Permalänk

Behövs en DAC?

Hejsan sweclockare, ska skaffa mig ett par Sennheiser HD 598:or, och undrar ifall det behövs någon DAC eller liknande, eller ifall det räcker med det inbyggda i mitt moderkort?
Har hört att man alltid iprincip kommer få bättre ljud med en DAC/headphone amplifier, och undrar ifall det finns någon vettig för runt 700kr max?

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 598 har en impedans på 50 Ohm så du kommer inte behöva en amp, du ska kunna spela högt även på en Ipad/mobil etc.
Vad gäller DAC beror det mer på hur du upplever ditt ljud idag, får du några missljud idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Hejsan sweclockare, ska skaffa mig ett par Sennheiser HD 598:or, och undrar ifall det behövs någon DAC eller liknande, eller ifall det räcker med det inbyggda i mitt moderkort?
Har hört att man alltid iprincip kommer få bättre ljud med en DAC/headphone amplifier, och undrar ifall det finns någon vettig för runt 700kr max?

Den analoga ljudsignalen som moderkortet ger ut borde funka fint.

Permalänk
Skrivet av Pinx95:

Den analoga ljudsignalen som moderkortet ger ut borde funka fint.

Så jag kommer inte märka stor skillnad på moderkortet och en extern DAC?

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinx95:

Den analoga ljudsignalen som moderkortet ger ut borde funka fint.

Det är inte säkert, en hel del störningar kan förekomma om konverteringen sker på plats inne i chassit vilket kan skapa
ett sämre ljud. Framförallt om man väljer att plugga in hörlurarna på framsidan av datorn istället för baktill.

Det bästa kanske är om du köper hörlurarna och först testar hur du upplever ljudet. Är du missnöjd så kan det vara läge att
kolla på en DAC. Tänk bara på att en bra DAC inte färgar ljudet så du kommer inte få bättre ljud en vad dina hörlurar ge dig.
Men om du upplever surr eller små tjut eller andra missljud kan det helt klart vara en idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikroPizza:

Så jag kommer inte märka stor skillnad på moderkortet och en extern DAC?

Antagligen inte. Hör du mycket bakgrundsbrus som inte beror på källan så kan det vara en idé att köpa en DAC.