hur ser/vet man att sin slutna vatten kylare är trasig/börjar på bli trasig?

Permalänk

hur ser/vet man att sin slutna vatten kylare är trasig/börjar på bli trasig?

Som rubriken låter är min fråga med. Jag har en dator som inte vill starta på första försöket och måste starta den på start knappen flera gånger innan den startar. Man undra om det kan va vatten kylaren som är problem, för inbland när man rukar där så startar datorn sig. Plus den lyser inte eller lyser till och slocknar sen igen.
lika dant laddar datorn men slocknar sen med ladd lampan. Men när jag kollar temp så står det på 30c. Vet inte vad felet är exakt. Men tro det kan va min h100i eller kan det va moderkort som med håller på brakar? Blir bara svart skärm och alla fläktar snor och går. Bara undra tack i förhand.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om datorn inte startar så är det större chans att det är moderkortet som det är fel på och inte kylaren. hade inte kylaren fungerat att datorn antaligen startat och kanske get dig ett felmeddelande att något inte fungerar med CPU_FAN. testa att uppdatera bios.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

När den väl startar, fungerar den som vanligt då?

Permalänk

Japp, när den väl startar så funkar den som vanligt.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Japp, när den väl startar så funkar den som vanligt.

Då är det inte kylaren det är fel på iaf.

Är det alltid problem vid uppstart, och om ja är det i så fall alltid lika många gånger du behöver starta om?

Permalänk

låter som nätagget

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem

Låter som att det är processorn eller någon annan vital del som inte får ström nog. Kolla powerkablarna till ATX24, CPUPower och GPU samt CPU-kylarens powerkabel. Om du har modulära kablar i nätaget kolla att dom sitter fast ordentligt och att dom inte är tvinnade runt varandra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Nätagget är nytt och är 1500w nu. För jag kör 3st 290 nu.
det börjar krångla redan med för nätagget, som var 1000w och då när jag hade 2st 7970. Jag funderar om det är moderkort som inte ger tillräckligt med ström till cpu eller om det är h100i som krånglar, så som pumpen på något sätt =/ för nätaggget har jag totalt utesluta det är fel på.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem

Skulle kanske kunna vara fel på en minnesmodul. När datorn försöker boota blir det fel med minnet, och den försöker igen. I BIOS är det inställt att den ska testa boota x antal gånger vid fel, därefter skita i det typ. Och att den då bara använder första minnesmodulen eller något sådant. Låter det rimligt? Testa att bara köra ett minne, och testa alla minnen du har så.

Permalänk

Hmm, skulle det va minnens modulen skulle ju jag ha tappat minen då ju eller få fel när jag spelar spel? Hmm, eller har jag fel? För något av det händer inte alls. Alla minen visas och kör på samma volt och ghz liksom =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )