Permalänk
Medlem

många rekommenderar ju att damma av den men med vad? har ej tillgång till tryckluft just nu

Permalänk
Medlem

Blås? Du har väl ett par lungor?

Annars kan du väl montera av kylaren. Plocka bort allt damm, blås bort det som finns kvar och montera tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Blås? Du har väl ett par lungor?

Annars kan du väl montera av kylaren. Plocka bort allt damm, blås bort det som finns kvar och montera tillbaka den.

Blås inte. Montera isär, tvätta med vatten och såpa, torka, montera tillbaka.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Men ska jag försöka prata mig till en evo 212. eftersom att det bör väl vara billigare att ge mig en evo än att ta in den och fixa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Men ska jag försöka prata mig till en evo 212. eftersom att det bör väl vara billigare att ge mig en evo än att ta in den och fixa?

blir det bättre temp om du trycker ned den mot processorn?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Är det ett troll eller?
Om och om igen med samma fråga, med samma svar, utan att svara på något?

Kom igen Foxmaner, ta bort dammet på din jä*la processorkylare, det kan väl inte vara så förbannat svårt?
Dra bort det med tops eller något.
Vafan.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Är det ett troll eller?
Om och om igen med samma fråga, med samma svar, utan att svara på något?

Kom igen Foxmaner, ta bort dammet på din jä*la processorkylare, det kan väl inte vara så förbannat svårt?
Dra bort det med tops eller något.
Vafan.

<3 om du bara blir arg på folk som ber om hjälp så ska man nog inte hänga på ett forum och iallafall inte på denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

<3 om du bara blir arg på folk som ber om hjälp så ska man nog inte hänga på ett forum och iallafall inte på denna tråd

Han kom ju ändå med ett förslag. Eftersom du inte verkar vilja lyssna på råd och montera loss kylaren eller köra tryckluft så kan du istället försiktigt ta en tops och metodiskt avlägsna dammet. Du kan också blöta den ytterst lite, eller använda en liten droppe sprit. Glöm inte använda ESD armband.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

<3 om du bara blir arg på folk som ber om hjälp så ska man nog inte hänga på ett forum och iallafall inte på denna tråd

Du har ju inte svarat på frågorna du har fått.

1. Sitter kylaren ordenligt på CPU?
2. Hur ser kylpastan ut? Har du försökt byta ut den?

Det är saker du kollar upp FØRST, innan du börjar prata om att byta ut grejjer.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Expertgissare

Synd att du inte ställde ut den utan sidopanelar när stormen Egon drog förbi, då hade du fått en ordentlig urblåsning helt Gratis xD

Skämt å sido...
Tycket att nu när du ångrat ett köp av en joystick och har pengar över, att du köper dig en tryckluftsburk och blåser ur hela datorn som andra har skrivit

Edit...
Och så klart kolla om kylaren sitter ordentligt, vet du inte hur du gör så fråga på

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Synd att du inte ställde ut den utan sidopanelar när stormen Egon drog förbi, då hade du fått en ordentlig urblåsning helt Gratis xD

Skämt å sido...
Tycket att nu när du ångrat ett köp av en joystick och har pengar över, att du köper dig en tryckluftsburk och blåser ur hela datorn som andra har skrivit

Edit...
Och så klart kolla om kylaren sitter ordentligt, vet du inte hur du gör så fråga på

Man kollar väll på baksidan och kollar om det svarta pluggarna är hela vägen?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Foxmaner:

Man kollar väll på baksidan och kollar om det svarta pluggarna är hela vägen?

Nja, bra att du frågar
Det lättaste är att känna på dom svarta skruv"pluggarna/festerna" som sitter på "framsidan" Heter det så??
Går någon att vicka mer än någon annan så är den lös och kylaren kan inte kyla som den ska

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Nja, bra att du frågar
Det lättaste är att känna på dom svarta skruv"pluggarna/festerna" som sitter på "framsidan" Heter det så??
Går någon att vicka mer än någon annan så är den lös och kylaren kan inte kyla som den ska

Köpte en färdig byggd dator just för att jag inte är så bra på datorer. Har ett esd armband. Men är det något som är dumt att göra då man dammar av eller fixar i datorn?? Vill helst inte ha sönder något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Köpte en färdig byggd dator just för att jag inte är så bra på datorer. Har ett esd armband. Men är det något som är dumt att göra då man dammar av eller fixar i datorn?? Vill helst inte ha sönder något

Nej det är lugnt. Var försiktig bara. Ha armbandet på dig. Dra ur elsladden från baksidan av datorn. Rör inget i onödan. Använd aldrig våld.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Titta efter damm under fläkten men ovanpå kylflänsarna. Brukar bildas ett lager där som hindrar luft från att passera ner mellan kylflänsarna. Det är alltså inte själva fläkten som blir för dammig, det är damm under den som hindrar luftflödet.

Kan avlägsnas med tops och sedan genom att blåsa. Andas inte in med skallen inne i burken direkt efter du blåst bara. ^^

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

tycker det är konstigt att ingen har frågat vad ts läser temp med

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

tycker det är konstigt att ingen har frågat vad ts läser temp med

XD
Good point...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

tycker det är konstigt att ingen har frågat vad ts läser temp med

Skrivet av ggwp:

XD
Good point...

Haha hade en poäng där. Kollat med HWMonitoroch msi afterburner och båda visar samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Haha hade en poäng där. Kollat med HWMonitoroch msi afterburner och båda visar samma

då vet vi

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Kan avlägsnas med tops och sedan genom att blåsa. Andas inte in med skallen inne i burken direkt efter du blåst bara. ^^

Skrivet av mr_sQuinty:

Använd lungorna och blås

Skämtar ni? Rekommenderar absolut inte att blåsa med munnen, titta om du sitter vid en solstråle inomhus och blås så hårt du kan hur mycket saliv som utsöndras - som ett litet regn....köp i så fall hellre en burk tryckluft för en hundring. Behövs hur som helst förr eller senare. Jag blåser ut damm varje månad och en burk räcker flera månader, då slipper det samlas damm och slutligen slipper man ta till att plocka isär komponenter för att få rent.
Är en hundralapp för mycket så får du nog tyvärr skylla dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Rekommenderar absolut inte att blåsa med munnen, titta om du sitter vid en solstråle inomhus och blås så hårt du kan hur mycket saliv som utsöndras - som ett litet regn....köp i så fall hellre en burk tryckluft för en hundring. Behövs hur som helst förr eller senare. Jag blåser ut damm varje månad så slipper det samlas på och man slipper ta till att plocka isär komponenter för att få rent.

Hur länge räcker en sådan burk. Typ den från inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hur länge räcker en sådan burk. Typ den från inet?

har haft min 2 år nu finns lite kvar

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skämtar ni? Rekommenderar absolut inte att blåsa med munnen, titta om du sitter vid en solstråle inomhus och blås så hårt du kan hur mycket saliv som utsöndras - som ett litet regn....köp i så fall hellre en burk tryckluft för en hundring. Behövs hur som helst förr eller senare. Jag blåser ut damm varje månad och en burk räcker flera månader, då slipper det samlas damm och slutligen slipper man ta till att plocka isär komponenter för att få rent.
Är en hundralapp för mycket så får du nog tyvärr skylla dig själv.

Finns inget behov av att blåsa så du spottar. Om du har använt tops först räcker det att blåsa lite lätt för att få bort det som blockerar luftflödet. Snackar inte om att blåsa bort ingrott damm på fläktbladen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Men det är ju rent uppenbart att det inte är lite damm som gör att temperaturen blir 100 grader hög. Det måste röra sig om ett större fel än så för att temperaturen ska bli så sjukt galen.

Det är högst troligen så att kylaren inte sitter fast korrekt, eller att temperaturen inte avläses korrekt.

Testa montera om kylaren så fungerar det nog bättre.

Att köpa en ny kylare är visserligen trevligt men absolut inget du behöver göra då det inte är något fel på din kylare utan högst troligen är monteringsfel.

Tryckluft på burk är likaså att slänga bort 100:- då det inte kommer hjälpa ett dugg.

Även system där fläkten står helt still men där stockkylaren sitter korrekt monterad håller ju lägre temperatur än vad trådskapares processor gör, rent uppenbart att det inte är lite damm som är felet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Skämtar ni? Rekommenderar absolut inte att blåsa med munnen, titta om du sitter vid en solstråle inomhus och blås så hårt du kan hur mycket saliv som utsöndras - som ett litet regn....köp i så fall hellre en burk tryckluft för en hundring. Behövs hur som helst förr eller senare. Jag blåser ut damm varje månad och en burk räcker flera månader, då slipper det samlas damm och slutligen slipper man ta till att plocka isär komponenter för att få rent.
Är en hundralapp för mycket så får du nog tyvärr skylla dig själv.

Blåser damm varje månad? Jag öppnade min efter ett halvår för att kolla läget och det var knappt ett dammkorn någonstans. Hur blir era burkar så dammiga? Och ja, jag sa det tidigare, blåsa är ingen bra ide - du får fukt och saliv på pcbn och sen sätter du på den.

BTW den här tråden börjar bli ganska rolig - 55 inlägg och TS har inte ens börjat med första steget i felsökningen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Men det är ju rent uppenbart att det inte är lite damm som gör att temperaturen blir 100 grader hög. Det måste röra sig om ett större fel än så för att temperaturen ska bli så sjukt galen.

Det är högst troligen så att kylaren inte sitter fast korrekt, eller att temperaturen inte avläses korrekt.

Testa montera om kylaren så fungerar det nog bättre.

Att köpa en ny kylare är visserligen trevligt men absolut inget du behöver göra då det inte är något fel på din kylare utan högst troligen är monteringsfel.

Tryckluft på burk är likaså att slänga bort 100:- då det inte kommer hjälpa ett dugg.

Även system där fläkten står helt still men där stockkylaren sitter korrekt monterad håller ju lägre temperatur än vad trådskapares processor gör, rent uppenbart att det inte är lite damm som är felet...

Håller med, något annat än damm är ju säkert det primära. Reagerade bara mot rekomendationerna från några mot att blåsa med munnen för att få bort damm vilket låter otroligt dumsnålt.

Citat:

Finns inget behov av att blåsa så du spottar.

Hur försiktigt du än blåser så utsöndras saliv även om du inte tror det och ser det. Men det är ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Blåser damm varje månad? Jag öppnade min efter ett halvår för att kolla läget och det var knappt ett dammkorn någonstans. Hur blir era burkar så dammiga? Och ja, jag sa det tidigare, blåsa är ingen bra ide - du får fukt och saliv på pcbn och sen sätter du på den.

BTW den här tråden börjar bli ganska rolig - 55 inlägg och TS har inte ens börjat med första steget i felsökningen.

Var trött efter en lång dag.... Men ska dra till inet imorgonbitti och köpa tryckluft

Permalänk
Medlem

du behöver ingen burk med luft. är kylaren synligt dammig? Gör ren den. Är den inte dammig? Köp en ny kylare. Detta ämne verkar vara raketforskning.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Var trött efter en lång dag.... Men ska dra till inet imorgonbitti och köpa tryckluft

Bäst är väl att titta om det är damm som är problemet innan du handlar saker.

Fläkten är dammig, men titta under den så ser du vad problemet brukar bli med orginalkylaren.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggwp:

Blåser damm varje månad? Jag öppnade min efter ett halvår för att kolla läget och det var knappt ett dammkorn någonstans.

Jepp, tar ett par tryck med burken cirka en gång i månaden, har inte noterat exakt dag och klockslag i kalendern dock sköljer av fläktfilter i ljummet vatten och tar ett par tryck med tryckluft i chassiet cirka en gång per månad. Dock så är mitt chassie väldigt åtkomligt och lättöppnat med magnetfilter osv, med mitt gamla fractal define orkade jag aldrig göra det..