Ljudkort/förstärkare till Denon D7000 - Mac

Permalänk

Ljudkort/förstärkare till Denon D7000 - Mac

Hej!

Har en Denon D7000 som stått mig trogen i några år nu utan några problem. Nu är det så att jag har övergått från PC till Mac, vilket har medfört ett litet problem: Jag hade ett Asus Xonar Essence STX-ljudkort installerad i min gamla dator, vilket fungerade galant med hörlurarna. Nu är det ej möjligt att koppla in det ljudkortet till Mac:en, därav att jag behöver ett nytt ljudkort/förstärkare.

Jag antar att en riktig hörlursförstärkare är bättre en ett mindre externt ljudkort då det gäller Mac? Ett av mina krav är att det ska fungera både i OS X samt Windows 8.1 (Bootcamp).

Jag har en budget på cirka 4000 SEK (skulle ej skada om summan var lägre än så). Primärt kommer det användas till musikspelande i FLAC-format, samt lite spelande. Som sagt skall både OS X samt Windows stödjas.

Jag har letat lite och hittat dessa två (dock ligger de lite lägre i pris jämfört med mitt budgettak): Asus Xonar Essence STU samt Argon HA1. Är dessa två möjligtvis något som passar mig, eller har ni några bättre rekommendationer?

EDIT: Läste nyss att Argon HA1 ej är lämpad för lite bättre hörlurar. Hittade dock denna (Pro-Ject Head Box DS). Är detta något som möjligtvis passar mig?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

För att hitta nån lurstärkare som kan driva D7000 på ett bra sätt utan att på nåt sätt påverka lurens orginalljud ska det vara en med ganska låg utgångsimpedans,Asus lurstärkare brukar ligga på 10ohm så det passar bäst för högohmiga hörlurar.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sötpotatis:

Hej!

Har en Denon D7000 som stått mig trogen i några år nu utan några problem. Nu är det så att jag har övergått från PC till Mac, vilket har medfört ett litet problem: Jag hade ett Asus Xonar Essence STX-ljudkort installerad i min gamla dator, vilket fungerade galant med hörlurarna. Nu är det ej möjligt att koppla in det ljudkortet till Mac:en, därav att jag behöver ett nytt ljudkort/förstärkare.

Jag antar att en riktig hörlursförstärkare är bättre en ett mindre externt ljudkort då det gäller Mac? Ett av mina krav är att det ska fungera både i OS X samt Windows 8.1 (Bootcamp).

Jag har en budget på cirka 4000 SEK (skulle ej skada om summan var lägre än så). Primärt kommer det användas till musikspelande i FLAC-format, samt lite spelande. Som sagt skall både OS X samt Windows stödjas.

Jag har letat lite och hittat dessa två (dock ligger de lite lägre i pris jämfört med mitt budgettak): Asus Xonar Essence STU samt Argon HA1. Är dessa två möjligtvis något som passar mig, eller har ni några bättre rekommendationer?

Tack på förhand!

Sikta på en hörlursförstärkare med låg utgångsimpedans när du har lurar med låg ohm. STU:n har väl 10ohm och Argon vet jag inte om någon mätt. Bör finnas bättre alternativ. Läs på här gällande utgångsimpedans och hur det kan påverka ljudet.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Mina förslag nedn. Några har dock 3,5mm kontakt enbart. Jobbigt om du har 6,3mm orginalkabeln på dina D7000.
iFi Micro iDSD
O2/ODAC
ifi Nano iDSD
Fostex HP-A4 (samma tillverkare som dina Denon)
Audioquest Dragonfly DAC v1.2
NAD D1050
HRT Microstreamer
HRT Headstreamer
Resonessence Labs Herus

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Jag är tyvärr inte alls insatt inom ljudfronten. Jag kan i alla fall säga att var nöjd med hur hörlurarna lät tillsammans med Xonar STX:en.

Jag har även börjat läsa på lite om att köpa både en AMP samt en DAC (detta må vara något grundläggande inom ljud, som sagt är jag ej insatt). Dock vill jag inte lägga ut för mycket pengar på detta, så något kombinerat vore att föredra.

Skrivet av Mumu55:

Sikta på en hörlursförstärkare med låg utgångsimpedans när du har lurar med låg ohm. STU:n har väl 10ohm och Argon vet jag inte om någon mätt. Bör finnas bättre alternativ. Läs på här gällande utgångsimpedans och hur det kan påverka ljudet.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...

Mina förslag nedn. Några har dock 3,5mm kontakt enbart. Jobbigt om du har 6,3mm orginalkabeln på dina D7000.
iFi Micro iDSD
O2/ODAC
ifi Nano iDSD
Fostex HP-A4 (samma tillverkare som dina Denon)
Audioquest Dragonfly DAC v1.2
NAD D1050
HRT Microstreamer
HRT Headstreamer
Resonessence Labs Herus

Ja, jag har originalkabeln (6,3 mm). Fostex:en såg bra ut vid första anblick, har du några synpunkter på den, eller skulle du rekommendera något annat du listade ovan?

Den vid namn "Head Box DS" som jag nämnde tidigare: Hur ställer den sig gentemot mina behov? Vill helst köpa från en (web)butik inom landet, Fostex:en t.ex hittade jag ej listad hos någon svensk butik.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sötpotatis:

Jag är tyvärr inte alls insatt inom ljudfronten. Jag kan i alla fall säga att var nöjd med hur hörlurarna lät tillsammans med Xonar STX:en.

Jag har även börjat läsa på lite om att köpa både en AMP samt en DAC (detta må vara något grundläggande inom ljud, som sagt är jag ej insatt). Dock vill jag inte lägga ut för mycket pengar på detta, så något kombinerat vore att föredra.

Ja, jag har originalkabeln (6,3 mm). Fostex:en såg bra ut vid första anblick, har du några synpunkter på den, eller skulle du rekommendera något annat du listade ovan?

Den vid namn "Head Box DS" som jag nämnde tidigare: Hur ställer den sig gentemot mina behov? Vill helst köpa från en (web)butik inom landet, Fostex:en t.ex hittade jag ej listad hos någon svensk butik.

Project skriver själva +30 ohm. Om de menar lurarna eller utgångsimpedansen är oklart. Hursomhelst D7000 är på 25ohm. På pappret är Project ingen bra kombo med Denon Dxxxx. Bland de övriga så tror jag faktiskt alla jag nämnde skulle spela ok med dina D7000. De lurarna behöver inte så mycket kraft, bara en korrekt matchad förstärkare med låg utgångsimpedans och en ok DAC. Jag hade faktiskt rekommenderat iFi Nanon annars, men tyvärr är det 3,5mm på den. Funkar med adapter men det kommer bli klumpigt samt det kan ju tom påverka ljudkvallan....kanske. Vill du komma billigt undan är det O2/ODAC någon variant med 6,3mm som gäller ex denna http://www.headnhifi.com/amplifiers/desktop-headphone-amplifi...

Edit: Om du ska beställa O2, ändra så du får Gain 1x och 2.5x. 1x räcker för Denon D7000.

Tråkigt om du absolut måste beställa inom Sverige. Utbudet är inte så utvecklat ännu, mycket av det mest prisvärda finns fortfarande bara utomlands.

Fostex finns hos Thomann.de. Har handlat där flera ggr utan problem. Och 30 dagars öppet köp. Fraktfritt över 298€
http://www.thomann.de/se/fostex_hp_a4.htm
http://www.thomann.de/se/fostex_hp_a4_b_stock.htm

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag kör en moddad O2 med 1x Gain och ett 6.3mm uttag istället för 3.5mm till mina D5000.
Körde tidigare precis som du med ett STX, använder nu line-out från STX kortet och det blev ett klart lyft med O2an jämfört med STX kortets stärkare.

Om du vill kan jag ställa frågan till killen som byggde min O2 om han kan bygga en med DAC och 6.3mm uttag?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Jag kikade förbi Hi-Fi Klubben förra veckan och talade om mitt lilla problem: Försäljaren rekommenderade dessa två för mitt ändamål:

Denon DA-300
Cambridge Audio

Är någon av dessa två passande mitt Denon D700, eller vore det smartare att välja den tidigarenämnda Fostex:en? Jag är medveten om att Cambridge:n ligger lite högre i pris, dock gör det inte då jag vill välja det som är bäst kvalitetsmässigt (samt fungerar med både OS X samt Windows 8 utan problem), men där går även min budgetgräns.

Förresten, detta är ej någon jätteviktigt, men det är så att jag har ett par Logitech-högtalare (Z2300) som brusar lite när jag kopplar in de direkt i Mac:ens 3,5 mm-port. Har någon av dessa DAC:ar funktionen att stödja dessa också? Som sagt är detta ej något viktigt, utan väldigt sekundärt. Det är just en hörlursförstärkare jag är ute efter i primärt, sen om det även stödjer högtalarna vore det ett plus i kanten.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Jag kikade förbi Hi-Fi Klubben förra veckan och talade om mitt lilla problem: Försäljaren rekommenderade dessa två för mitt ändamål:

Denon DA-300
Cambridge Audio

Är någon av dessa två passande mitt Denon D700, eller vore det smartare att välja den tidigarenämnda Fostex:en? Jag är medveten om att Cambridge:n ligger lite högre i pris, dock gör det inte då jag vill välja det som är bäst kvalitetsmässigt (samt fungerar med både OS X samt Windows 8 utan problem), men där går även min budgetgräns.

Förresten, detta är ej någon jätteviktigt, men det är så att jag har ett par Logitech-högtalare (Z2300) som brusar lite när jag kopplar in de direkt i Mac:ens 3,5 mm-port. Har någon av dessa DAC:ar funktionen att stödja dessa också? Som sagt är detta ej något viktigt, utan väldigt sekundärt. Det är just en hörlursförstärkare jag är ute efter i primärt, sen om det även stödjer högtalarna vore det ett plus i kanten.

Av dessa två skulle jag utan tvekan valt Denon, då jag läst en hel del dåliga recensioner på Cambridgen. Det är dessutom rea på amazon på DA-300

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Står mellan Fostex HP-A4 samt Denon USB300 just nu. Skulle ni rekommendera den ena över den andra? Är som redan nämnt ej insatt inom ljud alls, därmed kan jag ej bestämma mig över vilken som skall köpas.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Kan inte rekommendera den ena över den andra men jag hade för mig att det fanns en fostex på hifimagasinet.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=13142...

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart ha valt en O2+ODAC. Har själv kört den kombon till mina D2000 i ett par år nu, med 1x gain såklart. Du behöver inte heller vara orolig för att beställa från utomlands. Jag har beställt från Headnhifi 4-5 gånger och det har funkat otroligt smidigt varje gång och inga extra utgifter.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare