Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Ai suite 3 och i5 4690k

Hej,

är ny på sweclockers och inte alls bekant med OC osv.

Köpte nya dator delar och byggde min första dator häromdagen och nu har jag stött på lite problem.

Laddade ner ai suite 3 från asus till mitt moderkort z97-a för att den tydligen förbättrade prestanda och gav bra överblick.
Men det jag inte visste var att den överklockade processorn och eftersom jag använder stock kylaren som följer med processorn
så fick jag runt 40-50 grader på idle . Efter att googlat lite kunde jag ta bort ai suite 3 och även gå till bios och ställa in default inställningar genom att trycka på F5 . Allt verkade frid och fröjd tills jag märkte att min idle temp låg på 35-45grader (låg på 25-35 innan allt det här) så jag tittade förbi cpu-z och såg att Vcore bara hoppar runt mellan 0,763 upp till full load på0,99x och att Core Speed också hoppar runt mellan 7xxMhz och 3,5Ghz och det verkar jätte konstigt eftersom jag inte gör något alls så bör den väl bara stå stilla på sin lägsta 7xx Mhz har för mig att det gjorde det innan ai suite och allt det där.

uppskattar alla svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Glömde att infoga att när jag ändrar energialternativ i windows till energi spar läge då sitter den ganska tight vid sina 0,7ghz och rör inte på sig alls