Hur långt kvar är tills DDR4 regerar?

Permalänk
Medlem

Hur långt kvar är tills DDR4 regerar?

Tjena!
Hade tänkt uppgradera min nuvarande rigg med nya minnen men ska även uppgradera resten av riggen inom nått år. Så min fråga är: Kommer DDR3 minnen fortfarande vara aktuella om något år eller kommer det bara handla om DDR4? För jag har ingen lust att betala ca 1000kr nu för DDR3 minnen när jag ändå måste köpa nya när jag uppgraderar resten av datorn. Tacksam för svar!

MVH Fredrik

Permalänk
Medlem

DDR4 kommer nog först nå mellanklasserna q2-q3 2016 förutsatt att AMD inte kokar ihop något. Nästa serie från Intel ska fortfarande ha DDR3 minnen så det är först generationen efter det vi kanske ser något annat.

Detta är såklart baserat på rykten och någon som är mer insatt i AMD får gärna komplettera.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Många tillverkare kommer nog komma igång med volymproduktion i år så du kan nog räkna med billigare priser 2016 som ovanstående nämnde. Själv tänker jag inte vänta utan hoppa på tåget nu då jag behöver en ny rigg från topp till tå. Tydligen är sweetspoten runt 2666mhz på RAMen då det fortfarande håller volten på lägre nivå.

Permalänk
Medlem

next gen är ju DDR3 så jag tror vi får vänta tills nästa konsolerna släpps då kommer utvecklarna implementera DDR4 support i spelmotorer även om Intel eller AMD reagerar så är det spelmotorer som har största betydelsen

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

next gen är ju DDR3 så jag tror vi får vänta tills nästa konsolerna släpps då kommer utvecklarna implementera DDR4 support i spelmotorer även om Intel eller AMD reagerar så är det spelmotorer som har största betydelsen

Eh...va? Har svårt att se hur konsolernas ram har någon betydelse för pc-marknadens användning...t.o.m. Årets mobiler kommer börja implementera ddr4.. Personligen tror jag att ddr4 blir mainstream först när Intel enbart erhåller ddr4 stöd på sina i5/i7 processorer vilket är troligast generationen efter den som kommer till sommaren.

Permalänk
Medlem

DDR4 kommer sakta in AMD nästa cpu kommer att stödja DDR4 sen går det fort så är DDR4 standard
DDR3 kommer att duga ett tag till

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz