Ram minne visar totalt 32 gb när software säger 40, 5x8 stickor sitter i

Permalänk
Avstängd

Ram minne visar totalt 32 gb när software säger 40, 5x8 stickor sitter i

Har ploppat i alla mina ram stickor, 5st varje är på 8gb och kör windows 7 professional. I windows säger den 32gb men i ett software program kallat speccy så upptäcks och ses alla ram stickorna och det säger 40. I Bios syns bara 32 gb.

Jag skulle gärna vilja använda allt ram fullt ut.

Permalänk
Medlem

Framgår inte vad du har för moderkort, stödjer moderkortet mer än 32GB? Kanske krävs en BIOS-uppdatering?

Permalänk
Avstängd

Gigabyte ga-x79 ud5 med en i7 4930k <

Hur vet man hur mycket ram ett moderkort supportar? Det finns 8 stickor dimm som du kan se så borde vara mer än 32.

I bios står på ett ställe 40gb men sen på ett annat ställe i bios står 32.

Kanske bios uppdatering ja. Men är det säkert? Man tar helst inte risken

Permalänk
Medlem

enligt spec ska det stöjda 64GB, dock kan du behöva specialla minnen för det, buffrade, obuffrade etc, läs på i deras FAQ vetja!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

jo det är en sak jag är rädd för att vissa ram specialare ska det vara, Maxizor

Dock är det så att jag har 5st stickor, 2 av samma märke och 2 av samma märke igen (ett annat). Sen har jag ett corsair vengeance 8gb i och det funkar i som det ska. Så stickorna borde fungera

Permalänk
Avstängd

Alla ramen funkar på ena sidan ingenting funkar alls på andra sidan.

http://www.gigabyte.us/press-center/news-page.aspx?nid=-869 om bios

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PerGranbom:

Alla ramen funkar på ena sidan ingenting funkar alls på andra sidan.

Du skall placera stickorna i vissa specifika portar, Oftast är de färgkodade. Att sätta alla på ena sidan är inte riktigt menat att man ska göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

jag vet men det var det som funkade inte det andra att sätta i ordning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerGranbom:

Alla ramen funkar på ena sidan ingenting funkar alls på andra sidan.

http://www.gigabyte.us/press-center/news-page.aspx?nid=-869 om bios

Du har tidigare skrivit en tråd där du hade problem med processorn. Löste de problemen sig? För det låter ju som att det är något som är knas med antingen moderkortet eller processorn om du bara kan använda slotsen på ena sidan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Funkar det verkligen med 5 stickor?
mitt x79 ud5 funkade inte alls med ojämna mängder stickor.
Stod i på gigabytes sida att vida slots var det som gällde när man inte hade jämna mängder med stickor. Dock som sagt inget som funkade för mig ändå. (misstänker jag behövde biosuppdatering)
Hur som helst så bör det vara snabbare med 4 stickor i istället för 5 samt att det är stor risk för att stickorna inte kommer bra överenns med varandra.

Man bör helst aldig matcha olika modeller och absolut inte märken (om det inte är samma tillverkare)
Finns anledningar till att bundels finns att köra om 2,3,4,6 och 8 stickor.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Du har tidigare skrivit en tråd där du hade problem med processorn. Löste de problemen sig? För det låter ju som att det är något som är knas med antingen moderkortet eller processorn om du bara kan använda slotsen på ena sidan.

Det stämmer processorn funkar i just detta nya kortet jag testar nu! De problemen är borta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Funkar det verkligen med 5 stickor?
mitt x79 ud5 funkade inte alls med ojämna mängder stickor.
Stod i på gigabytes sida att vida slots var det som gällde när man inte hade jämna mängder med stickor. Dock som sagt inget som funkade för mig ändå. (misstänker jag behövde biosuppdatering)
Hur som helst så bör det vara snabbare med 4 stickor i istället för 5 samt att det är stor risk för att stickorna inte kommer bra överenns med varandra.

