Hjälp mig hitta film! Sci fi reality?

Permalänk

Hjälp mig hitta film! Sci fi reality?

Hej, såg för ett tag sen filmen Interstellar på bio och tyckte den var sjukt bra. När jag kom hem efter så sökte jag lite på hur verklig fysiken var i filmen och såg då en video av Neil deGrasse tyson där han förklarade vissa missar i den samt att den verkligaste sci fi filmen var contact. Efter ha sett den insåg jag vilken typ av filmsort som jag över allt annat tyckte mest om vilket då va reality sci fi, verkar vara otroligt svårt att hitta filmer med den kalibern därför är jag här. Jag undrar om någon vet filmer med samma sorts tema space sci fi, reality, quantum physics.. Skulle uppskatta otroligt om jag bara lyckas hitta en till.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

God science fiction är tyvärr inte helt vanlig i filmformat, men om man kan tänka sig andra medier finns till exempel böcker: http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/...

Permalänk
Medlem

Primer är en bra rulle. Inga effekter utan filmen drivs fram genom dialog och handling istället för effekter och klyschor. The Man from Earth likaså, bara ren dialog och handling. Hela filmen sker i en liten stuga, hög mysfaktor. Coherence var sjukt bra, en personlig favorit när det kommer till nyare scifi-filmer, också sjukt hög mysfaktor. Närkontakt av tredje graden är en kultklassiker men bör nämnas. Colossus: The Forbin Project är en av mina favoritfilmer genom tiderna för den är så sjukt mysig rakt igenom. Låt inte filmens ålder skrämma bort dig. The Abyss är enligt mig Cameron's bästa rulle, se director's cut versionen. Lucy var en riktigt trevlig överraskning tyckte jag, lite mer "Hollywood" än resten av filmerna, men har högre ambitioner och Scarlett Johansson spelar grymt bra i den. På tal om Scarlett Johansson så var hon med i en jävligt cool scififilm Under the skin med lite annorlunda filmstruktur och väldigt vacker filmfotografi med ett spacigt elektroniskt soundtrack.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Europa Report. Enda nackdelen med filmen är att det ibland är filmat med handkamera.. för att filmen går ut på att visa dokumentationsfilmen från den påhittade rymdfärjan "europa" som tappade kontakten med jorden under sin mission.

Permalänk
Medlem

Contact för sjutton! Den är betydligt bättre än Interstellar.

http://www.imdb.com/title/tt0118884/

Permalänk
Medlem

Gillar det mesta som är lite kvalitet på när det gäller Sci-Fi film. Ett par favoriter är "2001 – Ett rymdäventyr" av Stanley Kubrick och "Moon" av Duncan Jones (David Bowies son). Kan även rekommendera precis som ozo64 ovan "Contact" och "District 9" av Neill Blomkamp.

Men det du är ute efter, alltså vetenskapligt baserad Sci-Fi är ovanligt på bioduken. Tvärtom i bokvärlden dock, där finns hur mycket bra som helst. Vill du ha lite hyfsat kvalificerade boktips ta rådet från Elgot och kolla in denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/92-underhallning-och-medier/1234080-nagon-mer-jag-som-laser-serios-sci-fi/

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO