Permalänk

Intel I7. 6 av 8 cpu saknas

Hej!

Jag har en HP Envy 17 med Intel(R) Core(TM) i7-2670QM CPU @ 2.20GHz processor.
Operativsystemet är Win 7 Ultimate 64 bit.

Nu visas det i Resursövervakaren bara 2 CPU:n och inte som innan 8 st.
Jag dubbelkollade med min sons dator, också med en i7-processor, och där visas det i Resursövervakaren 8 CPU så det är inget jag missminner mig om.
I Enhetshanteraren visas fortfarande 8 processorer.
I Prestandainformation och -verktyg har resultatet för processorns beräkningar per sekund sjunkit
från 7,3 till 4,9.
I Systemkonfiguration under Avancerade alternativ kan jag bara välja mellan 1 eller 2 processorer.
Jag gick in i BIOS för att se om där fanns något man kunde ändra på men hittade inget. Jag uppdaterade då BIOS men efter det kom jag inte in i BIOS överhuvudtaget så jag blev tvungen att ta ut knappbatteriet för att återställa.
Jag letade efter uppgraderingar av drivrutinen för processorerna men det fanns ingen bättre.

Mitt favoritprogram, "Pinnacle 14", går nu mycket långsammare och belastar de två kvarvarande stackars processorerna till 100%.

Har ni någon idé vad som kan ha hänt?

Tackar på förhand för hjälpen.
Ha en bra dag!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

Ingen energiinställning?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Först för att klargöra, du har 1st CPU med 4 kärnor med 2 trådar vardera. Alltså 8 threads. Prova att kolla när du belastar datorn, tex pinnacle. Då borde den visa fler trådar. Du och sonen har ju inte heller lika processorer utan samma familj. Kolla också att du har max prestanda i energialternativ, du kanske också kan välja "load optimized settings" i bios.

Permalänk
Medlem

CMD Msconfig / Systemstart / Avancerade alternativ, sett efter att inte max antal processorer är ibockat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PontusW:

Först för att klargöra, du har 1st CPU med 4 kärnor med 2 trådar vardera. Alltså 8 threads. Prova att kolla när du belastar datorn, tex pinnacle. Då borde den visa fler trådar. Du och sonen har ju inte heller lika processorer utan samma familj. Kolla också att du har max prestanda i energialternativ, du kanske också kan välja "load optimized settings" i bios.

Är HT på ska det alltid visas 4+4 cores i aktivitetshanteraren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen!

Tack för alla snabba svar, nu funkar det!
Tänk att det var en sådan billig grej att det var en ruta i I Systemkonfiguration under Avancerade alternativ som var ibockad.
Nu visas alla 8 graferna i "Historik för processoranvändning" i Aktivitethanteraren igen, även när inga program är igång.
Också i Resursavervakaren visas alla 8 CPU. Där står det att CPU 1 är parkerad, vad menas med det?

"Är HT på ska det alltid visas 4+4 cores i aktivitetshanteraren", vad är HT?

Resultatet för "beräkningar per sekund" har hoppat upp från 4,9 till 7,5 .

Tack igen!
Steen

Visa signatur

Asus ROG Strix och HP Envy 17.

Permalänk
Medlem

HT, HyperThreading, Intels namn på funktionen för att använda resurser i CPU'ns kärnor som inte används av den processen som redan körs. Så som CPU'er är uppbyggda blir det alltid något "över" och kan man stoppa in ytterligare en trtåd i CPU'n för att köra en annan process, om det är ett helt annat program, eller underfunktioner till det man redan jobbade med, så får man ut lite extra prestanda. Jag har inte sett några riktigt bra tester på nyare arkitekturer, men vinsten brukar anges som mellan 5 & 20% beroende på vilken typ av last man kör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.