ID-Cooling gör CPU-kylare med ångkammare för Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

ID-Cooling gör CPU-kylare med ångkammare för Mini ITX

Ångkammare är inget nytt påfund och är vanlig inom grafikkortens värld, men desto ovanligare på CPU-fronten. Nu tar ID-Cooling konceptet till Mini ITX-kylaren IS-VC45.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur denna kylare presterar! Kanske kan vara något för ett eventuellt framtida Mini-ITX system om den kyler bra.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Då har det kanske kommit en värdig konkurrent till NH-L9. Funderar själv på en ultrakompakt stationär i framtiden beroende på hur APUerna från AMD kommer prestera med nya arkitekturen under 2016.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Intressant att det kommer lite fler modeller att välja på i det här segmentet. Var inte lätt att hitta en låg kylare som passade mitt senaste HTPC-bygge. Hittade till slut Scythe Big Shuriken 2 som fungerade fint..

Både den här och Be Quiet! verkar vara intressanta alternativ till kompakta och relativt kraftfulla byggen.

Permalänk
Medlem

Intressant. Hade vart trevligt med lite tester av kompakta kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Intressant att det kommer lite fler modeller att välja på i det här segmentet. Var inte lätt att hitta en låg kylare som passade mitt senaste HTPC-bygge. Hittade till slut Scythe Big Shuriken 2 som fungerade fint..

Både den här och Be Quiet! verkar vara intressanta alternativ till kompakta och relativt kraftfulla byggen.

Har Big Shuriken i min lågprofils-HTPC med! Den var ändå lite läcker som helhetsintryck Och klarar av att kyla mer än vad jag trodde! Min intel S-processor kunde jag lugnt höja 4-core multiplier från 31 från 36.

Men i slutändan är det ju ändå 120x120mm som den tar upp i yta, så 92mm-kylare som förhoppningsvis presterar lika bra eller bättre är ju välkommet

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte vad en ångkammare är för något eller hur den fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förstår inte vad en ångkammare är för något eller hur den fungerar...

Här finns ganska lättläst; http://odm.coolermaster.com/manufacture.php?page_id=9

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag förstår inte vad en ångkammare är för något eller hur den fungerar...

Vet du hur en heatpipe fungerar?

I alla fall, en ångkammare är som en platt heatpipe som det nämns i artikeln. Det är alltså ett ihåligt kopparskal delvis fylld med en vätska som kokar vid en låg temperatur. Vätskan kokar vid den varma delen (alltså där CPU ligger emot), ångan stiger och kondenserar mot den kalla ytan (det som flänsarna sitter fastlödda på). Kondensatet rinner tillbaka mot den varma delen och processen upprepas. Den leder värme som en solid bit koppar, men mellan 10-100 ggr mer effektivt än den rena metallen. Det är därför dem används i kylare, dem transporterar värmen från en liten yta till en större yta på ett extremt effektivt sätt vilket du vill göra. Hoppas det klargjorde

Permalänk

Följer det med meta-tabletter?
Tutar den vid hög belastning?
Kan den driva en pytteliten pelar-borrmaskin?

Permalänk
Medlem

Noctua-brun?

Vi får se om phase-changelösningen gör någon skillnad här när den jämförs mot andra lågprofilskylare.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant med prestanda test på denna nätta kylare

Permalänk
Avstängd

Intressant! Lite tveksam till 92 dock.
Ett test av den här skulle vara läsvärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Har Big Shuriken i min lågprofils-HTPC med! Den var ändå lite läcker som helhetsintryck Och klarar av att kyla mer än vad jag trodde! Min intel S-processor kunde jag lugnt höja 4-core multiplier från 31 från 36.

Men i slutändan är det ju ändå 120x120mm som den tar upp i yta, så 92mm-kylare som förhoppningsvis presterar lika bra eller bättre är ju välkommet

Det är knappast sannolikt att en kylare med mindre yta och mindre fläkt kan ha lika god kylning som en med större yta och större fläkt. Termodynamiken skiter i vad vi önskar eller vad PR säger.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cheben:

Vet du hur en heatpipe fungerar?

I alla fall, en ångkammare är som en platt heatpipe som det nämns i artikeln. Det är alltså ett ihåligt kopparskal delvis fylld med en vätska som kokar vid en låg temperatur. Vätskan kokar vid den varma delen (alltså där CPU ligger emot), ångan stiger och kondenserar mot den kalla ytan (det som flänsarna sitter fastlödda på). Kondensatet rinner tillbaka mot den varma delen och processen upprepas. Den leder värme som en solid bit koppar, men mellan 10-100 ggr mer effektivt än den rena metallen. Det är därför dem används i kylare, dem transporterar värmen från en liten yta till en större yta på ett extremt effektivt sätt vilket du vill göra. Hoppas det klargjorde

Du missade en väldigt viktig del i en heatpipe och ångkammare och det är veken. Om man inte hade haft den hade man inte kunnat ha böjda heatpipes och det hade inte gått att montera dem uppochner för då hade ju all vätska samlats i den lägsta punkten och allt hade slutat fungera tämligen omgående. För att lösa det har man någon sorts veke som med hjälp av kapillärkrafter flyttar vätskan tillbaks till den varma delen. I små heatpipes och ångkammare är det oftast en porös kopparyta på insidan av röret.

[besserwisser]Tekniskt sett är det inte ledning det handlar om utan en kopplad mass- och värmetransport så rent termodynamiskt har en hetpipe mer gemensamt med vattenkylare än ett kopparblock. Det är just det faktum att det är en kopplad mass- och värmetransport som gör att det är så effektivt. Du kan transportera mycket mer värme den vägen. Fast här drivs masstransporten av densitetsskillnaden mellan vätska och ånga plus kapillärkrafter medan en vattenkylare använder en pump. Det går dock att designa system utan pump och fasomvandling. Man kan utnyttja densitetsskillnaden mellan varm och kall vätska för att få cirkulation i något som kallas en termosifon (fritt översatt från engelskans thermosiphon). Det är inte jättevanligt att man använder det för vätska men det är samma princip i skorstenen i öppna spisen.[/besserwisser]

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är knappast sannolikt att en kylare med mindre yta och mindre fläkt kan ha lika god kylning som en med större yta och större fläkt. Termodynamiken skiter i vad vi önskar eller vad PR säger.

Förhoppningen var ju att ångkammaren i denna mindre kylare skulle hjälpa till lite, men jag är knappast kvalificerad att säga om det fungerar eller inte.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missade en väldigt viktig del i en heatpipe och ångkammare och det är veken. Om man inte hade haft den hade man inte kunnat ha böjda heatpipes och det hade inte gått att montera dem uppochner för då hade ju all vätska samlats i den lägsta punkten och allt hade slutat fungera tämligen omgående. För att lösa det har man någon sorts veke som med hjälp av kapillärkrafter flyttar vätskan tillbaks till den varma delen. I små heatpipes och ångkammare är det oftast en porös kopparyta på insidan av röret.

[besserwisser]Tekniskt sett är det inte ledning det handlar om utan en kopplad mass- och värmetransport så rent termodynamiskt har en hetpipe mer gemensamt med vattenkylare än ett kopparblock. Det är just det faktum att det är en kopplad mass- och värmetransport som gör att det är så effektivt. Du kan transportera mycket mer värme den vägen. Fast här drivs masstransporten av densitetsskillnaden mellan vätska och ånga plus kapillärkrafter medan en vattenkylare använder en pump. Det går dock att designa system utan pump och fasomvandling. Man kan utnyttja densitetsskillnaden mellan varm och kall vätska för att få cirkulation i något som kallas en termosifon (fritt översatt från engelskans thermosiphon). Det är inte jättevanligt att man använder det för vätska men det är samma princip i skorstenen i öppna spisen.[/besserwisser]

För att förtydliga kan det tilläggas att det som gör värmerör och ångkammare så påtagligt
effektiva är att man nyttjar den inneslutna vätskans förångningsentalpi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngbildningsv%C3%A4rme

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Högst tveksamt om denna kylaren presterar bättre än en konventionell kylare hade med enbart flänsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du missade en väldigt viktig del i en heatpipe och ångkammare och det är veken. Om man inte hade haft den hade man inte kunnat ha böjda heatpipes och det hade inte gått att montera dem uppochner för då hade ju all vätska samlats i den lägsta punkten och allt hade slutat fungera tämligen omgående. För att lösa det har man någon sorts veke som med hjälp av kapillärkrafter flyttar vätskan tillbaks till den varma delen. I små heatpipes och ångkammare är det oftast en porös kopparyta på insidan av röret.

[besserwisser]Tekniskt sett är det inte ledning det handlar om utan en kopplad mass- och värmetransport så rent termodynamiskt har en hetpipe mer gemensamt med vattenkylare än ett kopparblock. Det är just det faktum att det är en kopplad mass- och värmetransport som gör att det är så effektivt. Du kan transportera mycket mer värme den vägen. Fast här drivs masstransporten av densitetsskillnaden mellan vätska och ånga plus kapillärkrafter medan en vattenkylare använder en pump. Det går dock att designa system utan pump och fasomvandling. Man kan utnyttja densitetsskillnaden mellan varm och kall vätska för att få cirkulation i något som kallas en termosifon (fritt översatt från engelskans thermosiphon). Det är inte jättevanligt att man använder det för vätska men det är samma princip i skorstenen i öppna spisen.[/besserwisser]

Jag väntade lite på hur lång tid det skulle ta innan någon rättade min grova förenkling Men tack för att du la till om veken, glömde bort att nämna den. Den är som du säger ganska viktig för funktionen

Skrivet av Dunde:

Högst tveksamt om denna kylaren presterar bättre än en konventionell kylare hade med enbart flänsar.

Har dem i övrigt samma utformning så kommer den prestera markant bättre just pga den kraftigt ökade transporten ut i botten. Du får värmefluxet betydligt mycket bättre utspritt över hela kylaren => mycket effektivare transport

Permalänk
Medlem

En Delta fläkt på den så är der klart sen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cheben:

Jag väntade lite på hur lång tid det skulle ta innan någon rättade min grova förenkling Men tack för att du la till om veken, glömde bort att nämna den. Den är som du säger ganska viktig för funktionen

Har dem i övrigt samma utformning så kommer den prestera markant bättre just pga den kraftigt ökade transporten ut i botten. Du får värmefluxet betydligt mycket bättre utspritt över hela kylaren => mycket effektivare transport

Hade du nämnt veken hade jag inte brytt mig om att skriva något mer. För resten är en fullgod förklaring. Tyckte bara det var en rätt viktig del eftersom det förklarar varför heatpipes inte är känsliga för orientering. Resten av inlägget dök upp av bara farten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Trevligt. Då har det kanske kommit en värdig konkurrent till NH-L9. Funderar själv på en ultrakompakt stationär i framtiden beroende på hur APUerna från AMD kommer prestera med nya arkitekturen under 2016.

konkurrent vet jag inte, NH-L9i är specad för 65w TDP max och denna för 130w TPD så förhoppningvis är denna mycket bättre än Noctuan snarare än en direkt konkurrent. Har själv NH-L9i och den ska klara högre TDP än 65w i "välventilerade chassin", men där du behöver en lågprofilskylare som NH-L9i är det knappast välventilerat om höjden på kylaren är din begränsning vilket jag ser som det enda incitamentet för att välja den framför andra kylare.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

konkurrent vet jag inte, NH-L9i är specad för 65w TDP max och denna för 130w TPD så förhoppningvis är denna mycket bättre än Noctuan snarare än en direkt konkurrent. Har själv NH-L9i och den ska klara högre TDP än 65w i "välventilerade chassin", men där du behöver en lågprofilskylare som NH-L9i är det knappast välventilerat om höjden på kylaren är din begränsning vilket jag ser som det enda incitamentet för att välja den framför andra kylare.

Jo, jag är mycket medveten om vad den är specad för. Har kikat på den ett par gånger tidigare men nog skulle jag kalla det en konkurrent ändå. Båda är lågprofilskylare med snarlika mått, men den ena är helt enkelt specad högre än den andra.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Jo, jag är mycket medveten om vad den är specad för. Har kikat på den ett par gånger tidigare men nog skulle jag kalla det en konkurrent ändå. Båda är lågprofilskylare med snarlika mått, men den ena är helt enkelt specad högre än den andra.

nja alltså, NH-L9i ser iaf jag som en ren HTPC processor då inga högprestandaprocessorer har en TDP låg nog. Denna ska ju å andra sidan kunna kyla även mer högpresterande processorer och utmanar snarare sluten vattenkylning i kompakta byggen, iaf i min bok.

spännande att se hur som, när det är dags för min 2500k att gå i pension som huvudpropp har jag tänkt stoppa den i mitt CM elite 130 där jag just idag har en NH-L9i som kyler en i3-3320 (galant skall tilläggas), så för mig är detta ett potentiellt alternativ framöver då CM elite 130 begränsar urvalet av kylare till väldigt få just pga maxhöjden.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hade du nämnt veken hade jag inte brytt mig om att skriva något mer. För resten är en fullgod förklaring. Tyckte bara det var en rätt viktig del eftersom det förklarar varför heatpipes inte är känsliga för orientering. Resten av inlägget dök upp av bara farten.

Bara roligt med någon annan som har jävligt bra bra koll på saker. Man kan ju alltid hoppas någon annan fått intresse för thermodynamikens fina värld pga denna tråd ^^

Ser för övrigt fram emot ett framtida test av denna söta sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Trevligt. Då har det kanske kommit en värdig konkurrent till NH-L9. Funderar själv på en ultrakompakt stationär i framtiden beroende på hur APUerna från AMD kommer prestera med nya arkitekturen under 2016.

Precis. NH-L9 är ju i dagsläget den effektivaste och tystate kylaren i sin storlek, så det är klart intressant med denna utmanare. Särskilt intressant för den som håller koll på chassiprojektet DAN A4.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis. NH-L9 är ju i dagsläget den effektivaste och tystate kylaren i sin storlek, så det är klart intressant med denna utmanare. Särskilt intressant för den som håller koll på chassiprojektet DAN A4.

Jag kan bara tacka för den där länken. Den ska sparas så man kan hålla koll på utvecklingen och skjuta till lite pengar när crowdfundingen startar!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Har ett Antec 310-150 med en AMD 7700k i sig och Scythe Kozuti som kyler, det kan som sagt bli en aning varm som ni kan förstår trots med fläktar på med högre varv, i synnerhet Scythe Kozuti har ett litet irriterande ljud när det går hela tiden skiftar i varv, har även ställt ner processorn från 95W till 45W vilket kanske inte göra någon gigantisk skillnad.
Pågrund av chassit och att hårddiskarna sitter som på ett rack så blir det väldigt lågt till tak så kylarn får inte ha någon höjd där kylaren kanske får max vara 45mm (har iförsig inte mätt men det är inte mycket att spela på med utrymme och då är Scythen på 40mm). Hoppas att det kommer en sån här till FM2+.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är knappast sannolikt att en kylare med mindre yta och mindre fläkt kan ha lika god kylning som en med större yta och större fläkt. Termodynamiken skiter i vad vi önskar eller vad PR säger.

Kände mig tvungen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801