Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jag kör med musik i alla 5 högtalare det gör jag med en förgreningskabel så det låter exakt lika mycket i alla högtalare

Det är dels onödigt, samt inte optimalt att splitta signalen. Styrenheten har en egen dekoder för att skicka ut vanligt tvåkanaligt ljud till flera högtalare. Jag antar att du innan bara kopplade in ljudet på den gröna kontakten på baksidan av subben? Det var därför du inte fick bra ljud. Om du istället kopplar in på ingång 2 och sedan väljer 3D eller 4.1 under stereo så kommer du få ljud i flera högtalare, samt att den ger bättre ljud till subben.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det är dels onödigt, samt inte optimalt att splitta signalen. Styrenheten har en egen dekoder för att skicka ut vanligt tvåkanaligt ljud till flera högtalare. Jag antar att du innan bara kopplade in ljudet på den gröna kontakten på baksidan av subben? Det var därför du inte fick bra ljud. Om du istället kopplar in på ingång 2 och sedan väljer 3D eller 4.1 under stereo så kommer du få ljud i flera högtalare, samt att den ger bättre ljud till subben.

Funkar bättre att ha ingång 1 med orginalkabeln och köra med split blir asbra då och funkar optimalt
Och de låter mycke bättre i bakre högtalarna och centern med spliter på ingång 1 än om man kör med 3d på ingång 2

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Funkar bättre att ha ingång 1 med orginalkabeln och köra med split blir asbra då och funkar optimalt
Och de låter mycke bättre i bakre högtalarna och centern med ingånf 1 än om man kör med 3d på ingång 2

Surroundhögtalare är till för att fylla ut rummet med ljud, inte vara motsvarande till frontarna. Nu när du dessutom kör med splitter så får du ena kanalens ljud, skulle tro det är vnster, i centern och höger kanal i subben, alltså inte optimalt.

Gillar du inte 3D så kör med 4.1 istället. Visst kommer det inget ljud ur centern, men stereomusik är det egentligen inte heller meningen att spela upp i en centerhögtalare då det, om man inte har en riktig hemmabioförstärkare, kan uppstå fasfel m.m.

Har du inget surroundljudkort i datorn? Kanske skulle vara värt att investera i det istället nu när du inte köper några högtalare.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

jag hade ett sånt system som jag var nöjd med tills jag bodde hos min far och kom i kontakt med hans Dali system, därefter började jag långasmt lägga märke till hur "fattigt" ljud sådana datorhögtalarpaket har, Men så länge du inte kommer i kontakt med "riktiga ljudsystem" så som jag sällan gjorde på den tiden så är man super nöjd:D själv förbannar jag far min lite, då man tillslut bara vill ha bättre och bättre ljud och idag kör jag en liknande setup:P,

vad folk menade med att köpa begnat är att man kan få riktigt trevliga förstarkare och högtalarsystem som har riktig bas och riktigt mellanregister ungefär som när du kan "känna" i kroppen när någon drar på gitarr strängarna när någon spelar akustisk gitarr på ett par bra högtalare,

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det är dels onödigt, samt inte optimalt att splitta signalen. Styrenheten har en egen dekoder för att skicka ut vanligt tvåkanaligt ljud till flera högtalare. Jag antar att du innan bara kopplade in ljudet på den gröna kontakten på baksidan av subben? Det var därför du inte fick bra ljud. Om du istället kopplar in på ingång 2 och sedan väljer 3D eller 4.1 under stereo så kommer du få ljud i flera högtalare, samt att den ger bättre ljud till subben.

Vadå fasfel. Jag har kört så här så länge jag har haft dem har inte märkt nåt så de funkar ju

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /