Flera ljudkort, win 8.1

Permalänk
Medlem

Flera ljudkort, win 8.1

Någon som har koll på detta? Blir snart tokig. Datorn har ett inbyggt Realtek som ska användas till spel samt ett USB-kort för musikskapande och musiklyssning. De som använder datorn är jag samt mina barn. De har egna Windowsprofiler. Hur jag än bär mig åt så lyckas Windows inte spara inställningarna för vilket ljudkort som skall vara aktivt för en specifik profil. Ett djävulskt roddande hela tiden. Tips och råd hur man löser detta smidigt mottages med djup tacksamhet!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Tror tyvärr denna inställning inte påverkas av vem som är inloggad utan är en grundinställning. Men du kan inte använda USB-kortet även till spel?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Tror tyvärr denna inställning inte påverkas av vem som är inloggad utan är en grundinställning. Men du kan inte använda USB-kortet även till spel?

Stort tack för att du tog dig tid att svara! Det går att använda USB-kortet till spel, absolut, men lillgrabbens svindyra Razer headset funkar inte i USB-interfacet från Roland. Därav problematiken. Så varje gång han loggar in så skall det väljas ett primärt ljudkort som i detta fallet är Realtek kortet. Roddigt som sagt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Skrivet av JohnnyGreed:

Stort tack för att du tog dig tid att svara! Det går att använda USB-kortet till spel, absolut, men lillgrabbens svindyra Razer headset funkar inte i USB-interfacet från Roland. Därav problematiken. Så varje gång han loggar in så skall det väljas ett primärt ljudkort som i detta fallet är Realtek kortet. Roddigt som sagt.

Hmm, är lite osäker på vad du menar. Har hans headset anslutning bara via USB och alltså inte vanliga ljudkontakter?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Stort tack för att du tog dig tid att svara! Det går att använda USB-kortet till spel, absolut, men lillgrabbens svindyra Razer headset funkar inte i USB-interfacet från Roland. Därav problematiken. Så varje gång han loggar in så skall det väljas ett primärt ljudkort som i detta fallet är Realtek kortet. Roddigt som sagt.

Använd nircmd och autostart för att ändra standarduppspelningsenhet vid inloggning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Något mycket meck men det verkar finnas hopp:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-d...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Något mycket meck men det verkar finnas hopp (typ)

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-d...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Hmm, är lite osäker på vad du menar. Har hans headset anslutning bara via USB och alltså inte vanliga ljudkontakter?

Nej, hans headset har vanliga 3,5mm kontakter, en för ljud och en till mic. USB-ljudkortet är ett Roland UA-55 med 2XLR/TRS kontakter samt en hörlursingång. Headsetet går alldeles utmärkt att koppla in i Rolandkortet vad det gäller lyssningen. Värre är det med micken.

Har testat med diverse adaptrar men fick reda på att hur man än gör så kommer det inte funka då micken i ett headset fantommatas med 1.5volt. Fantommatningen i professionella ljudkort ligger på 48v. Hur jag än gör så åker jag på att köra med dubbla ljudkort så länge grabben använder sitt headset.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Expertgissare

Skulle gå att ha en hörlursförlängning till mikrofonen så kan ni använda hörlurspluggen i externa ljudkortet och mikrofonpluggen i det integrerade.
Borde fungera som en nödlösning, då slipper ni in och byta standard hela tiden i Windows

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Skulle gå att ha en hörlursförlängning till mikrofonen så kan ni använda hörlurspluggen i externa ljudkortet och mikrofonpluggen i det integrerade.
Borde fungera som en nödlösning, då slipper ni in och byta standard hela tiden i Windows

Aha!?! Tack för tipset ska testa!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnnyGreed:

Någon som har koll på detta? Blir snart tokig. Datorn har ett inbyggt Realtek som ska användas till spel samt ett USB-kort för musikskapande och musiklyssning. De som använder datorn är jag samt mina barn. De har egna Windowsprofiler. Hur jag än bär mig åt så lyckas Windows inte spara inställningarna för vilket ljudkort som skall vara aktivt för en specifik profil. Ett djävulskt roddande hela tiden. Tips och råd hur man löser detta smidigt mottages med djup tacksamhet!!!

Här är en guide till en bat-fil som växlar standardenhet:
http://www.microsoftnow.com/2013/05/creating-a-shortcut-to-ch...

Är bara att skapa en bat-fil per användare och köra i användarens autostart.