Apples uppdaterade Macbook Air 12 tittar fram i bilder

Permalänk
Melding Plague

Apples uppdaterade Macbook Air 12 tittar fram i bilder

Vad som sägs vara det första riktiga beviset för att Apple arbetar på en större uppdatering av Macbook Air visar en högupplöst skärmpanel och förändringar av designen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*In before the trolls*

REVOLUTIONERANDE!!!!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Magiskt! Ett svart äpple!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skäggig legend

Men snälla sluta trolla… Jag vill verkligen vara i behov av en ny bärbar dator men icke. Jag vill verkligen ha en Macbook, jag är så förtrollad av kvalitén.

Men jag måste medge att det är lite tråkigt att inte äpplet lyser

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Kan vi hoppas på en ARM-CPU med PowerVR inbakat tro?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Datavetare

Hoppas bilderna är fejk, verkar ju vara ungefär samma tjocklek på sorgkanterna kring skärmen som dagens MBP/MBA (ca 18mm), även om det är väldigt svårt att se på sista bilden exakt var kanten är. XPS13 har satt den nya standarden för hur det kan se ut, yttermått som en normal 12" fast ändå 13" skärmyta.

I.o.f.s. inte helt fel om bilderna stämmer, kul om andra tillverkare kan få ha ledartröjan ett tag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hoppas på snäppet billigare hårdiskar med. Tänker främst på att de säljer sina datorer med standard 128 gb lagring och kräver 2000 extra för att uppgradera till 256. Helt enkelt inte värt pengarna även om de är snabbare än vanliga SSD.

Permalänk
Medlem

Jag har hört ryktas om att den här prototypen skulle ha en enda port av USB typ C. En enda port för allt. Du måste alltså välja mellan elförsörjning eller extern skärm eller USB-enhet.
Om du vill koppla ställa den på ett laptop-ställ på skrivbordet och använda extern skärm, mus och tangentbord så måste du använda trådlösa enheter och välja en skärm med trådlös mottagning... och jag känner i alla fall inte till någon sådan som inte är en TV.
Och om du vill använda en extern optisk enhet så borde du köra den via en USB-hubb med egen strömförsörjning för att inte dra för mycket av laptopens batteri.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört ryktas om att den här prototypen skulle ha en enda port av USB typ C. En enda port för allt. Du måste alltså välja mellan elförsörjning eller extern skärm eller USB-enhet.
Om du vill koppla ställa den på ett laptop-ställ på skrivbordet och använda extern skärm, mus och tangentbord så måste du använda trådlösa enheter och välja en skärm med trådlös mottagning... och jag känner i alla fall inte till någon sådan som inte är en TV.
Och om du vill använda en extern optisk enhet så borde du köra den via en USB-hubb med egen strömförsörjning för att inte dra för mycket av laptopens batteri.

Vill du kunna använda datorn vettigt får du betala lite mer och få en mb pro. Airen är ju lite av en budgetburk, och när den nya slipper ha kassa skärmar får de ju försämra annat istället.
Har för mig första air hade endast en usb den med.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att aluminium-ramen runt skärmen varit jävligt ful, skönt att de äntligen gått över till svart ram. Men som någon nämnde tidigare, att köra som Dell med knappt någon ram alls är ju det man vill ha om man får välja.

Skrivet av Findecanor:

Jag har hört ryktas om att den här prototypen skulle ha en enda port av USB typ C. En enda port för allt. Du måste alltså välja mellan elförsörjning eller extern skärm eller USB-enhet.
Om du vill koppla ställa den på ett laptop-ställ på skrivbordet och använda extern skärm, mus och tangentbord så måste du använda trådlösa enheter och välja en skärm med trådlös mottagning... och jag känner i alla fall inte till någon sådan som inte är en TV.
Och om du vill använda en extern optisk enhet så borde du köra den via en USB-hubb med egen strömförsörjning för att inte dra för mycket av laptopens batteri.

Jag hoppas verkligen inte att det bara blir en enda typ C port för allt, men det är inte helt orimligt att Apple får för sig att göra något sånt.

