Permalänk
Medlem

HTPC-lösning i hus.

Bor idag i lägenhet med analog kabeltv som jag spelar in på en HTPC med tvkort och Windows Media Center. Fungerar perfekt.

Nu har vi dock köpt ett hus och då vet jag inte riktigt hur jag ska lösa tvbiten.

Helst vill jag ju kunna spela in tvprogram och dessutom inte lägga massa pengar på abonnemang varje månad.

Finns det något vettigt sätt att spela in ipteve? T.ex.från Telia eller liknande? Har fiber i huset.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Med telia kan du spela in direkt i digitalboxen om jag inte har helt fel. Så funkar drt hemma hos mig iaf.

Ring /chatta med telia och fråga

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

HTPC för attt se på TV är mkt krångligt idag om vi pratar om mer än de få okrypterade kanalerna. Inget jag rekommenderar. Skaffa bra inspelningsbar box istället

Däremot är HTPC suveränt för allt annat (youtube, netflix, SVTPlay, surfa, musik osv osv). Smart-TV & streamingboxar brukar bli mkt kortlivande pga hur snabb allt ändras.

Permalänk

Jag kör Parabol Canal Digital.
https://www.canaldigital.se/kanalpaketet/lokalpaketet-med-4-f...
Får jag 1-5:an i HD + lite andra kanaler.
Ring och deala med dom så kan du säkert få ner till 199kr månaden. Det fick jag.
Fick faktiskt bättre deal på motsvarande hos Viasat men jag vill ha HD och då är Canal Digital enda alternativet då Viasats kort paras med digitalboxen för HD.
Har också fiber men kändes aldrig som ett bra alternativ för TV.

Dock måste du ju köpa ett nytt TV-kort och kortläsare/CA-modul:

Kortläsare:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=smargo&_from=R40&_osacat...

och nåt TV-kort liknande detta:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=smargo+smartcard+reader&...

Det är min setup och funkar mycket bra. Kör TVHeadend som backend och klient i XBMC.
Finns schysst app för att spela in när man är på resande fot, går även att streama till sin telefon/platta.

Tycker jag är bästa lösningen om man bor i hus i iaf.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Skrivet av ggwp:

Med telia kan du spela in direkt i digitalboxen om jag inte har helt fel. Så funkar drt hemma hos mig iaf.

Ring /chatta med telia och fråga

Detta kan vara intressant. Visserligen skulle jag bli tvungen att överge Windows Media Center mot ett förmodat sämre gränssnitt men ändå en möjlighet.

Skrivet av teejee:

HTPC för attt se på TV är mkt krångligt idag om vi pratar om mer än de få okrypterade kanalerna. Inget jag rekommenderar. Skaffa bra inspelningsbar box istället

Däremot är HTPC suveränt för allt annat (youtube, netflix, SVTPlay, surfa, musik osv osv). Smart-TV & streamingboxar brukar bli mkt kortlivande pga hur snabb allt ändras.

Ja det är tyvärr det intrycket jag fått efter lite googlande och läsande på t.ex. Minhembio. Med analog kabeltv har det varit busenkelt länge för mig att spela in på HTPCn men nu blir det kanske så jobbigt att det inte är lönt.

Skrivet av keffosteffo:

Jag kör Parabol Canal Digital.
https://www.canaldigital.se/kanalpaketet/lokalpaketet-med-4-f...
Får jag 1-5:an i HD + lite andra kanaler.
Ring och deala med dom så kan du säkert få ner till 199kr månaden. Det fick jag.
Fick faktiskt bättre deal på motsvarande hos Viasat men jag vill ha HD och då är Canal Digital enda alternativet då Viasats kort paras med digitalboxen för HD.
Har också fiber men kändes aldrig som ett bra alternativ för TV.

Dock måste du ju köpa ett nytt TV-kort och kortläsare/CA-modul:

Det är min setup och funkar mycket bra. Kör TVHeadend som backend och klient i XBMC.
Finns schysst app för att spela in när man är på resande fot, går även att streama till sin telefon/platta.

Tycker jag är bästa lösningen om man bor i hus i iaf.

Detta låter iofs bra men jag har ingen parabol på huset och tror inte jag orkar med att sätta upp en sådan, köpa hårdvara, låsa mig till relativt dyra abonnemang o.s.v.

--------

Jag tänker att i värsta fall får jag sätta upp en liten inomhusantenn för Boxer (sitter inte någon TV-antenn heller på huset...) för gratiskanalerna (1,2,4,6) och sedan får jag lösa övrigt TV-tittande via playtjänster från HTPCn/Chromecast. Men det är inte optimalt direkt och medger bara inspelning för just gratiskanalerna.

Men jag tycker ju att man borde kunna utnyttja att vi får fiber (Telia öppen fiber).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

HTPC för attt se på TV är mkt krångligt idag om vi pratar om mer än de få okrypterade kanalerna. Inget jag rekommenderar. Skaffa bra inspelningsbar box istället

Däremot är HTPC suveränt för allt annat (youtube, netflix, SVTPlay, surfa, musik osv osv). Smart-TV & streamingboxar brukar bli mkt kortlivande pga hur snabb allt ändras.

HTPC för att se på TV är helt överlägset och en bra inspelningsbar box har inte gjorts ännu :/
Jag har Canal Digital via kabel och det funkar utmärkt. Vad som inte funkar är Telias IPTV eftersom de inte använder ett programkort utan nån intern avkodning i boxen. Jag har testat med Canal Digitals IPTV på HTPC och det funkade utmärkt. Dock är IPTV lite krångligare än kabel och parabol eftersom du inte kan söka automatiskt efter kanaler. Dom måste sniffas fram om man inte vet IP och port.

/Knight

EDIT: Det blir svårt att spela in betalkanaler utan att låsa in sig i ett abonnemang oavsett teknik..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv

Tv via HTPC är inte krångligt alls. Jag kör själv Boxer via en Anysee e7 t2c där jag har Boxers CAM istoppad. Har HD paketet.
Fungerar även med kortdelning lokalt om du har två eller flera Anysee e7 t2c men då blir det lite mer pill för en optimal funktion.
Nu då jag bara har en TV så räcker en Anysee e7 t2c för mitt behov.
En lösning som kan vara värd att titta på är DVBlink från http://dvblogic.com Det ger dig en variant där du kan streema ut de olika kanalerna från en server eller nas till ett antal HTPC eller platta/mobil. Enkelt och lätt. Barnen och frugan klarade av funktionen efter en kort genomgång.
Testa! Mycket nytt att lära och lite kul att pilla med
Det kanske finns bättre val än Anysee idag det vet jag inte då jag inte följt dessa forum på några år.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Bor idag i lägenhet med analog kabeltv som jag spelar in på en HTPC med tvkort och Windows Media Center. Fungerar perfekt.

Nu har vi dock köpt ett hus och då vet jag inte riktigt hur jag ska lösa tvbiten.

Helst vill jag ju kunna spela in tvprogram och dessutom inte lägga massa pengar på abonnemang varje månad.

Finns det något vettigt sätt att spela in ipteve? T.ex.från Telia eller liknande? Har fiber i huset.

/hulle.

Med en inspelningsbar IPTV-box + de fria kanalerna.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag funderar på att helt enkelt bara köra de fria marksända kanalerna så länge. Tv-kortet i HTPCn och TVn har stöd för DVB-T så jag behöver bara sätta upp en liten antenn på utsidan för det (eller kanske till och med inomhus nu när man inte bor i betonghus?)

Vad finns det för riktigt smidig (tänk för barn och fru) möjlighet att fixa så mycket playkanaler som möjligt via ett smidigt gränssnitt?

Finns det t.ex. möjlighet att få svtplay, tv4play, tv3play och kanal5play via enkla menyer på TVn? Utan att behöva gå via webbläsaren.

Jag har kört XOT i XBMC men det fungerar inte alltid och är inte så användarvänligt som jag vill ha det.

Antingen något som körs på HTPCn eller möjligtvis Android då jag har telefoner liggande. Har även en Chromecast.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Media Center eller MediaPortal?

Skrivet av anon76929:

Tv via HTPC är inte krångligt alls. Jag kör själv Boxer via en Anysee e7 t2c där jag har Boxers CAM istoppad. Har HD paketet.
Fungerar även med kortdelning lokalt om du har två eller flera Anysee e7 t2c men då blir det lite mer pill för en optimal funktion.
Nu då jag bara har en TV så räcker en Anysee e7 t2c för mitt behov.
En lösning som kan vara värd att titta på är DVBlink från http://dvblogic.com Det ger dig en variant där du kan streema ut de olika kanalerna från en server eller nas till ett antal HTPC eller platta/mobil. Enkelt och lätt. Barnen och frugan klarade av funktionen efter en kort genomgång.
Testa! Mycket nytt att lära och lite kul att pilla med
Det kanske finns bättre val än Anysee idag det vet jag inte då jag inte följt dessa forum på några år.

Jag flyttar snart till hus. Verkar enkel lösning med Boxer och HTPC för mig.
Kör du Media Center eller MediaPortal eller nåt annat i HTPCn?
Funkar all HD-kanalerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PärT:

Jag flyttar snart till hus. Verkar enkel lösning med Boxer och HTPC för mig.
Kör du Media Center eller MediaPortal eller nåt annat i HTPCn?
Funkar all HD-kanalerna?

Jag kör med Windows MediaCenter i Windows 10. Jag tror att jag har alla HD kanaler från Boxer (kanske finns någon sportkanal i HD? Gillar inte sport) och alla de fungerar utmärkt.
Har man bara en mottagare kopplad till sin HTPC så kan man via tex. DVB-link samtidigt se alla kanaler på den MUXen. Flera mottagare gör det ju ännu smidigare/enklare men mer pill vid installationen
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag kör med Windows MediaCenter i Windows 10. Jag tror att jag har alla HD kanaler från Boxer (kanske finns någon sportkanal i HD? Gillar inte sport) och alla de fungerar utmärkt.
Har man bara en mottagare kopplad till sin HTPC så kan man via tex. DVB-link samtidigt se alla kanaler på den MUXen. Flera mottagare gör det ju ännu smidigare/enklare men mer pill vid installationen
.

Vad har du för CA-modul? Vad jag förstår ska det vara rätt sorts för att det ska funka.
Har sökt var man får tag på en Anysee e7 t2c, men inte lyckats. Nån som har tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PärT:

Vad har du för CA-modul? Vad jag förstår ska det vara rätt sorts för att det ska funka.
Har sökt var man får tag på en Anysee e7 t2c, men inte lyckats. Nån som har tips?

Givetvis Boxers CA-modul.

http://www.anyseedirect.eu/

Permalänk

Funkar Boxer HD?

Hej,
jag har idag stoppat i ett nytt programkort från Boxer i min Anysee E7, har kört den utan kort en tid. Nu får jag dock bara in de fria kanalerna, har de ändrat kodningarna?
Har kört den med denna lösning tidigare och då funkade det klockrent med alla Boxers kanaler.
Någon som har koll?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sandalmannen:

Hej,
jag har idag stoppat i ett nytt programkort från Boxer i min Anysee E7, har kört den utan kort en tid. Nu får jag dock bara in de fria kanalerna, har de ändrat kodningarna?
Har kört den med denna lösning tidigare och då funkade det klockrent med alla Boxers kanaler.
Någon som har koll?

Boxer HD fungerar för mig. Däremot gjorde de någon kanaljustering nyss så man fick söka om..