Samsungs välvda och ultrabreda 34-tummare S34E790C till svenska butiker

Permalänk
Melding Plague

Samsungs välvda och ultrabreda 34-tummare S34E790C till svenska butiker

Det blir ytterligare en ultrabred bildskärm när Samsung klämmer in en välvd VA-panel i lyxmodellen S34E790C, som nu anländer hos svenska återförsäljare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Var det nödvändigt att trycka in skithögtalare i skärmen? Sänker betygen rejält.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Såg riktigt lockande ut, tills man läste prislappen på "från(!) 9000"

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

120/144hz så blir det köp på en sån!

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvare som man är så tycker jag att 21:9 är alldeles för brett. Tycker 16:9 är för brett också. Är nöjd med min 19:10.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av eXpander_:

Var det nödvändigt att trycka in skithögtalare i skärmen? Sänker betygen rejält.

Det brukar vara rätt okej integrerade högtalare i dyrare skärmar, så klart inte jämförbart med ett riktigt ljudsystem men helt okej nödfallshögtalare. Cinema Display från Apple är ett exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Hoppas Eizo släpper en 21:9 skärm med 1440p, 120/144hz så att de visar var skåpet ska stå!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXpander_:

Var det nödvändigt att trycka in skithögtalare i skärmen? Sänker betygen rejält.

Ähh, man måste inte använda högtalarna om man inte vill. Värre är det med funktioner man inte kan komma undan. Det som däremot ser lite problematiskt ut är priset. Man kan då göra antagandet att det beror på högtalarna såklart, men Dells välvda 34" ultrawide kostar 7500 och de har också högtalare.
Eller AOCversionen som går för 5990 på netonnet. Visserligen inte välvd men men med högtalare (poängen är att det finns billigare alternativ även med högtalare så det är troligen inte det som gör panelen dyr).

Alltså, högtalare eller ej så ser den här samsungskärmen lite fördyr ut initialt. Kanske sjunker priset snart eller så har den kanske en bättre panel än dells skärm?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Bakåtsträvare som man är så tycker jag att 21:9 är alldeles för brett. Tycker 16:9 är för brett också. Är nöjd med min 19:10.

Men det är ju en skärm som är till för dom som kör med flera skärmar, den här är ju som att köra med två skärmar fast man slipper skarven i mitten.
Helt perfekt att den är välvd också!

Permalänk
Medlem

Funnits inne i kompletts lager sen förra veckan. Funderade på den men folk som sett den i verkligheten säger att den tyvärr ger ett väldigt plastigt intryck samt att den är benägen att vingla på den foten. De fick mig att hellre vänta på LGs 34um67 med freesync:

http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

Permalänk
Medlem

En sån här med g-sync drömde jag om tills det uppdagades att jag bara har 3.5gb vram effektivt samt får stuttering om jag går upp till planerade SLI. Så tyvärr Samsung mfl det blir inget. Tacka ni nvidia för det.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FL3JM:

Men det är ju en skärm som är till för dom som kör med flera skärmar, den här är ju som att köra med två skärmar fast man slipper skarven i mitten.
Helt perfekt att den är välvd också!

Nja. Jag kör tre skärmar och skulle aldrig ersätta det med en stor skärm. Det är en klar fördel att ha åtminstone en extraskärm där man kan ha saker i fullskärm samtidigt som man spelar i fullskärm på huvudskärmen. Folk som spelar i windowed på typ halva skärmen är riktigt konstiga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Väntar på de där free-sync:ade 28 4k" skärmarna som det pratades om

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creedo:

Bakåtsträvare som man är så tycker jag att 21:9 är alldeles för brett. Tycker 16:9 är för brett också. Är nöjd med min 19:10.

Det är inte att det är för brett, problemet är den låga höjden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Förstår verkligen inte vitsen med att slänga in högtalare i en skärm för 9000 spänn. Den som köper en 21:9-skärm i den prisklassen lär väl ha externa högtalare i alla fall (såvida det inte är till ett kontor, men då köper man väl billigare skärmar)? Det är typ lika onödigt som att slänga in högtalare i en 84-tums-TV för 100.000 - köper man en TV av det slaget, har man förhoppningsvis redan hemmabio med fet subwoofer också.

Visserligen ser den inte ut att ha feta ramar, trots det, så kanske funkar bredvid min 30-tummare, men känns ändå helt onödigt. Skulle gärna ha den bredvid min 30-tums-Dell som är 16:10 (2560x1600). Då skulle jag kunna ha Dell:en till bildredigering (misstänker att färgerna kommer vara bättre på den än på Samsung, eftersom jag trots allt pungade ut 10k på den för några år se'n) och den breda för spel och web mm. (Skulle också kunna skicka min 24-tummare till bättre behövande i så fall).

[Edit: ändrade tidigare typo med 19:10 där det naturligtvist skulle vara 16:10]

Permalänk
Medlem

Sådana här skärmar och Track-IR eller liknande.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt intressant ut.
Undra hur snabb panelen är i verkligheten (specs säger ofta inte mycket)? Vill ju gärna att den ska gå att spela hyfsat med för såna som jag som nöjer mig med 60 Hz.

Någon som vet hur bra panelen är? VA kan innebära allt från riktigt bra till ganska usel avseende svärta, BLB och färger.
Inbyggda högtalare ser jag inte som ett problem i det här fallet då dom inte verkar bidra till tjockare ram.
Synd dock att den inte verkar stödja freesync.

Permalänk
Medlem

jorå TN panel på böjd skärm = Win...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Creedo:

Bakåtsträvare som man är så tycker jag att 21:9 är alldeles för brett. Tycker 16:9 är för brett också. Är nöjd med min 19:10.

Skrivet av BobMerlin:

Förstår verkligen inte vitsen med att slänga in högtalare i en skärm för 9000 spänn. Den som köper en 21:9-skärm i den prisklassen lär väl ha externa högtalare i alla fall (såvida det inte är till ett kontor, men då köper man väl billigare skärmar)? Det är typ lika onödigt som att slänga in högtalare i en 84-tums-TV för 100.000 - köper man en TV av det slaget, har man förhoppningsvis redan hemmabio med fet subwoofer också.

Visserligen ser den inte ut att ha feta ramar, trots det, så kanske funkar bredvid min 30-tummare, men känns ändå helt onödigt. Skulle gärna ha den bredvid min 30-tums-Dell som är 19:10 (2560x1600). Då skulle jag kunna ha Dell:en till bildredigering (misstänker att färgerna kommer vara bättre på den än på Samsung, eftersom jag trots allt pungade ut 10k på den för några år se'n) och den breda för spel och web mm. (Skulle också kunna skicka min 24-tummare till bättre behövande i så fall).

Ni måste mena 16:10 eller?
19:10 har jag inte hört talas om, eller är det något jag missat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

jorå TN panel på böjd skärm = Win...

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ni måste mena 16:10 eller?
19:10 har jag inte hört talas om, eller är det något jag missat?

Ja de menar 16:10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kimpur:

Ja de menar 16:10

Skickades från m.sweclockers.com

Räknade med typo när jag såg det i första inlägget. Men så dök det upp igen kort därefter. Började undra lite där ;).
Tackar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMerlin:

Förstår verkligen inte vitsen med att slänga in högtalare i en skärm för 9000 spänn. Den som köper en 21:9-skärm i den prisklassen lär väl ha externa högtalare i alla fall (såvida det inte är till ett kontor, men då köper man väl billigare skärmar)? Det är typ lika onödigt som att slänga in högtalare i en 84-tums-TV för 100.000 - köper man en TV av det slaget, har man förhoppningsvis redan hemmabio med fet subwoofer också.

Visserligen ser den inte ut att ha feta ramar, trots det, så kanske funkar bredvid min 30-tummare, men känns ändå helt onödigt. Skulle gärna ha den bredvid min 30-tums-Dell som är 19:10 (2560x1600). Då skulle jag kunna ha Dell:en till bildredigering (misstänker att färgerna kommer vara bättre på den än på Samsung, eftersom jag trots allt pungade ut 10k på den för några år se'n) och den breda för spel och web mm. (Skulle också kunna skicka min 24-tummare till bättre behövande i så fall).

Sagt det förut och säger det igen:
För oss som även använder skärmen till tex konsollen är inbyggda högtalare (mao kan hantera ljud) guld. Räcker inte kvalitén på högtalarna kan du ju koppla in andra bättre högtalare/lurar?

Permalänk
Medlem

120 Hz or riot.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tunnland:

Sagt det förut och säger det igen:
För oss som även använder skärmen till tex konsollen är inbyggda högtalare (mao kan hantera ljud) guld. Räcker inte kvalitén på högtalarna kan du ju koppla in andra bättre högtalare/lurar?

Är det verkligen så intressant med en 21:9-skärm för konsolspelande?
Alltså, är det lönt med högtalare i en 21:9-skärm om man ändå inte kan använda den på ett bra sätt med en konsol?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen så intressant med en 21:9-skärm för konsolspelande?
Alltså, är det lönt med högtalare i en 21:9-skärm om man ändå inte kan använda den på ett bra sätt med en konsol?

Nej verkligen inte, därav "även" i min post. Denna ska självklart primärt användas för PC bruk. Men vardagsrums tvn delas i mitt fall med sambon, så när jag inte känner för att kolla på bonde söker fru gläds jag åt att jag kan använda min dyra skärm tillsammans med PS4at och även få ut ljud.

Permalänk
Avstängd

Kanske kan vävda paneler möjligtvis ha någon nytta för gaming och kolla på film.

Men för att surfa, programmera, och bildbehandling så kanske det är sämre?

Jag vet inte, jag köper inte hypen kring vävda skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Rätt fyndigt svar då det är en VA(?)-panel :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag ser framemot lite mer bilder, omdömen och recensioner på denna skärmen. LG's IPS'are håller inte måttet, för mycket IPS Glow för 10000+ kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Funnits inne i kompletts lager sen förra veckan. Funderade på den men folk som sett den i verkligheten säger att den tyvärr ger ett väldigt plastigt intryck samt att den är benägen att vingla på den foten. De fick mig att hellre vänta på LGs 34um67 med freesync:

http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle&ID...

Tyvärr har inte den 3440x1440 förstår inte riktigt hur dom tänkte där.