Mitt moderkort har gett upp, köpte nytt som är dött vid start wtf..behöver desperat hjälp!!

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har gett upp, köpte nytt som är dött vid start wtf..behöver desperat hjälp!!

Hej!

Min dator havererade för några dagar sedan och jag är i slutfasen i mitt exjobb på Arkitektur och skulle precis börja rendera haha.. fucked med andra ord..

Jag hade tidigare ett Asus P9X79 PRO Moderkort med en Intel K7 3930K processor.

annan setup är.
Zontac 1,5 gb grafik
32 gb minne DDR3 1600 hz (nå corsair 8gb stickor)
corsair hydro 80 nånting cpu fläkt
TX850 nätagg
en SSD disk med windows partition
Mekanisk disk

Den har tidigare fungerat helt okej men för några månader sedan fick den lite overclocking failed osv vid startup (auto tunat den med Asus egna programvara från 3.2 till 4.2) Kör processorn vattenkyld och den har aldrig varit över 70 grader.

Sen fick jag för mig att uppgradera Bios och då började den att inte hitta min SSD med windows på, får error A2, AE och A0 bla.. Provade olika bios versionr men inget hände, sen gick den till slut igång och jag lät den stå på i en vecka men startade sedan om den (dumt nog) och sen dess har den inte kommit igång alls, samma errors IDE DETECT och Legacy boot drive och sådär. Så. Jag bestämde mig för att köpa ett nytt moderkort för att jag är så sjukt stressad med mitt skolprojekt.. "aint nobody got time for that" ni vet.. Så jag köpte ett Asus Sabertooth X79 kort, installerade det så som sig bör utan några konstigheter.. Men så är skiten helt dött när jag ska starta upp den.. wtf.. orka.. trodde att jag råkat slita av kablarna till powerknappen eller nåt så provade starta genom att "kortsluta" power pinsen men inget hände.. tänkte att det var någon annan komponent som strulade så tog ut moderkortet och la det på kartongen det kom i och anslöt bara nätagg, CPU och CPU fläkt.. Ingenting händer.. enda som händer är att den gröna lampan på moderkortet lyser.

W T F . Någon som har någon ide om vad som kan vara fel? Om det skulle vara CPUn skulle det väl vara felkoder på mitt gamla moderkort (finns ju inga felkodsdisplay på sabertooth kortet vad jag sett?) Kan det vara nätagget? Den verkar ju fortfarnde ge lite ström eftersom lampor tänds på båda korten. Provade även det gamla moderkortet fast utan CPU och då tänds on/off och reset knappen men man kan inte starta den (den kör inte igenom felkoderna osv). Men det kanske beror på att det inte är någon cpu?

Snälla jag behöver desperat hjälp! antingen om ni har någon ide om vad som kan vara fel på det gamla kortet eller hur man får igång det nya

Tack tack tack för er hjälp!

Mvh en utsliten student som inte har sovit på 4 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergwall:

Hej!

Min dator havererade för några dagar sedan och jag är i slutfasen i mitt exjobb på Arkitektur och skulle precis börja rendera haha.. fucked med andra ord..

Jag hade tidigare ett Asus P9X79 PRO Moderkort med en Intel K7 3930K processor.

annan setup är.
Zontac 1,5 gb grafik
32 gb minne DDR3 1600 hz (nå corsair 8gb stickor)
corsair hydro 80 nånting cpu fläkt
TX850 nätagg
en SSD disk med windows partition
Mekanisk disk

Den har tidigare fungerat helt okej men för några månader sedan fick den lite overclocking failed osv vid startup (auto tunat den med Asus egna programvara från 3.2 till 4.2) Kör processorn vattenkyld och den har aldrig varit över 70 grader.

Sen fick jag för mig att uppgradera Bios och då började den att inte hitta min SSD med windows på, får error A2, AE och A0 bla.. Provade olika bios versionr men inget hände, sen gick den till slut igång och jag lät den stå på i en vecka men startade sedan om den (dumt nog) och sen dess har den inte kommit igång alls, samma errors IDE DETECT och Legacy boot drive och sådär. Så. Jag bestämde mig för att köpa ett nytt moderkort för att jag är så sjukt stressad med mitt skolprojekt.. "aint nobody got time for that" ni vet.. Så jag köpte ett Asus Sabertooth X79 kort, installerade det så som sig bör utan några konstigheter.. Men så är skiten helt dött när jag ska starta upp den.. wtf.. orka.. trodde att jag råkat slita av kablarna till powerknappen eller nåt så provade starta genom att "kortsluta" power pinsen men inget hände.. tänkte att det var någon annan komponent som strulade så tog ut moderkortet och la det på kartongen det kom i och anslöt bara nätagg, CPU och CPU fläkt.. Ingenting händer.. enda som händer är att den gröna lampan på moderkortet lyser.

W T F . Någon som har någon ide om vad som kan vara fel? Om det skulle vara CPUn skulle det väl vara felkoder på mitt gamla moderkort (finns ju inga felkodsdisplay på sabertooth kortet vad jag sett?) Kan det vara nätagget? Den verkar ju fortfarnde ge lite ström eftersom lampor tänds på båda korten. Provade även det gamla moderkortet fast utan CPU och då tänds on/off och reset knappen men man kan inte starta den (den kör inte igenom felkoderna osv). Men det kanske beror på att det inte är någon cpu?

Snälla jag behöver desperat hjälp! antingen om ni har någon ide om vad som kan vara fel på det gamla kortet eller hur man får igång det nya

Tack tack tack för er hjälp!

Mvh en utsliten student som inte har sovit på 4 månader.

Du måste stoppa i RAM också för att det ska finnas någon chans att det ska funka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja första gången jag provade var det ju såklart RAM i

Men ska prova med RAM utanför också! tack för tipset, jag återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att du pluggar in hårddisken i en kompis dator och rendererar världen hos en render-farm. Kan kosta ganska mycket beroende på hur tung renderingen är, men det kan rädda dig ditt examensjobb.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Antingen har du extrem otur med moderkorten,
eller så har du något annat fel på din dator.

Tex nätaggregat eller grafikkort.
Har du möjlighet att testa med andra (inlånade) komponenter?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

CPU och kylare, en ramsticka, 8 pins kontakten och 24pins kontakten.
Är vad som behövs

Grafikkort kan vara bra att testa med sen, om det finns liv i den med första sakerna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Tyvärr tror jag renderfarm kommer bli för dyrt, ganska många rätt avancerade renderibgar det handlar om :/

Provade att sätta över cpun i det gamla moderkortet och satt i en minnessticka och cpu fläkten såklart..och det gick igång utan problem (såklart nån felkod eftersom allt inte var inkopplat.). Så jag har svårt att se att det skulle vara nätagg eller cpu det är fel på.

Har ett corsair TX850 nätagg men drt borde väl vara kraftfullt nog att driva sabertooth kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bergwall:

Hej och tack för alla svar!

Tyvärr tror jag renderfarm kommer bli för dyrt, ganska många rätt avancerade renderibgar det handlar om :/

Provade att sätta över cpun i det gamla moderkortet och satt i en minnessticka och cpu fläkten såklart..och det gick igång utan problem (såklart nån felkod eftersom allt inte var inkopplat.). Så jag har svårt att se att det skulle vara nätagg eller cpu det är fel på.

Har ett corsair TX850 nätagg men drt borde väl vara kraftfullt nog att driva sabertooth kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Watten är sällan problem med agg utan kvalité och ålder

Testa då att plocka in ett grafikkort och se vad som händer, om det funkar med gamla moderkortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu har jag (utan grafikkort) i min gamla med 2 minnesstickor (på rätt plats tror jag) och då fick jag DRAM LED som lyste. körde memcheck eller vad det heter och det löste det inte.. så jag fick Q code 63 (men CPU leden lös inte). Men det verkar lite konstigt att mina minnen skulle ge mig IDE connect problem på det gamla kortet?

Skall prova med det gamla grafikkortet också, det kan man fortfarande göra när moderkortet ligger på en papplåda va? (vill inte fucka upp mer än nödvändigt)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bergwall:

Nu har jag (utan grafikkort) i min gamla med 2 minnesstickor (på rätt plats tror jag) och då fick jag DRAM LED som lyste. körde memcheck eller vad det heter och det löste det inte.. så jag fick Q code 63 (men CPU leden lös inte). Men det verkar lite konstigt att mina minnen skulle ge mig IDE connect problem på det gamla kortet?

Skall prova med det gamla grafikkortet också, det kan man fortfarande göra när moderkortet ligger på en papplåda va? (vill inte fucka upp mer än nödvändigt)

Det går bra att köra GPU på moderkortslådan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

PRovade med GPU också men den låser sig vid Qcode 63 Detta är mitt gamla P9x79 PRO kort alltså. Det nya går inte igång överhuvudtaget.

Får fortfarande DRAM_LED som lyser så minnena kanske är blåsta ? Aja jag ska gå tillbaka med det nya moderkortet på måndag så ska dom felsöka det så kanske det kan ge någon klarhet.

Jag återkommer Tack än engång för alla svar!