Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2010

Nya ramminnen skiljer i bl.a. XMP?

Hej allihopa!

Jag fick idag hem mina (två) nya ramminnen jag beställt och det ska vara samma modell som de jag haft innan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=916997 (Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP 2x4GB (CML8GX3M2A1600C9)) (Jag köpte de äldre för ett antal år sedan då jag byggde min låda).

När jag kollade i CPU-Z så såg jag att det skiljer sig lite mellan mina två, äldre, stickor med de nya jag köpte.

Här är t.ex. två screenshots jag tog precis. Första visar en av de äldre (som sitter på slot 1 och 3) och andra bilden visar en av de nya (som sitter på slot 2 och 4):

Jag ser t.ex. att de äldre visar PC3-10700 medans de nya PC3-10700H? Och de äldre har XMP 1.3 samt "Week/Year", medans de nya i stället har XMP 1.2 samt "Serial Number"?
Sen ser jag även att de nya stickorna inte har JEDEC #1 samt olika timings på de andra, varför?

Jag hoppas någon jag hjälpa mig... jag hoppas allt är som det ska och att jag inte kör olika slags minnen trots att deras "Part Number" är samma(?)

Tack så mycket på förhand!

MVH,
DarkOnyx

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Hej!

Mycket konstigt detta... Kanske är det olika batchar på dina minnen eller andra olikheter som med tiden har ställt till det för dig? Jag har ingen förklaring, utan det enda jag kommer på är att du skulle kunna prova med att ändra de nya minnenas latencer till samma värden som på dina gamla minnen för att se om det fungerar

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2011

Corsair ändrar glatt timings och förmodligen också minneskretsar utan att ändra produktnamnet. Jag har råkat ut för samma sak.

Det brukar gå att få att fungera men du måste förmodligen skriva in timings själv i BIOSen eftersom minnena har olika XMP-profiler om du vill få ut maximal prestanda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2002

Dual-channel med minnen som ej säljs partestade i kit anses vara "mixed" enligt tillverkarna, oavsett om de är identiska. Det är helt normalt att timings skiljer på minnen med identiska produktnamn om de är köpta med några månader emellan. Med största sannolikhet så kommer det fungera i dual channel men vill du vara på säkra sidan, köp alltid partestade minnen i färdiga kit och ingenting annat.

AMD Ryzen R5 1600 (Phanteks PH-TC14PE ) @4000MHz * Corsair LPX 16GB @2933MHz * ASUS Prime X370-PRO * MSI GTX 1080 Gaming @2063/11400MHz * Crucial BX100 500GB * Fractal Design Define S * Corsair RM750x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

För att vara minnen tillverkade med flera års mellanrum, verkar skillnaderna marginella.

Jag gissar att du vill köra dem i 1600MHz.

Ger det några problem?

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Mycket konstigt detta... Kanske är det olika batchar på dina minnen eller andra olikheter som med tiden har ställt till det för dig? Jag har ingen förklaring, utan det enda jag kommer på är att du skulle kunna prova med att ändra de nya minnenas latencer till samma värden som på dina gamla minnen för att se om det fungerar

Om de ändrats med tiden vet jag inte... men det skulle vara jättekonstigt

Skrivet av Myrsloik:

Corsair ändrar glatt timings och förmodligen också minneskretsar utan att ändra produktnamnet. Jag har råkat ut för samma sak.

Det brukar gå att få att fungera men du måste förmodligen skriva in timings själv i BIOSen eftersom minnena har olika XMP-profiler om du vill få ut maximal prestanda.

Men nu förstår jag inte... dessa minnen går väl inte ens att köra XMP 1.2? Och när jag är inne i BIOS finns det inget jag kan välja mellan direkt ur den aspekten(?)

Skrivet av Kunzite:

Dual-channel med minnen som ej säljs partestade i kit anses vara "mixed" enligt tillverkarna, oavsett om de är identiska. Det är helt normalt att timings skiljer på minnen med identiska produktnamn om de är köpta med några månader emellan. Med största sannolikhet så kommer det fungera i dual channel men vill du vara på säkra sidan, köp alltid partestade minnen i färdiga kit och ingenting annat.

Som sagt, jag hade redan 2st 4GB stickor och ville utöka till 16GB med minsta kostnad. Och jag köpte samma modell som jag hade haft innan p.g.a. kompabilitet/stabilitet (så klart). Jag kör även XMP i BIOS och timingen på minnena är/ska vara lika då, kolla denna screenshot:en:

Det är bara det att "JEDEC" inte är lika samt ena paret inte har "#1" och har i stället "#4" vilket jag inte förstår något av...

Skrivet av FatherOfThree:

För att vara minnen tillverkade med flera års mellanrum, verkar skillnaderna marginella.

Jag gissar att du vill köra dem i 1600MHz.

Ger det några problem?

Hittills har jag inte stött på något konstigt, allt verkar vara "som vanligt" (förutom att jag nu har 16GB jämfört med 8GB som jag hade innan).