Men jag tror inte att man ska behöva välja, det kommer säkert gå att plugga in en USB-förgrenare av något slag som kan förse med både ström, skärm och extern lagring. Men har man sånna krav ska man nog helt klart titta på en annan dator.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vill du kunna använda datorn vettigt får du betala lite mer och få en mb pro. Airen är ju lite av en budgetburk, och när den nya slipper ha kassa skärmar får de ju försämra annat istället.
Har för mig första air hade endast en usb den med.

De första två generationerna MacBook Air var ju dåliga datorer om man ska vara helt ärlig. De överhettades och hade väldigt stora problem. Apple släppte dem två år innan de var en vettig produkt. Den första generationen hade 1 USB, 1 hörlur, 1 Micro-DVI. Så avsevärt fler portar än vad ryktena gör gällande.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ah, den är så vacker! Blir nog ett par stycken.

Permalänk
Medlem

So thin. So innovative.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doktor_Krall:

Kan vi hoppas på en ARM-CPU med PowerVR inbakat tro?

Varför vill du ha ARM-CPU i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört ryktas om att den här prototypen skulle ha en enda port av USB typ C. En enda port för allt. Du måste alltså välja mellan elförsörjning eller extern skärm eller USB-enhet.
Om du vill koppla ställa den på ett laptop-ställ på skrivbordet och använda extern skärm, mus och tangentbord så måste du använda trådlösa enheter och välja en skärm med trådlös mottagning... och jag känner i alla fall inte till någon sådan som inte är en TV.
Och om du vill använda en extern optisk enhet så borde du köra den via en USB-hubb med egen strömförsörjning för att inte dra för mycket av laptopens batteri.

Om så är fallet så är den troligaste spekulationen att det sitter en USB-hubb i nätaggregatet så att när du laddar datorn har du tillgång till extra USB platser också men när du är på språng så har du endast tillgång till en port. Tanken är att när man ändå sitter där med sina 5 saker ikopplade så har man laddaren med sig och kan ansluta allt via den medan när man är på språng så har man sällan mer än en enhet ikopplad i taget. Detta gör också att när du kommer hem och ska använda datorn på ett mer "stationärt" vis så är det bara att koppla in en sladd så får du skärm, tangentbord, extern hårddisk och laddning via den sladden.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vill du kunna använda datorn vettigt får du betala lite mer och få en mb pro. Airen är ju lite av en budgetburk, och när den nya slipper ha kassa skärmar får de ju försämra annat istället.
Har för mig första air hade endast en usb den med.

"budget"-burk, aldrig sett en Apple produkt som varit budget

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Findecanor:

Jag har hört ryktas om att den här prototypen skulle ha en enda port av USB typ C. En enda port för allt. Du måste alltså välja mellan elförsörjning eller extern skärm eller USB-enhet.
Om du vill koppla ställa den på ett laptop-ställ på skrivbordet och använda extern skärm, mus och tangentbord så måste du använda trådlösa enheter och välja en skärm med trådlös mottagning... och jag känner i alla fall inte till någon sådan som inte är en TV.
Och om du vill använda en extern optisk enhet så borde du köra den via en USB-hubb med egen strömförsörjning för att inte dra för mycket av laptopens batteri.

Och rykten tar man på allvar?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

"budget"-burk, aldrig sett en Apple produkt som varit budget

Ne inte är den billig. Men det är ju deras billigaste laptop. Och man kan ju knappast kalla den för en premium produkt eller?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av anon96120:

Varför vill du ha ARM-CPU i den?

Det är på tiden att de doppar fötterna och provar vattnet.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Kan vi hoppas på en ARM-CPU med PowerVR inbakat tro?

Kommer nog inte att ske förrän nästa version av Air då deras ARM för datorer fortfarande är under utveckling.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hoppas bilderna är fejk, verkar ju vara ungefär samma tjocklek på sorgkanterna kring skärmen som dagens MBP/MBA (ca 18mm), även om det är väldigt svårt att se på sista bilden exakt var kanten är. XPS13 har satt den nya standarden för hur det kan se ut, yttermått som en normal 12" fast ändå 13" skärmyta.

I.o.f.s. inte helt fel om bilderna stämmer, kul om andra tillverkare kan få ha ledartröjan ett tag!

Fattar inte varför folk vill ha så tunt som möjligt, vid en viss gräns så tycker jag det blir för tunt. Samma med mobiler, gillar inte att iPhone 6 är så tunn och lätt, man vill känna att man håller i någonting och att det är bra grepp. När det gäller laptops så tycker jag MBA idag är nästan över gränsen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Fattar inte varför folk vill ha så tunt som möjligt, vid en viss gräns så tycker jag det blir för tunt. Samma med mobiler, gillar inte att iPhone 6 är så tunn och lätt, man vill känna att man håller i någonting och att det är bra grepp. När det gäller laptops så tycker jag MBA idag är nästan över gränsen

18mm är tjockleken på ramen runt skärmen, inte tjockleken på datorn. Ser inget positivt med kanter runt skärmen, men kan hålla med om att man nog bör väga tjockleken på själva enheten mot nackdelar som mindre batteri och svårare att kyla. En fördel med riktig tunn del där tangentbordet sitter är att det är bekvämare att skriva på tangentbordet när man slipper en tjock kant.

Har själv en Iphone 6 och håller med om att det inte är helt lått att hålla p.g.a. av sin storlek och väldigt tunna design, ganska lätt att tappa luren. Men det löser man ju med ett fint skal (kör med plånboks-stuk för att skydda skärmen när den är i fickan).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

"budget"-burk, aldrig sett en Apple produkt som varit budget

Macbook G4 var faktiskt en i sammanhanget billig bärbar dator, även om vi jämför med andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

18mm är tjockleken på ramen runt skärmen, inte tjockleken på datorn. Ser inget positivt med kanter runt skärmen, men kan hålla med om att man nog bör väga tjockleken på själva enheten mot nackdelar som mindre batteri och svårare att kyla. En fördel med riktig tunn del där tangentbordet sitter är att det är bekvämare att skriva på tangentbordet när man slipper en tjock kant.

Har själv en Iphone 6 och håller med om att det inte är helt lått att hålla p.g.a. av sin storlek och väldigt tunna design, ganska lätt att tappa luren. Men det löser man ju med ett fint skal (kör med plånboks-stuk för att skydda skärmen när den är i fickan).

Jaha, nej kanter runt skärmen ska ju vara väldigt tunna tycker jag. När det gäller telefon så tycker jag skalet tar bort känslan, många köper iPhone och liknande metall-lurar för just känslan. Nu måste det inte heller vara metall för att det ska kännas bra, men många skal är helt enkelt inte bekväma imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fattar inte varför folk vill ha så tunt som möjligt, vid en viss gräns så tycker jag det blir för tunt. Samma med mobiler, gillar inte att iPhone 6 är så tunn och lätt, man vill känna att man håller i någonting och att det är bra grepp. När det gäller laptops så tycker jag MBA idag är nästan över gränsen

Fast en bärbar dator kan ju bli betydligt tunnare än idag i rent ergonomiskt syfte om vi undantar tangentbordet som kräver viss slaglängd. Men visst, när de väl nått ner till 15-16 mm så kanske man kan säga stopp. Finns ju fler saker än just hemelektronik som går att minska storlek/vikt på om lätt packning är av yttersta vikt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

XPS13 har satt den nya standarden för hur det kan se ut

Tänker detsamma. Är sugen på en XPS13 nästan uteslutet pga. skärmen haha. Har längtat i ÅR efter en bärbar som inte har absurt mkt död yta runt skärmen, tar plats och ser fult ut.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 2011 atm och fixar de bara fläktproblemet å den strykfula aluminiumkanten på särmen så är det ärligt talat en rätt optimal dator.

Emellertid tar jag numera med mig plattan istället till plugg å flickvännen, behovet av ultraportabel dator har försvunnit. Det är väl släpbart som gäller nu då jag pluggar på annan ort å behöver släpa med datorn under jul å sommar.

Fast enda extra prestandan jag behöver är till spel å det har jag knappt tid för numera och även i släpbart format så måste man punga ut multum för att få någon spelbarhet ur maskinen.

.... Hmm

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Hoppas på snäppet billigare hårdiskar med. Tänker främst på att de säljer sina datorer med standard 128 gb lagring och kräver 2000 extra för att uppgradera till 256. Helt enkelt inte värt pengarna även om de är snabbare än vanliga SSD.

Får du behålla 128 gb'aren då? Låter knäppt att betala 2000 kr för 256 gb

Det betyder att 256 gb kostar 128 gb + 2000kr

...