Lätt använligt temp övervaknings program.

Permalänk
Medlem

Lätt använligt temp övervaknings program.

Hej

Som rubriken lyder så söker jag ett sådant program.
Har hitta några trådar och olika forum som tar upp frågan men inga som som är nyare än 2012 och mycket kan ju ha hänt på ca 2/3år.

Det ska helst inte vara en masa reklam med och programmet ska vara stabilt.

Det ska köras på en HP laptop win7 64bit. Om det har någon betydelse.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hwmonitor, realtid och coretemp.
Vilken CPU det är frågan om kan påverka, tex AMD kan vara lite knepigare att mäta än Intel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag använder AIDA64 Extreme funkar kanon för mig

Permalänk
Medlem

HWMonitor

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag använder AIDA64 Extreme funkar kanon för mig

+1 samma här, bra för det visar fan-rpm,vcore,osv.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggustavsson:

Jag gillar hwmonitor, realtid och coretemp.
Vilken CPU det är frågan om kan påverka, tex AMD kan vara lite knepigare att mäta än Intel.

Egentligen endast AMDoverdrive som löser amds senare cpu:er.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Utan tvekan Realtemp enligt mig! Coretemp har bara blivit skumt på senare tid... Chrome varnar när man hämtar ned det, sedan låser sig jämt min dator när man kör programmet. Finns en del diskussioner på nätet om huruvida det finns en risk att det finns virus i Coretemp, ingen har dock inte kommit fram till någon form av slutsats...

AIDA64 och HWMonitor är båda riktigt kompetenta program. Men vill man enbart ha ett lättöverskådligt program som enbart övervakar CPU-temp så är RealTemp din väg att gå

EDIT: Precis som DavidTheDoom skirver ovanför mig så är det egentligen bara AMD's egna lösningar som kan läsa av en AMD-CPU. Realtemp funkar icke!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Har intel core i7 Q720 1.60GHz och AMD Mobility Radeon HD 5000 Series.

Så AIDA64 och HWMonitor är dom två att föredra då alltså?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mega-Dark:

Tack för svaren

Har intel core i7 Q720 1.60GHz och AMD Mobility Radeon HD 5000 Series.

Så AIDA64 och HWMonitor är dom två att föredra då alltså?

Jag skulle personligen föredra HWMonitor till det, men om du ska kolla temperaturerna på VRM och dylikt på GPUn så lär du använda AIDA64, det är lite mer avancerat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Jag skulle personligen föredra HWMonitor till det, men om du ska kolla temperaturerna på VRM och dylikt på GPUn så lär du använda AIDA64, det är lite mer avancerat.

Var inne på AIDA64 och kollade men vilken sort bör man välja och kostar det/dom programmen pengar?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

använd inte coretemp! det följer med massa skit när du installerar det fick hålla på i en timme och städa undan all skit den la in. Bl a lägger den en länk efter .exe i genvägen till webbläsaren.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

använd inte coretemp! det följer med massa skit när du installerar det fick hålla på i en timme och städa undan all skit den la in. Bl a lägger den en länk efter .exe i genvägen till webbläsaren.

Holy fuq att de är så fräcka!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

använd inte coretemp! det följer med massa skit när du installerar det fick hålla på i en timme och städa undan all skit den la in. Bl a lägger den en länk efter .exe i genvägen till webbläsaren.

Bra att veta, ska akta mig för det programmet. Tack

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.