Man bör helst aldig matcha olika modeller och absolut inte märken (om det inte är samma tillverkare)
Finns anledningar till att bundels finns att köra om 2,3,4,6 och 8 stickor.

Vilken setup och build körde/kör du nu med ditt x79 ud5? Intressant då vi har samma. Körde du 6 stickor så det var jämt? Jo jag vet om kompatibel grejen med ram men det verkar ju funka hyfsat.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har 2 + 2 + 1 , Vad händer om du bara kör 2+2 i olika par? Borde fungera. Är antagligen mer värt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Eftersom du har 2 + 2 + 1 , Vad händer om du bara kör 2+2 i olika par? Borde fungera. Är antagligen mer värt.

Det fungerar men då får jag ju inte mer minne vilket var det jag ville.

Permalänk
Medlem

Windows 7 Professional: Upper RAM limits 192GB
Moderkort: GIGABYTE GA-X79-UD5 (LGA 2011): Maximum Memory Supported 64GB
CPU: Intel Core i7-4930K: Max Memory Size (dependent on memory type) 64GB

Det är ju ett moderkort med quad channel för RAM, så du borde köra med 4 eller 8 minnes moduler.
Blir antagligen knas för att du inte har ett antal som fungerar med quad channel.. altså 4 eller 8st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Vilken setup och build körde/kör du nu med ditt x79 ud5? Intressant då vi har samma. Körde du 6 stickor så det var jämt? Jo jag vet om kompatibel grejen med ram men det verkar ju funka hyfsat.

Jag körde alla 8 tills en sticka gick åt skogen så körde jag 6 stickor tills två till dog och då fick det bli 4 stickor :\
7 st gick inte och inte heller 5.

Blanda olika märken och modeller vet jag sedan innan det är en dålig ide och sällan funkar även om mängden stickor funkar.

Kör inte med samma setup längre. Sålde den till förmån för 2011-3 och ddr4 :3

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerGranbom:

Det fungerar men då får jag ju inte mer minne vilket var det jag ville.

Det är antagligen så enkelt att du måste ha jämna par.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RainesX:

Jag körde alla 8 tills en sticka gick åt skogen så körde jag 6 stickor tills två till dog och då fick det bli 4 stickor :\
7 st gick inte och inte heller 5.

Blanda olika märken och modeller vet jag sedan innan det är en dålig ide och sällan funkar även om mängden stickor funkar.

Kör inte med samma setup längre. Sålde den till förmån för 2011-3 och ddr4 :3

Vad har du gjort för att förstöra 3 minnen ? Det låter som du har nått allvarligt fel på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du gjort för att förstöra 3 minnen ? Det låter som du har nått allvarligt fel på datorn.

Well... jag är inte säker men misstänker jag vart lite oförsiktig när jag byggde om systemet. Glömde mitt esdarmband en gång och efter kanske en vecka efter det började dom dö av.
Tog inte enns två veckor för dom tre att dö... men jag får skylla mig själv.
Är normalt jättenoga med esd.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Windows 7 Professional: Upper RAM limits 192GB
Moderkort: GIGABYTE GA-X79-UD5 (LGA 2011): Maximum Memory Supported 64GB
CPU: Intel Core i7-4930K: Max Memory Size (dependent on memory type) 64GB

Det är ju ett moderkort med quad channel för RAM, så du borde köra med 4 eller 8 minnes moduler.
Blir antagligen knas för att du inte har ett antal som fungerar med quad channel.. altså 4 eller 8st.

tack det där kan vara intressant. Vad tror alla ni andra om det? Eller annat om mobot och ramarna

Permalänk
Avstängd

Kan cpu, i74930k begränsa antalet gb i ram på nåt sätt? Tydligen finns inte i7 4930k offentligt för detta mobo, men jag kör ju datorn på den just nu så det verkar fungera iaf (kanske några begränsningar?)