Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Nytt datorljud, DAC?

Som man förstår med titeln är jag på utsikt efter en DAC om det ens är nödvändigt.

Ny köpta Högtalare: audio engine A5+
Ny köpta Hörlurar: Sennheiser HD 555

fullt fungerande till hörlurarna och högtalarna, priset kan jag högst sträcka mig till 1500kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Det är ett bra förslag men den DACen tilllåter mig inte ha hörlurarna och högtalarna ikopplade tillsammans som gör att jag inte kan använda båda ljudkällorna samtidigt. Har du något förslag till en sådan DAC?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av matteusA:

Det är ett bra förslag men den DACen tilllåter mig inte ha hörlurarna och högtalarna ikopplade tillsammans som gör att jag inte kan använda båda ljudkällorna samtidigt. Har du något förslag till en sådan DAC?

Det du frågar om är egentligen inte en dac utan en dac och ett sorts försteg kan du bygga själv så är det inte så svårt att lösa det med en Odac och tex 2xO2 eller liknande.
http://www.headnhifi.com/
SM Pro har också en burk som kan driva lurar och ge volymkontroll på en linjeutgång, den och en Odac så har du också den funktion jag tror du är ute efter.
http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mpatch_2.htm

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2014

Tack för förslaget men kom på att jag kan leva med att ljudet endast kommer ut ur en ljudkälla. Nu har jag bara lite beslut ångest mellan Audioengine d1 eller audinst hud-mx2. Någon åsikt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av matteusA:

Tack för förslaget men kom på att jag kan leva med att ljudet endast kommer ut ur en ljudkälla. Nu har jag bara lite beslut ångest mellan Audioengine d1 eller audinst hud-mx2. Någon åsikt?

Har aldrig lyssnat på Audinst hud-mx2 men nån kanske har gjort det och kan kommentera den.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.