Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2011

Körs min i5 2500k i för hög vcore?

Hej! Sitter här och försöker överklocka min cpu till 4.4 ghz, det är bara det att jag får olika resultat i de olika mätningsprogrammen. Tyvärr har jag ett Gigabyte moderkort så att ställa in vcore till en siffra är bara att glömma, de har någon jäkla dynamic vcore som jag inte förstår mig på överhuvudtaget.

Bild på resultaten http://i.imgur.com/Y6cOUsr.jpg , detta när prime95 körs. Cpu-z säger 1.26 medans core temp och HWmonistor säger 1.4, vem ska man lita på? 1.4 är ju farligt högt av vad jag har läst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Du kan köra den i över 1.4 i väldigt många år, så jag hade inte oroat mig om jag var du.

edit: det är alltså inte farligt högt

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35-1 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2014

viktigt att veta är att HW monitor visar två vcore. En från moderkortet och en från processorn. Den från processorn är den riktiga.

Sedan ska du se till att antingen köra voltökningarna till din överklockning via offset eller override. Jag rekommenderar offset då den har minst problem i längden (override kan orsaka kracher i sleep). Du ska aldrig köra på adaptive (även om jag inte tror att den finns på din processor). Den övervoltar något groteskt. Och ställ gärna volttalet så att processorn inte bara improviserar.

Om du kan ställa av dynamic till offset så vore det mycket bra. Prova med enter om du kan ändra det. Ibland kan det bara vara svårt att komma åt inställningar. Advanced mode brukar finnas på inställningarna. Aktivera det så kanske du hittar offset

I övrigt så är det aldrig volttalet i sig som skadar. Det är kylningen. Sedan finns det inneboende begränsningar i kylningen som gör så att mer än 1.5 volt är ganska garanterat dödigt.
Om temperaturen är bra så är allt bra

Lycka till

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
KeePass: krypterad lösenordshantering för alla operativsystem
Tor: gratis VPN tunnel (inte helt säker men kringgår blockeringar)
Spybot Anti-Beacon: låser ner övervakning i windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Är det någon som vet hur snabbt UNGEFÄR man bränner den när man kör över 1.5? Min sketprolle vill inte upp särskilt högt utan att höja offset rejält, dock har jag inte sett att värmen skulle vara ett så stort problem.

Geforce 670 | Intel 320 Series 160GB OEM | Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (2 x 4GB) 1600MHz XMS3 | Fractal Design Newton R2 650W

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.