Permalänk

Underclocka en I5-2500k?

Jag undrar om det är möjligt att få ner strömförbrukningen från cirka 95W till -45-55 watt på en I5-2500K? Prestandan av I5;an är inte så viktig då jag knapptast använder upp den.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte underklocka processorn. Datorn sköter klockhastigheten själv. Om datorn står i tomgång så klockar datorn ner cpu'n.

Permalänk

Jag tänkte mig mer Max användningen

Permalänk
Medlem

Har du värmeproblem? Varför skulle du vilja underklocka processorn?

Permalänk

För att få utrymme i el förbrukningen när jag lägger till ett grafikkort som drar över min kapacitet.

Permalänk
Medlem

undervolta ? Tills den blir ostabil och därefter underklockar du samtisigt som du undervoltar

Permalänk
Skrivet av BritishTeaparty:

För att få utrymme i el förbrukningen när jag lägger till ett grafikkort som drar över min kapacitet.

Tror inte det hjälper allt för mycket, om jag minns rätt så är watt på din prolle hur mycket värme den alstrar inte hur mycket den drar från el nätet.
dock så påverkas den säkert av att underklocka men tror det blir marginell skillnad.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

För att få utrymme i el förbrukningen när jag lägger till ett grafikkort som drar över min kapacitet.

Nästan garanterat har du 100-200w marginal men skriv gärna vad du har för aggregat och vilken gpu du ska köpa.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sturmovik:

Tror inte det hjälper allt för mycket, om jag minns rätt så är watt på din prolle hur mycket värme den alstrar inte hur mycket den drar från el nätet.
dock så påverkas den säkert av att underklocka men tror det blir marginell skillnad.

Eleffekt är direkt relaterbart till värmeeffekt. I elektronik blir dessutom nästan all elenergi till värme i slutändan.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Eleffekt är direkt relaterbart till värmeeffekt. I elektronik blir dessutom nästan all elenergi till värme i slutändan.

Det är möjligt, men när dom märker 47w t ex så är det extremt sällen om ens någonsin det stämmer vare sig när det kommer till värme alstring eller hur mycket den drar.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sturmovik:

Det är möjligt, men när dom märker 47w t ex så är det extremt sällen om ens någonsin det stämmer vare sig när det kommer till värme alstring eller hur mycket den drar.

Det håller jag med om. Du kan inte mäta med tillräcklig exakthet exakt hur mycket en processor drar. Ligger man så pass nära gränsen att man behöver klocka ner processorn så bör man nog byta nätaggregat enligt mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sturmovik:

dock så påverkas den säkert av att underklocka men tror det blir marginell skillnad.

Vid belastning kan du märka oerhört stor skillnad på strömförbrukningen. Min 2600K är underklockad/undervoltad till 3Ghz och drar ungefär hälften från väggen jämfört med stock.

Dock är det inte värt det för TS syfte, då är det större nätaggregat som gäller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB