2.0 köpråd med förstärkare, låg-budget, max 5000 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

2.0 köpråd med förstärkare, låg-budget, max 5000 kr

Hej,

Kan någon föreslå ett 2.0 system med förstärkare för max 5 000 kr. Jag ska enbart använda det för att lyssna på musik från datorn. Vill gärna att förstärkaren är så liten som möjligt så att den inte tar så mycket plats dessutom.

Har fått upp intresset för dessa högtalare:

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Har dock inte hittat en tillräckligt liten förstärkare och är heller inte insatt i vad som krävs för att driva Dali Zensor 1 högtalarna.

Bör jag även skaffa en DAC-omvandlare för att förbättra ljudkvalitén?

Tacksam för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Är det inte bättre att leta efter ett par aktiva högtalare istället? Då får du ju det du söker fast i ett paket istället för en separat förstärkare som tar upp mer plats nu när du ändå letar efter en "liten" förstärkare.

ASUS SABERTOOTH Z87 | Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866Mhz DOMINATOR | Corsair Hydro H80i | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Corsair Obsidian 550D | Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

NAD D 3020 kanske? Liten, inbyggd DAC och lär låta helt OK.

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2012

Argon DA2v2 för cirka 2000 kr är väldigt prisvärd men är utgående .Finns bara i vissa hifiklubbens butiker :)!
Har testat Argon DA2v2 med Dali zenzor 3 på hifiklubben idag och lätt väldigt bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Fredzon:

Argon DA2v2 för cirka 2000 kr är väldigt prisvärd men är utgående .Finns bara i vissa hifiklubbens butiker :)!
Har testat Argon DA2v2 med Dali zenzor 3 på hifiklubben idag och lätt väldigt bra

Hittar tyvärr inga sådana :/

Skrivet av FlyingFinn:

NAD D 3020 kanske? Liten, inbyggd DAC och lär låta helt OK.

Den hamnar nog något ovanför min budget :/

Skrivet av Zippeer:

Är det inte bättre att leta efter ett par aktiva högtalare istället? Då får du ju det du söker fast i ett paket istället för en separat förstärkare som tar upp mer plats nu när du ändå letar efter en "liten" förstärkare.

Jag tänkte på det faktiskt men blir inte det en rejäl nedgradering ljudmässigt sett?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av gzor:

Den hamnar nog något ovanför min budget :/

Jag tänkte på det faktiskt men blir inte det en rejäl nedgradering ljudmässigt sett?

Faktiskt ingen aning, la mer ut det som ett förslag då vad jag sett så är stereo förstärkare ganska dyra?

ASUS SABERTOOTH Z87 | Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1866Mhz DOMINATOR | Corsair Hydro H80i | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Corsair Obsidian 550D | Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2012

Om han ska ha stereoförstärkare får han nog koppla analogt till datorn och man ska koppla optisk måste han köpa den här https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/argon-minidac... :).

Den här förstärkaren kan vara nått att kika på https://www.hifiklubben.se/stereo/kompaktanlaggningar/argon-d... :)!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det vore nog bäst om du köpte ett par aktiva monitorer om du ska köpa nått nytt, är det tvunget att det måste vara så litet som 5,25" eller är det 5000kr som gäller ?
Det blir ju ganska mycket bättre bas om du kan gå upp till 6½ eller 8"
Jag föreslår de jag själv använder till datorn, Behringer 3031or är väldigt prisvärda.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Någon som har erfarenhet av dessa förstärkare?

http://www.electronic-star.se/HiFi-Foerstaerkare_c303.htm

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av gzor:

Någon som har erfarenhet av dessa förstärkare?

http://www.electronic-star.se/HiFi-Foerstaerkare_c303.htm

Kan du vara lite mer specifik än att länka en affär ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av mrqaffe:

Kan du vara lite mer specifik än att länka en affär ?

Om man säger såhär; finns någon billig där som är av något OK märke och kvalitet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005

Vad finns det för argument emot en bra t amp, t ex http://m.ebay.com/itm/201276995315?nav=SEARCH och resterande 4,5k på högtalare? För 4,5k högtalare, 1 par får man rätt skapliga för. Speciellt passiva.

GA-Z68AP-D3 | i2500k @ 4.5GHz, Hyper 212 Plus | 340GB SSD | 8GB ram | EVGA GTX 770 | XFX Pro 650w, bytt fläkt | Asus MG279Q | Creative Xtremegamer | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Philips Fidelio M1 | S7 Edge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av lossah:

Vad finns det för argument emot en bra t amp, t ex http://m.ebay.com/itm/201276995315?nav=SEARCH och resterande 4,5k på högtalare? För 4,5k högtalare, 1 par får man rätt skapliga för. Speciellt passiva.

Okej jag kollade faktiskt på den dör samt topping t2020; klarar dessa av att driva dali zensor 1 väl? Är dem inte för klena?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jul 2012

Den här stereoförstärkare är rätt intressant som kan även kopplas med coxial eller optiskt in och har inbyggd omvandlare .
http://www.amazon.com/Onkyo--9050-Integrated-Stereo-Amplifier... 2746 kr på amazon och i sverige kostar den 4990 kr :P.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Begagnad Harman Kardon HK670, borde gå att få för runt 1000kr. Bra med effekt och strömstyrka.
Kan du hoppa upp till ZENSOR 3 och fortfarande vara inom budget.

AMD Ryzen 1800X | MSI GTX1080 Gaming X | 32GB Crosair LPX 3000Mhz | ASUS Crosshair Hero VI |Samsung 960 EVO 500GB| Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Samsung C32HG70QQ ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
blubb
Registrerad
Mar 2004

KRK Rokit 6 eller 8
Aktiva studiomonitorer är nog iallafall vägen att gå, med ett externt ljudkort får du även möjligheten att använda balanserade xlr-kablar vilket knappast är en nackdel i miljlön runt en dator jämfört med att dra runt vanlig högtalarkabel etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av gzor:

Okej jag kollade faktiskt på den dör samt topping t2020; klarar dessa av att driva dali zensor 1 väl? Är dem inte för klena?

Zensor 1 har inte jättehög känslighet så de behöver lite effekt om man vill kunna spela högt och även om TP20 (utgår från att du menar det) låter bra så har den inte jättemycket effekt och man vill nog ha högtalare som ligger på 90dB+, iaf om man vill kunna ha möjligheten att dra på litegrann ibland, men det beror på avstånd till högtalarna och storlek på samt akustik i rummet de ska spela i åxå.
Det finns TAMP:ar som har lite mer effekt åxå, tex Topping TP60 samt HLLY TAMP-90.

Sedan finns det ju en uppsjö av andra högtalara med, man MÅSTE inte låsa sig vid Zansor 1.

Kolla för all del på Behringer Truth-serien åxå. Framför allt 2031 är väl kanske intressant, men behöver du något mindre så finns ju även 2030.
Fördelen med studiomonitorer att använda när man sitter vid datorn är att de är tillverkade för närfältslyssning, vilket de flesta "vanliga" högtalare inte är och kan tex vara väldigt känsliga för att man hamnar off axis.
Med aktiva högtalare slipper du ju även en extra låda för förstärkaren.

Trädvy Permalänk
Fyndjägare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av gzor:

Argon DA2v2 finns på Hifi-Klubbens fyndmarknad. https://www.hifiklubben.se/fyndmarknad/
Stockholm Sveavägen hade idag för 1598:-

Nedan övriga butiker som ska ha i lager enligt hemsidan.

ARGON DA2v2 Digital förstärkare
Ny i kartong
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Kristianstad
1 198:- /ST.

Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Göteborg Skånegatan
1 298:- /ST.

Butikens demo ex i bra skick, finns ingen kartong till.
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Stockholm Kungens Kurva
1 298:- /ST.

VIsningsexemplar
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Stockholm Söder
1 398:- /ST.

Nya exemplar i kartong!
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Göteborg Frölunda Torg
1 598:- /ST.

Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Sundsvall

Nya i kartong
Produkten finns hos Hi-Fi Klubben Gävle

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Jag skulle rekomendera Zensor 3 och sedan köper du en begagnad förstärkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Dec 2006

Driver mina Zensor 1 med en Denon RCD-M39 vilket funkar utmärkt, dock är det ett kompaktsystem men den har både analog samt digital ingång.

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.