Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Maj 2008

Död dator. Hjälp uppskattas.

Tjena! Kom hem från 3 veckors julledighet och skulle starta datorn (som självklart inte var kopplad till el-uttaget under ledigheten), till min största förvåning var det inte ett liv i datorn. Öppnade därefter chassit och ser att moderkortets lampor lyser som de ska och alla usb-enheter får sin störm, men inga fläktar i chassit går igång, helt tyst. Inte ens speakern verkar ge ut något pip. Försökte starta datorn med en platt skruvmejsel i "frontpanelsintaget" och använda startknappen på moderkortet, allt utan framgång. Tänkte direkt att det är nätagget som har dött, så testade att starta nätagget med en bit ståltråd mellan den gröna och svarta sladden i ATX-kontakten, fläkten gick igång och agget verkar fungera som den skulle. Kollade också så alla sladdar var kopplade som de skulle. Testade också att endast starta med ett ram-minne. Det enda problemet jag haft innan var med moderkortet, då den har varit med om en olycka för något år sedan. Själva pinnarna där processorn installerades var något böjda, men det var lätt att bara böja tillbaka dessa. Sedan dess har den funkat galant. Dubbelkollade om de hade böjt sig igen, men allt såg bra ut där inne.

Vad kan vara felet tror ni? Vill helst undvika att gå till en datorbutik, då en felsökning kostar runt 500kr.
Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Hade en burk på felsökning med samma fel. Visade sig att grafikkortet kokt pga dam i fläkten som stannat. Dock gjorde jag som du tog ut nättaget och det startade genom att bygla det. Men datorn startade inte som sagt på normalt vis.

Dock visste jag inte att grafikkortet var dött då jag bara gjorde rent kylaren och applicerade ny pasta men jag sa till ägaren att grafikkoret kan vara kokt då pastan var helt torr. När jag kopplade in ett av mina nätag så kokte mossfetsen på grafikkortet och datorn slog ifrån så mosfetsen hade upperbarligen blivit överlastade när GPU:n dött. Fick ta ur hans grafikkort sedan startade den och passerade memtest86+ mm då jag var tvungen att försäkra mig om att grafikkortet inte drat med sig mer än bara nätdel i graven.

Testa en annan nätdel helt enkelt.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av pa1983:

Hade en burk på felsökning med samma fel. Visade sig att grafikkortet kokt pga dam i fläkten som stannat. Dock gjorde jag som du tog ut nättaget och det startade genom att bygla det. Men datorn startade inte som sagt på normalt vis.

Dock visste jag inte att grafikkortet var dött då jag bara gjorde rent kylaren och applicerade ny pasta men jag sa till ägaren att grafikkoret kan vara kokt då pastan var helt torr. När jag kopplade in ett av mina nätag så kokte mossfetsen på grafikkortet och datorn slog ifrån så mosfetsen hade upperbarligen blivit överlastade när GPU:n dött. Fick ta ur hans grafikkort sedan startade den och passerade memtest86+ mm då jag var tvungen att försäkra mig om att grafikkortet inte drat med sig mer än bara nätdel i graven.

Testa en annan nätdel helt enkelt.

Tack för svar! Det skulle vara nice om jag fick tag på en nätdel, har tyvärr sålt av mina gamla. Äger ett coolermaster nätagg som har varit trogen i flera år, funderar dock på att byta till ett Fractal Design Newton R3 600w med 80 plus Platinum certifiering. Är fortfarande skeptisk om det är nätdelen som orsakar problemet.