Moderkort: Gigabyte Gaming 7 Fungerar ej, Garanti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014

Moderkort: Gigabyte Gaming 7 Fungerar ej, Garanti

Hej!

Köpte ett moderkort hos Netonnet nu dagen innan julafton 2014.

Märkt att pinsen är böjda på sockeln, samt att moderkortet är stendött.. inte ens en fläkt startar.

Dom säger att det är pga dom böjda stiften att den ej startar.. dock vet jag att det bara är en lögn..

Dom vet ju ej om det är jag som böjt stiften eller om det varit så från fabrik... (hur i hel**** ska man bevisa motsatsen liksom?)

Varit på Netonnet, samt ringt "support" flertalet gånger.. Dom vill ej ge mig ett nytt moderkort.

NU har jag testat att enbart koppla in Power till moderkortet och försökt starta & Det är fortfarande dött.. blir bara klickljud.

Länk till inkopplingen jag gjorde: https://www.youtube.com/watch?v=3PXnLOj21_s

Detta är ju ett säkert sätt för att bevisa att verkligen Moderkortet är SÖNDER.

Eller har jag fel?

Ska in till dom imorgon och visa upp spektaklet tänkte jag.

Detta måste väll ge mig "rätt" till reducerat pris eller ett nytt kort?

Har byggt datorer fram och tillbaka sen jag var 14år.. är nu dubbelt så gammal!

Aldrig haft problem förr när grafikkort eller moderkort varit kassa förr..skickat och fått nytt direkt, dock var dom produkterna köpta ifrån komplett.

Tråd återställd
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Tolkar det som du INTE har varken CPU eller minne till moderkortet enligt dina egna poster på youtube videon?

Får jag fråga varför du köper ett moderkort och försöker starta det UTAN CPU och minne?
Kan säga att om CPU eller minne inte är monterat korrekt så beter sig moderkort på alla möjliga konstiga vis.
Fick nyligen göra rent 4st 4 år gamla DDR3 stickor med alkohol för smuts hade helt enkelt byggts upp på dom guldpläterade stiften. Det nya moderkortet gjorde allt från reboot loopar där fläktarna gick av och på till att stå på i all evighet (fläktarna snurrade men igen bild, post koder eller pip från pc speakern) när jag monterade om minnena upprepade gånger. När smuttsen var avalägsnat från ram minnet jag ville återanvända kan jag flytta minnena bäst jag vill, datorn startar pålitligt alla gånger och klarar memtest86+ upprepade gånger med minst 2 rundor och har 12 dagars uptime för tillfället där den går 24/7.
Så ja korrekt montering av CPU och minne påverkar i allra högsta grad hur moderkortet beter sig vid post.

Jag kan förstå att man vill inspektera sockeln om man nu ska sitta på moderkortet i en månad som du skrivet på youtube innan du köper en CPU även om jag inte förstår varför man köper moderkortet före CPU'n såvida det inte rör sig om en utgående modell som råkar passa ens behov utmärkt.
Socklen ska alltid inspekteras efter böjda pins och främade föremål så som cellplast eller annat från paketering per instruktioner i manualen.

Men jag förstår inte varför du ens labbar med moderkortet utan att ha skyddet i CPU socklen monterat?
Om du kom in på netonnet utan skyddet monterat så kan dom neka dig garanti på plats då det står klart och tydligt i manualen att denna MÅSTE vara monterade vid transport eller förvaring av moderkort UTAN cpu monterad. Skyddet ska ENDAST tas bort när en CPU ska monteras.

Jag har hjälpt folk för här på swec som fått moderkorten bytta på garanti pga böjda pins då du har rätt i att butiken ska bevisa att du gjort fel men om du nu inte klarar av att hantera produkten enligt manualens beskrivning så skulle jag nog också neka dig rätten till ett garantiärende.
Videon hjälper dig inte, snarare om jag sett den och du köpt produkten av mig hade jag blånekat direkt!

Du skulle direkt vid inspektion monterat tillbaks skyddet om du nu inte gjort det. Vissa LGA socklar behöver man inte ens ta bort skyddet, beror på om det är infäst i plast sockeln eller i metall ramen. I det senare fallet ska den sitta kvar även under montering.

Du skulle gått dit samma dag eller dagen efter eller ringt direkt och talat om hur det hela ligger till så att dom vet att du kommer titta in en dag då detta framstår som mer trovärdigt.
Du ska inte labba med att koppla in ett moderkort med böjda pins i ett chassi och labba med det utan sockelns skydd monterat då detta bara stärker deras syn på att du orsakat skadan och varit oaktsam.

Jag skulle personligen vilja se bilder på dessa böjda pins för jag har sett folk som trott sig ha böjda pins pga okunskap och faktiskt böjt dom i ett försök att räta ut dom.
Pinsen har olika orientering beroende på var dom befinner sig i socklen. Man kan tex jämföra med någon bild på nätet som är högupplöst.

Är du osäker så ska du gå till någon som kan sin sak att titta på moderkortet, en datorbutik kan säkert hjälpa dig med en visuell inspektion för en mindre summa om netonnet inte har expertisen.

Detta borde du gjort först sedan skaffat en CPU och minne för du kan inte avgöra om moderkortet är trasigt utöver en eventuellt kass sockel genom att försöka starta det utan CPU och minne då detta inte är ett normalt scenario moderkortet är designat för. ASUS moderkort kan generellt sett flashas utan cpu och minne numera men du kan fortfarande inte och behöver inte starta det då denna funktion är separat och har en egen knapp ofta på baksidan för den funktionen. Vet har ett ASUS moderkort själv här, x79.

Jag har också uppgraderat och byggt om datorer sedan jag var 15 och gjort detta i 16 år och aldrig har jag startat utan en CPU eller minne och förväntat mig att skiten ska ge mig information att gå på vid felsökning.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Tillverkarna gör en mängd kvalitetstester på moderkorten innan de lämnar fabriken, att pins skulle vara böja när du fick moderkortet är minst sagt osannolikt.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

100% garanti finns inte. Foxcon vill jag minnas hade en serie av dåliga 1156 socklar.
Men det jag förväntar mig av någon som läst på hur man monterar en LGA CPU är en korrekt felbeskrivning i första inlägget där man punkt för punkt talar om hur man gått till väga vid inspektion och montering av CPU:n.
Detta upplever inte jag att trådskaparen gjort så jag misstänker att netonnet har upplevt samma sak.
Korrekt beskrivning är det första och viktigaste steget när man har ett garantiärende som involverar en LGA sockel. Eftersom det är svårt att bevisa om kunden eller tillverkaren orsakat skadan så förefaller en påläst kund mycket mer trovärdig. Icke påläst kund har nog svårt att dra ett garantiärende lägre.

Tillverkarna förr ville inte veta av garantiärenden på LGA socklar men jag har inte sett en manual på år och dag där dom inte skriver att man ska inspektera sockeln vid leverans och om denna uppleves ha böjda pins ska moderkortet omgående felanmälas och skickas in för reparation. Nu om denna repration kostar eller ej är svårt att säga men som sagt man kan inte i sverige tex helt avsäga sig allt ansvar som tillverkare eller ÅF. Men som kund bör man ha läst på och därmed också felanmält produkten ASAP med en beskrivning som förefaller trovärdig annars riskerar man att göra sig själv en otjänst.

Har man inte läst på och saknar erfarenheten syns detta ganska snart.

Jag har hjälpt folk här för. En som hade en CPU där pins brände fast i processorn. Varken butiken eller någon kunde se att dom fastbrända pinsen inte hade suttit där dom borde och resterande hade av allt att döma lämnat korrekta avtryck på processorn. Kunden kan självklart vara boven men beskrev trots allt hur han monterade CPU'n korrekt så han förfall påläst och det faller då på Butiken i det att bevisa att det inte rörde sig om en dålig sockel som tex foxcon på den tiden var lite kända för sedan hur sant det var fem vet.
Men han fick nytt moderkort och CPU mot protest från butiken då dom inte kunde visa på att han gjort fel.

En annan monterade processor per manual. Han hade köpt sitt moderkort på samma butik med. Problemet uppenbarade sig dock vara manualen. När jag tog hem manualen som pdf så angav manualen att pasta skulle appliceras och smetas ut på processorn efter den var lagd ner i sockeln men FÖRE sockeln var stängd och låst. Detta är ett absolut NO NO enligt intels dokumentation.
Ja resultatet blev en cpu som hoppade ur och rev sönder alla pins som fans när ägaren tog VISA kortet och smetade ut pastan. Även där fick Butiken ersätta kunde.
Vet att dom efter det alltid skickade med extra manual som automatiskt hamnade i kundvagnen om du valde det moderkortet i web shopen.

Så vist kan tillverkare göra fel och kunde kan ha läst manualen och det ändå blir fel.
Men som sagt man måste göra en trovärdig beskrining av felet som i alla fall visar att man läst manualen på ett absolut minimum.

Det faktum att jag ser ett LGA moderkort på youtube i en låda utan skyddet monterar får mig att tro att moderkortet med sina 9 skruv troligen monterades utan skyddet vilket betyder att både skruv, mejslar och plastskyddet samt diverse kontakter kan ha kikat ner i den sockeln och rört runt bland pinsen vid något tillfälle vilket förefaller oaktsamt därmed blir ett garantiärende svårt att hävda.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av pa1983:

Tolkar det som du INTE har varken CPU eller minne till moderkortet enligt dina egna poster på youtube videon?

Får jag fråga varför du köper ett moderkort och försöker starta det UTAN CPU och minne?
Kan säga att om CPU eller minne inte är monterat korrekt så beter sig moderkort på alla möjliga konstiga vis.
Fick nyligen göra rent 4st 4 år gamla DDR3 stickor med alkohol för smuts hade helt enkelt byggts upp på dom guldpläterade stiften. Det nya moderkortet gjorde allt från reboot loopar där fläktarna gick av och på till att stå på i all evighet (fläktarna snurrade men igen bild, post koder eller pip från pc speakern) när jag monterade om minnena upprepade gånger. När smuttsen var avalägsnat från ram minnet jag ville återanvända kan jag flytta minnena bäst jag vill, datorn startar pålitligt alla gånger och klarar memtest86+ upprepade gånger med minst 2 rundor och har 12 dagars uptime för tillfället där den går 24/7.
Så ja korrekt montering av CPU och minne påverkar i allra högsta grad hur moderkortet beter sig vid post.

Jag kan förstå att man vill inspektera sockeln om man nu ska sitta på moderkortet i en månad som du skrivet på youtube innan du köper en CPU även om jag inte förstår varför man köper moderkortet före CPU'n såvida det inte rör sig om en utgående modell som råkar passa ens behov utmärkt.
Socklen ska alltid inspekteras efter böjda pins och främade föremål så som cellplast eller annat från paketering per instruktioner i manualen.

Men jag förstår inte varför du ens labbar med moderkortet utan att ha skyddet i CPU socklen monterat?
Om du kom in på netonnet utan skyddet monterat så kan dom neka dig garanti på plats då det står klart och tydligt i manualen att denna MÅSTE vara monterade vid transport eller förvaring av moderkort UTAN cpu monterad. Skyddet ska ENDAST tas bort när en CPU ska monteras.

Jag har hjälpt folk för här på swec som fått moderkorten bytta på garanti pga böjda pins då du har rätt i att butiken ska bevisa att du gjort fel men om du nu inte klarar av att hantera produkten enligt manualens beskrivning så skulle jag nog också neka dig rätten till ett garantiärende.
Videon hjälper dig inte, snarare om jag sett den och du köpt produkten av mig hade jag blånekat direkt!

Du skulle direkt vid inspektion monterat tillbaks skyddet om du nu inte gjort det. Vissa LGA socklar behöver man inte ens ta bort skyddet, beror på om det är infäst i plast sockeln eller i metall ramen. I det senare fallet ska den sitta kvar även under montering.

Du skulle gått dit samma dag eller dagen efter eller ringt direkt och talat om hur det hela ligger till så att dom vet att du kommer titta in en dag då detta framstår som mer trovärdigt.
Du ska inte labba med att koppla in ett moderkort med böjda pins i ett chassi och labba med det utan sockelns skydd monterat då detta bara stärker deras syn på att du orsakat skadan och varit oaktsam.

Jag skulle personligen vilja se bilder på dessa böjda pins för jag har sett folk som trott sig ha böjda pins pga okunskap och faktiskt böjt dom i ett försök att räta ut dom.
Pinsen har olika orientering beroende på var dom befinner sig i socklen. Man kan tex jämföra med någon bild på nätet som är högupplöst.

Är du osäker så ska du gå till någon som kan sin sak att titta på moderkortet, en datorbutik kan säkert hjälpa dig med en visuell inspektion för en mindre summa om netonnet inte har expertisen.

Detta borde du gjort först sedan skaffat en CPU och minne för du kan inte avgöra om moderkortet är trasigt utöver en eventuellt kass sockel genom att försöka starta det utan CPU och minne då detta inte är ett normalt scenario moderkortet är designat för. ASUS moderkort kan generellt sett flashas utan cpu och minne numera men du kan fortfarande inte och behöver inte starta det då denna funktion är separat och har en egen knapp ofta på baksidan för den funktionen. Vet har ett ASUS moderkort själv här, x79.

Jag har också uppgraderat och byggt om datorer sedan jag var 15 och gjort detta i 16 år och aldrig har jag startat utan en CPU eller minne och förväntat mig att skiten ska ge mig information att gå på vid felsökning.

Skrivet av pa1983:

100% garanti finns inte. Foxcon vill jag minnas hade en serie av dåliga 1156 socklar.
Men det jag förväntar mig av någon som läst på hur man monterar en LGA CPU är en korrekt felbeskrivning i första inlägget där man punkt för punkt talar om hur man gått till väga vid inspektion och montering av CPU:n.
Detta upplever inte jag att trådskaparen gjort så jag misstänker att netonnet har upplevt samma sak.
Korrekt beskrivning är det första och viktigaste steget när man har ett garantiärende som involverar en LGA sockel. Eftersom det är svårt att bevisa om kunden eller tillverkaren orsakat skadan så förefaller en påläst kund mycket mer trovärdig. Icke påläst kund har nog svårt att dra ett garantiärende lägre.

Tillverkarna förr ville inte veta av garantiärenden på LGA socklar men jag har inte sett en manual på år och dag där dom inte skriver att man ska inspektera sockeln vid leverans och om denna uppleves ha böjda pins ska moderkortet omgående felanmälas och skickas in för reparation. Nu om denna repration kostar eller ej är svårt att säga men som sagt man kan inte i sverige tex helt avsäga sig allt ansvar som tillverkare eller ÅF. Men som kund bör man ha läst på och därmed också felanmält produkten ASAP med en beskrivning som förefaller trovärdig annars riskerar man att göra sig själv en otjänst.

Har man inte läst på och saknar erfarenheten syns detta ganska snart.

Jag har hjälpt folk här för. En som hade en CPU där pins brände fast i processorn. Varken butiken eller någon kunde se att dom fastbrända pinsen inte hade suttit där dom borde och resterande hade av allt att döma lämnat korrekta avtryck på processorn. Kunden kan självklart vara boven men beskrev trots allt hur han monterade CPU'n korrekt så han förfall påläst och det faller då på Butiken i det att bevisa att det inte rörde sig om en dålig sockel som tex foxcon på den tiden var lite kända för sedan hur sant det var fem vet.
Men han fick nytt moderkort och CPU mot protest från butiken då dom inte kunde visa på att han gjort fel.

En annan monterade processor per manual. Han hade köpt sitt moderkort på samma butik med. Problemet uppenbarade sig dock vara manualen. När jag tog hem manualen som pdf så angav manualen att pasta skulle appliceras och smetas ut på processorn efter den var lagd ner i sockeln men FÖRE sockeln var stängd och låst. Detta är ett absolut NO NO enligt intels dokumentation.
Ja resultatet blev en cpu som hoppade ur och rev sönder alla pins som fans när ägaren tog VISA kortet och smetade ut pastan. Även där fick Butiken ersätta kunde.
Vet att dom efter det alltid skickade med extra manual som automatiskt hamnade i kundvagnen om du valde det moderkortet i web shopen.

Så vist kan tillverkare göra fel och kunde kan ha läst manualen och det ändå blir fel.
Men som sagt man måste göra en trovärdig beskrining av felet som i alla fall visar att man läst manualen på ett absolut minimum.

Det faktum att jag ser ett LGA moderkort på youtube i en låda utan skyddet monterar får mig att tro att moderkortet med sina 9 skruv troligen monterades utan skyddet vilket betyder att både skruv, mejslar och plastskyddet samt diverse kontakter kan ha kikat ner i den sockeln och rört runt bland pinsen vid något tillfälle vilket förefaller oaktsamt därmed blir ett garantiärende svårt att hävda.

Dold text

Det blir ett nytt tangentbord för din del.
/Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av pa1983:

100% garanti finns inte. Foxcon vill jag minnas hade en serie av dåliga 1156 socklar.
Men det jag förväntar mig av någon som läst på hur man monterar en LGA CPU är en korrekt felbeskrivning i första inlägget där man punkt för punkt talar om hur man gått till väga vid inspektion och montering av CPU:n.
Detta upplever inte jag att trådskaparen gjort så jag misstänker att netonnet har upplevt samma sak.
Korrekt beskrivning är det första och viktigaste steget när man har ett garantiärende som involverar en LGA sockel. Eftersom det är svårt att bevisa om kunden eller tillverkaren orsakat skadan så förefaller en påläst kund mycket mer trovärdig. Icke påläst kund har nog svårt att dra ett garantiärende lägre.

Tillverkarna förr ville inte veta av garantiärenden på LGA socklar men jag har inte sett en manual på år och dag där dom inte skriver att man ska inspektera sockeln vid leverans och om denna uppleves ha böjda pins ska moderkortet omgående felanmälas och skickas in för reparation. Nu om denna repration kostar eller ej är svårt att säga men som sagt man kan inte i sverige tex helt avsäga sig allt ansvar som tillverkare eller ÅF. Men som kund bör man ha läst på och därmed också felanmält produkten ASAP med en beskrivning som förefaller trovärdig annars riskerar man att göra sig själv en otjänst.

Har man inte läst på och saknar erfarenheten syns detta ganska snart.

Jag har hjälpt folk här för. En som hade en CPU där pins brände fast i processorn. Varken butiken eller någon kunde se att dom fastbrända pinsen inte hade suttit där dom borde och resterande hade av allt att döma lämnat korrekta avtryck på processorn. Kunden kan självklart vara boven men beskrev trots allt hur han monterade CPU'n korrekt så han förfall påläst och det faller då på Butiken i det att bevisa att det inte rörde sig om en dålig sockel som tex foxcon på den tiden var lite kända för sedan hur sant det var fem vet.
Men han fick nytt moderkort och CPU mot protest från butiken då dom inte kunde visa på att han gjort fel.

En annan monterade processor per manual. Han hade köpt sitt moderkort på samma butik med. Problemet uppenbarade sig dock vara manualen. När jag tog hem manualen som pdf så angav manualen att pasta skulle appliceras och smetas ut på processorn efter den var lagd ner i sockeln men FÖRE sockeln var stängd och låst. Detta är ett absolut NO NO enligt intels dokumentation.
Ja resultatet blev en cpu som hoppade ur och rev sönder alla pins som fans när ägaren tog VISA kortet och smetade ut pastan. Även där fick Butiken ersätta kunde.
Vet att dom efter det alltid skickade med extra manual som automatiskt hamnade i kundvagnen om du valde det moderkortet i web shopen.

Så vist kan tillverkare göra fel och kunde kan ha läst manualen och det ändå blir fel.
Men som sagt man måste göra en trovärdig beskrining av felet som i alla fall visar att man läst manualen på ett absolut minimum.

Det faktum att jag ser ett LGA moderkort på youtube i en låda utan skyddet monterar får mig att tro att moderkortet med sina 9 skruv troligen monterades utan skyddet vilket betyder att både skruv, mejslar och plastskyddet samt diverse kontakter kan ha kikat ner i den sockeln och rört runt bland pinsen vid något tillfälle vilket förefaller oaktsamt därmed blir ett garantiärende svårt att hävda.

Du läste att jag kom in med hela datorn och plockade ner allt på plats framför dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av pa1983:

100% garanti finns inte. Foxcon vill jag minnas hade en serie av dåliga 1156 socklar.
Men det jag förväntar mig av någon som läst på hur man monterar en LGA CPU är en korrekt felbeskrivning i första inlägget där man punkt för punkt talar om hur man gått till väga vid inspektion och montering av CPU:n.
Detta upplever inte jag att trådskaparen gjort så jag misstänker att netonnet har upplevt samma sak.
Korrekt beskrivning är det första och viktigaste steget när man har ett garantiärende som involverar en LGA sockel. Eftersom det är svårt att bevisa om kunden eller tillverkaren orsakat skadan så förefaller en påläst kund mycket mer trovärdig. Icke påläst kund har nog svårt att dra ett garantiärende lägre.

Tillverkarna förr ville inte veta av garantiärenden på LGA socklar men jag har inte sett en manual på år och dag där dom inte skriver att man ska inspektera sockeln vid leverans och om denna uppleves ha böjda pins ska moderkortet omgående felanmälas och skickas in för reparation. Nu om denna repration kostar eller ej är svårt att säga men som sagt man kan inte i sverige tex helt avsäga sig allt ansvar som tillverkare eller ÅF. Men som kund bör man ha läst på och därmed också felanmält produkten ASAP med en beskrivning som förefaller trovärdig annars riskerar man att göra sig själv en otjänst.

Har man inte läst på och saknar erfarenheten syns detta ganska snart.

Jag har hjälpt folk här för. En som hade en CPU där pins brände fast i processorn. Varken butiken eller någon kunde se att dom fastbrända pinsen inte hade suttit där dom borde och resterande hade av allt att döma lämnat korrekta avtryck på processorn. Kunden kan självklart vara boven men beskrev trots allt hur han monterade CPU'n korrekt så han förfall påläst och det faller då på Butiken i det att bevisa att det inte rörde sig om en dålig sockel som tex foxcon på den tiden var lite kända för sedan hur sant det var fem vet.
Men han fick nytt moderkort och CPU mot protest från butiken då dom inte kunde visa på att han gjort fel.

En annan monterade processor per manual. Han hade köpt sitt moderkort på samma butik med. Problemet uppenbarade sig dock vara manualen. När jag tog hem manualen som pdf så angav manualen att pasta skulle appliceras och smetas ut på processorn efter den var lagd ner i sockeln men FÖRE sockeln var stängd och låst. Detta är ett absolut NO NO enligt intels dokumentation.
Ja resultatet blev en cpu som hoppade ur och rev sönder alla pins som fans när ägaren tog VISA kortet och smetade ut pastan. Även där fick Butiken ersätta kunde.
Vet att dom efter det alltid skickade med extra manual som automatiskt hamnade i kundvagnen om du valde det moderkortet i web shopen.

Så vist kan tillverkare göra fel och kunde kan ha läst manualen och det ändå blir fel.
Men som sagt man måste göra en trovärdig beskrining av felet som i alla fall visar att man läst manualen på ett absolut minimum.

Det faktum att jag ser ett LGA moderkort på youtube i en låda utan skyddet monterar får mig att tro att moderkortet med sina 9 skruv troligen monterades utan skyddet vilket betyder att både skruv, mejslar och plastskyddet samt diverse kontakter kan ha kikat ner i den sockeln och rört runt bland pinsen vid något tillfälle vilket förefaller oaktsamt därmed blir ett garantiärende svårt att hävda.

Jag stod och förklarade i minsta detalj hur saker fungerar, moderkort, cpu.. har varit anställd på firma och lagat datorer som ej startat.

Den som tar emot i service disken bestämmer tydligen om man får nytt eller ej. Kund service på telefonen sa det. Dom bedömmer.

Han visste ej så mycket när jag förklarade hur man kollar ett moderkort och kände säkert sig "dum" och därför nekade.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Bakgrund:

Tillverkarna gör en mängd kvalitetstester på moderkorten innan de lämnar fabriken, att pins skulle vara böja när du fick moderkortet är minst sagt osannolikt.

Har fler av mina vänner som fått dåliga pins.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014

Fick inlämnat kortet nu. Mer komponent kunnig person på support. Tack gode gud.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Då får du hoppas på det bästa. Skaffa dig en CPU och ram sedan och kolla sockeln och tuta och kör.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av pa1983:

Då får du hoppas på det bästa. Skaffa dig en CPU och ram sedan och kolla sockeln och tuta och kör.

Hm min dator var komplett. i5 4690k, massor 2400mhz ram..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Pndetail:

Hej!

Köpte ett moderkort hos Netonnet nu dagen innan julafton 2014.

Märkt att pinsen är böjda på sockeln, samt att moderkortet är stendött.. inte ens en fläkt startar.

Dom säger att det är pga dom böjda stiften att den ej startar.. dock vet jag att det bara är en lögn..

Dom vet ju ej om det är jag som böjt stiften eller om det varit så från fabrik... (hur i hel**** ska man bevisa motsatsen liksom?)

Varit på Netonnet, samt ringt "support" flertalet gånger.. Dom vill ej ge mig ett nytt moderkort.

NU har jag testat att enbart koppla in Power till moderkortet och försökt starta & Det är fortfarande dött.. blir bara klickljud.

Länk till inkopplingen jag gjorde: https://www.youtube.com/watch?v=3PXnLOj21_s

Detta är ju ett säkert sätt för att bevisa att verkligen Moderkortet är SÖNDER.

Eller har jag fel?

Ska in till dom imorgon och visa upp spektaklet tänkte jag.

Detta måste väll ge mig "rätt" till reducerat pris eller ett nytt kort?

Har byggt datorer fram och tillbaka sen jag var 14år.. är nu dubbelt så gammal!

Aldrig haft problem förr när grafikkort eller moderkort varit kassa förr..skickat och fått nytt direkt, dock var dom produkterna köpta ifrån komplett.

Jag förstår inget du skriver ärligt talat. Videon du la upp är ett LGA2011 moderkort, du pratar om att du ska köpa en 5960X i dina inlägg på youtube så då förefaller ditt moderkort med 8st dimm platser vara ett LGA2011-3?
Vad har det med 2400MHZ ram och i5 4690K att göra?
Försöker du bevisa att ett annat moderkort är trasigt genom att testa med ett som du vet fungerar men av helt annat modell? Vad bevisar det i så fall? Läs dit egna inlägg så ser du att detta ej framgår vad det är du faktiskt testar och med vad.
Presentera specifikationer på produkterna involverade!
Sisst jag kollade var det LGA 1150 som i5 4690K kör.

Först gör du en tråd där du varken talar om vad du köpt annat än ett moderkort av okänd modell sedan länkar du till en video du säger du tagit och själv skriver i kommentarerna vad för CPU och grafikkort du ska köpa till moderkortet i videon. Vi kan då se vad det troligen är för moderkort och dra slutsatsen att det är ett x99 i alla fall med tanke på val av din CPU men nu pratar du om en LGA1150 CPU? Ser du förvirringen här?

Menar kan du inte formulera dig och presentera konkret information så kan ju IGEN hjälpa dig?

Sluta skrik att det är alla andras fel att skiten är sönder och vill ha råd när du inte ens kan skriva ett inlägg där man måste leka detektiv för att reda ut vad du pysslar med och vill uppnå.

Jag kan förstå att butiker kan uppleva RMA ärenden svåra att hantera om du ger dom lika bristfällig information.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av pa1983:

Jag förstår inget du skriver ärligt talat. Videon du la upp är ett LGA2011 moderkort, du pratar om att du ska köpa en 5960X i dina inlägg på youtube så då förefaller ditt moderkort med 8st dimm platser vara ett LGA2011-3?
Vad har det med 2400MHZ ram och i5 4690K att göra?
Försöker du bevisa att ett annat moderkort är trasigt genom att testa med ett som du vet fungerar men av helt annat modell? Vad bevisar det i så fall? Läs dit egna inlägg så ser du att detta ej framgår vad det är du faktiskt testar och med vad.
Presentera specifikationer på produkterna involverade!
Sisst jag kollade var det LGA 1150 som i5 4690K kör.

Först gör du en tråd där du varken talar om vad du köpt annat än ett moderkort av okänd modell sedan länkar du till en video du säger du tagit och själv skriver i kommentarerna vad för CPU och grafikkort du ska köpa till moderkortet i videon. Vi kan då se vad det troligen är för moderkort och dra slutsatsen att det är ett x99 i alla fall med tanke på val av din CPU men nu pratar du om en LGA1150 CPU? Ser du förvirringen här?

Menar kan du inte formulera dig och presentera konkret information så kan ju IGEN hjälpa dig?

Sluta skrik att det är alla andras fel att skiten är sönder och vill ha råd när du inte ens kan skriva ett inlägg där man måste leka detektiv för att reda ut vad du pysslar med och vill uppnå.

Jag kan förstå att butiker kan uppleva RMA ärenden svåra att hantera om du ger dom lika bristfällig information.

Nej du har läst för dåligt vad jag skrev.

"Länk till inkopplingen jag gjorde" Länkade till en youtube video. Jag gjorde samma inkoppling,

Jag skrev inte att det var... kolla här nu "MIN" inkoppling.

Hoppas han förstår skillnaden.

***bort/mod***

§1.1
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Det framgår inte i dit inlägg då det saknas för mycket information och lämnar för mycket upp till tolkning.

Syftet med inläggen är att hjälpa dig med vad du borde göra och inte göra i en sådan här sittvation. Om du nu får nytt moderkort så är det ju kanon. MEN det finns saker man kan göra för att förbättra sina odds och saker man inte ska göra. Får du inte ett nytt denna gången så kanske du kan planera lite bättre så att du undviker samma visa i framtiden.

Som sagt har hjälpt folk tidigare där dom fått nya moderkort men i vissa fall så är det uppenbart att användaren gjort fel. I ditt fall är det svårt att säga då du har för bristfällig information och dessutom blandar in flera moderkort utan att tydligt tala om detta genom att skriva ut modellerna och komponenterna du använt till moderkortet.

Men vill du inte dra lärdom så är det inte mitt problem men som jag ser det så ska man då inte klaga på support eller be om sympati om man inte ens kan tydligt redogöra för hur man gått till väga.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

*Tråd återställd och rensad*

Jag har återställt tråden av respekt för resten av tråddeltagarna (som har lagt ner tid på att hjälpa dig) och då vi inte vill ha "trasiga" trådar i forumet.
Tänk på att en bra rubrik och trådstart är a och o när man skapar en tråd, ju mer information desto bättre. Observera att det går alldeles utmärkt att lägga till ny information i trådstarten.
Hur som helst önskar jag dig välkommen till Sweclockers och lycka till med ärendet. Håll oss gärna uppdaterade
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Pndetail:

Moderkort: Gigabyte Gaming 7 Fungerar ej, Garanti
Hej!

Köpte ett moderkort hos Netonnet nu dagen innan julafton 2014.

Märkt att pinsen är böjda på sockeln, samt att moderkortet är stendött.. inte ens en fläkt startar.

Dom säger att det är pga dom böjda stiften att den ej startar.. dock vet jag att det bara är en lögn..

Dom vet ju ej om det är jag som böjt stiften eller om det varit så från fabrik... (hur i hel**** ska man bevisa motsatsen liksom?)

Varit på Netonnet, samt ringt "support" flertalet gånger.. Dom vill ej ge mig ett nytt moderkort.

NU har jag testat att enbart koppla in Power till moderkortet och försökt starta & Det är fortfarande dött.. blir bara klickljud.

Länk till inkopplingen jag gjorde: https://www.youtube.com/watch?v=3PXnLOj21_s

Detta är ju ett säkert sätt för att bevisa att verkligen Moderkortet är SÖNDER.

Eller har jag fel?

Ska in till dom imorgon och visa upp spektaklet tänkte jag.

Detta måste väll ge mig "rätt" till reducerat pris eller ett nytt kort?

Har byggt datorer fram och tillbaka sen jag var 14år.. är nu dubbelt så gammal!

Aldrig haft problem förr när grafikkort eller moderkort varit kassa förr..skickat och fått nytt direkt, dock var dom produkterna köpta ifrån komplett.Skickades från m.sweclockers.com

Citerade detta inlägg utifall du får för dig att ändra efter att jag antytt dina fel. kan blir rätt fel i slutändan då

Skrivet av Pndetail:

Du läste att jag kom in med hela datorn och plockade ner allt på plats framför dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta framgick inte i huvudinlägget därav blir det missförstånd. Du skrev att du varit in ja, men inte att du monterat ner datorn inför dom.

Skrivet av Pndetail:

Jag stod och förklarade i minsta detalj hur saker fungerar, moderkort, cpu.. har varit anställd på firma och lagat datorer som ej startat.

Den som tar emot i service disken bestämmer tydligen om man får nytt eller ej. Kund service på telefonen sa det. Dom bedömmer.

Han visste ej så mycket när jag förklarade hur man kollar ett moderkort och kände säkert sig "dum" och därför nekade.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har nämnts förut att garantin uteblir om pinnsen på socketen är skadad. Du skulle vid installation av moderkort ha kollat upp moderkortet är det intakt nej ja då måste du i sin tur ta kontakt med Net o net

Skrivet av Pndetail:

Hm min dator var komplett. i5 4690k, massor 2400mhz ram..

detta skulle du skrivit i tråden inte i efterhand

Skrivet av Pndetail:

Nej du har läst för dåligt vad jag skrev.

......

Svårt att läsa rätt då du inte givit korrekt information om vad som det hela handlade om.