Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010

Temepraturen hoppar 10grader..

Hej, har börjat fått lite fryslagg då och då när jag streamar och spelar samtidigt. Kollade temeraturerna och dom är normala förutom en sak, att tempen på cpun hoppar 10grader uppåt ibland sen sjunker lika snabbt igen. Vad kan det bero på? dags att byta processorfläkt? sitter på ett gammalt h50 system nu till min AMD 8350

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Gevvan:

Hej, har börjat fått lite fryslagg då och då när jag streamar och spelar samtidigt. Kollade temeraturerna och dom är normala förutom en sak, att tempen på cpun hoppar 10grader uppåt ibland sen sjunker lika snabbt igen. Vad kan det bero på? dags att byta processorfläkt? sitter på ett gammalt h50 system nu till min AMD 8350

Det kan vara så enkelt att det är dags att byta pastan

Corsair Air 540 | Asus Z87-PRO | INTEL i7-4770K @ 4,2 ghz| 4x4gb 1600mhz RAM | Zotac 980 AMP! XTREME 4GB | SSD 512GB | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK | OSx + Win 10 pro N 64-bit
---------------------------------------------------------------------------------
Server: Supermicro X7DBP-8 | 2x Intel Xeon E5420 | 16gb ECC | 700w PSU | TS3 | CS:GO | mer i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010

Okej tyckte inte det va så längesen jag bytte kanske 1 månad sen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Det är mycket möjligt att temperaturerna hoppar pga fryslagget,
och inte tvärtom.

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010

Fast tempen hoppar utan fryslagget!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Justice@#Archlinux.se
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Gevvan:

Vilka värden är det vi pratar om nu och vilket program använder du till att kontrollera temp?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Sabertooth R2 -||- Corsair Vengance 16GiB DDR3 10-9-10-1T 1866Mhz -||- AMD FX-9590 @ 5.1Ghz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- 2xWD RaptorX 150GiB -||- EVEGA G2 750W -||- CM HAF 932 -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2010

Benchmarkade med heaven nyss och tempen stiger från 27 till ca 50 men har fortfarande hoppen

länkar en video som visar hur det ser ut. kan det vara fel på tempgivarn?