd för 4way SLI men har bara 2st pci x16. Utöver det har det 4st pci x1. Hur gör man då för att köra fler än 2st grafikkort i SLI? Är det typ riser eller så som gäller då?

/Johannes

Har du datorn i sign.? Orkar den CPU:n ens driva så många grafikkort till och börja med?

MSI GT70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av thexps:

Har du datorn i sign.? Orkar den CPU:n ens driva så många grafikkort till och börja med?

Och om den skulle det så flaskar gram snabbt på det kortet!

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2007

/Johannes

4-way sli behöver nödvändigtvis inte vara just 4st grafikkort i varsin pcie port, skulle du tex installera 2st Titan Z / GTX690 (mflr) så är även det 4-way då dom korten har dubbla gpus.

6700k @4.6GHz , 16GB 2666Mhz, EVGA GTX1080 FTW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Nej det kan du inte. SLI kräver minst x8 för att fungera och din processor skulle inte klara av det. Jag tror inte heller du har tillräkligt med PCIe bannor för att kunna köra 4-way SLI.
Du kan köra två grafikkort i SLI som har två GPU:er var och det är det dem menar med 4-way.

Köp ett GTX 970 istället.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av jacobtr:

Och om den skulle det så flaskar gram snabbt på det kortet!

Det var bara en fråga Har inte tänkt köra 4way men blev nyfiken när jag såg det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Mögel:

4-way sli behöver nödvändigtvis inte vara just 4st grafikkort i varsin pcie port, skulle du tex installera 2st Titan Z / GTX690 (mflr) så är även det 4-way då dom korten har dubbla gpus.

Men finns det inte risers(tror jag det heter on jag inte blandar ihop namn) som kan "göra" x1 > x16?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Men finns det inte risers(tror jag det heter on jag inte blandar ihop namn) som kan "göra" x1 > x16?

den fysiska bandbredden blir fortfarande för liten. den blir fortfarande 1x och inte 16x.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Vzano:

den fysiska bandbredden blir fortfarande för liten. den blir fortfarande 1x och inte 16x.

Aha. Ja då vet jag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Mögel:

Vad händer då om man använder ett sådant kort på ett moderkort som inte stöder SLI överhuvudtaget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010

Vad händer då om man använder ett sådant kort på ett moderkort som inte stöder SLI överhuvudtaget?

Det borde fungera ändå.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Quad SLI

Kan du köra 2x 690 / 2x titan z inget annat.

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014

Okej! Tack för alla svar!