Permalänk
Medlem

Minne eller SSD?

Hej,
Inhandlade en ny laptop i julklapp till mig själv: Asus g551jm. Jag är riktigt nöjd med maskinen, men upptäckte att jag hade lite cash över och undrar om jag inte ska köpa till 8gig minne, eller uppgradera från hybridssd till en ren ssd.
Hur stor skillnad gör egentligen en fördubbling av ram? (från 8 till 16) Det ska tilläggas jag game:ar en del: hur stor skillnad märker man där?
Om det blir en ssd: har någon lite tips på stabila, prisvärda diskar?
Tack på förhand!

Permalänk

SSD! Minne gör ingen skillnad om du spelar.

Lite dyrare: Samsung 850 EVO/PRO 250GB+
Lite billigare: Crucial MX-100 250GB+

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarbanes:

Hej,
Inhandlade en ny laptop i julklapp till mig själv: Asus g551jm. Jag är riktigt nöjd med maskinen, men upptäckte att jag hade lite cash över och undrar om jag inte ska köpa till 8gig minne, eller uppgradera från hybridssd till en ren ssd.
Hur stor skillnad gör egentligen en fördubbling av ram? (från 8 till 16) Det ska tilläggas jag game:ar en del: hur stor skillnad märker man där?
Om det blir en ssd: har någon lite tips på stabila, prisvärda diskar?
Tack på förhand!

Det är först om ditt ramminne används till 100% som du behöver mer, så kolla hur mycket du använder när du spelar det tyngsta installerade spelet. Har du minne kvar vilket du förmodligen har, så är det bättre att du köper en SSD istället.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Har du testspelat den, och kollat hur mycket ram du förbrukar? Om du inte använder det mesta av minnesmängden, så kan du nog spara uppgradering av ram. 8 räcker väl långt tycker jag. Du kan testa att logga i t.ex. Msi Afterburner.

Jag hade definitivt köpt en trevlig ssd istället om jag var du. Ssd är lycka=) Någon annan kanske har köpt mer nyligen, och vet bättre om ssd än jag.

Hoppas du får en trevlig dag!

[EDIT] Oops, lite sent

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarbanes:

Hej,
Inhandlade en ny laptop i julklapp till mig själv: Asus g551jm. Jag är riktigt nöjd med maskinen, men upptäckte att jag hade lite cash över och undrar om jag inte ska köpa till 8gig minne, eller uppgradera från hybridssd till en ren ssd.
Hur stor skillnad gör egentligen en fördubbling av ram? (från 8 till 16) Det ska tilläggas jag game:ar en del: hur stor skillnad märker man där?
Om det blir en ssd: har någon lite tips på stabila, prisvärda diskar?
Tack på förhand!

Hvor mye plass bruker du i dag på din SSHD? Dersom du bruker mer enn 230 GB (plass tilgjengelig for lagring på Crucial MX100 256 GB) for dine spill, OS og apper, så vil du nok ikke noe annet valg enn å beholde SSHD:n eller bruke den som ekstern harddisk. SSD hjelper bare til å starte opp OS hurtigere og korte ned lade tiden (eng. load screen) mellom ulike spille sekvenser. På batteri drevne enheter vil en SSD også redusere behovet for strøm, så ditt batteri vil ikke gå tom like hurtig og den vil også være helt stillegående (ikke noen del der roterer eller må bevege seg).

SSD på 120-128 GB er relativ langsomme jevnført med gruppen av SSD der ligger rundt 250-256 GB.