Permalänk
Medlem

Moderkortsråd

Hej.
Har haft min dator på service 2 gånger nu, och inet har kommit fram till att moderkortet är högst troligt problemet, och tydligen var det ett känt RMA ärende för det kortet.

Så nu är jag i valet och kvalet om jag skall låta dem byta det till samma och chansa eller testa ett annat kort.
Valen jag primärt står mellan är:
MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
ASUS Z97-PRO GAMER ATX

Vilken hade ni rekommenderat?
Kortet som är i burken idag ASUS Z97-A

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

ASUS Z97-PRO GAMER ATX hade jag kört på

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Låter himla konstigt att dom skulle ha sådana problem med sina moderkort så mycket datorer man byggt med asus men kanske börjar släppa lite på kvaliten vem vet? dock är det ju inte ett så billigt moderkort heller.

Det närmaste du kommer ungefär samma pris som du länkat är ju dom du sagt, det ända du tjänar på lägga på 400-500kr är att du får någon form av färgschema eller liknande.
Personligen kör jag inte MSI kort utan mestadels gigabyte eller asus.

Jag skulle jag nog satsa på ett asus kort till även om du haft otur med dina moderkort från asus tidigare.
Motivering till varför jag skulle valt det är det är estetiskt väldigt snyggt (även om båda är det) men också för att som du kan se på bilderna på inet så har dom även seperat ljudet på moderkortet från övriga komponenter och även slängt in ett Supreme FX ljudkort, du får också sata express port, så skulle nog köra på de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Hej.
Har haft min dator på service 2 gånger nu, och inet har kommit fram till att moderkortet är högst troligt problemet, och tydligen var det ett känt RMA ärende för det kortet.

Så nu är jag i valet och kvalet om jag skall låta dem byta det till samma och chansa eller testa ett annat kort.
Valen jag primärt står mellan är:
MSI Z97-S02 INET EDITION ATX
ASUS Z97-PRO GAMER ATX

Vilken hade ni rekommenderat?
Kortet som är i burken idag ASUS Z97-A

Tack på förhand

Vad är problemet med asus kortet, man blir nyfiken.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Blir också nyfiken. Är i farten att köpa mATX-varianten.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Först när jag fick datorn så startade den igång med fläktarna på fullt blås, men ingen bild. Sedan lyckades jag få bild efter en reset. Dock gick man in i bios vid kallstart så hängde den sig så får man gjorde en ändring, lät man den starta upp och sedan starta om och in i bios var det inga problem.
Så lämna in den hos Inet då de byggde den, och de bytte minnena och då hjälpte det lite.
Hämtade ut den och fick samma fel med fläktar på fullt blås och ingen bild 2 gånger när den varit avstängd en längre stund, samt bryter man strömmen och startar den så går fläktarna på minimum, och du behöver boota om för att de skall varvar upp under bios loggan.

Prata med Inet om det, och tydligen var det ett känt RMA fel gällande den processorna jag valt och det moderkotet.
Har en I7 4790k processor.

Tackar för all input
Går nu och velar mellan:
ASUS Z97-PRO GAMER ATX
ASUS Z97-PRO ATX

Vad jag kan se så är det antal SATA anslutningar, antalet bios kontakter och ljudkortet som skiljer sig.
Någon som har erfarenhet av ASUS Z97-PRO ATX?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av MSI Z97-S02 INET EDITION ATX?
Hur är det kortet

Permalänk
Medlem

Blev ett MSI Z97S SLI Krait Edition, då detta var det kortet jag var intresserad av från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Blev ett MSI Z97S SLI Krait Edition, då detta var det kortet jag var intresserad av från början

Återkom med omdöme om hur datorn fungerar med det nya kortet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Återkom med omdöme om hur datorn fungerar med det nya kortet!

Det skall jag göra, som det ser ut nu så får jag datorn mitten av nästa vecka.