Störningar i micken i vissa spel

Permalänk
Medlem

Störningar i micken i vissa spel

Min mick avger ett konstigt surrande, "som om någon kör omkring med en moped" enligt de som hör ljudet på teamspeak. Hade det varit konstant hade jag bytt ut lurarna, men det verkar bara uppstå när jag spelar vissa spel, spelar jag t.ex. Battlefield 4 eller Space Engineers så surrar det alltid, medan i andra spel surrar det aldrig. Det surrar heller aldrig när jag inte spelar något alls.
Vad f*n kan det bero på? Och hur tusan löser jag det?

Jag har redan gått och köpt mig ett nytt ljudkort, men det hjälpte inte.
Mitt headset är ett Sennheiser PC360, ljudkortet är ett ASUS Xonar D1 (surrandet fanns dock innan när jag körde på det integrerade ljudkortet också).

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Hedersmedlem

ASUS Xonar-kort har en tendens att plocka upp störningar från grafikkort under belastning, troligen kondensatorer eller liknande. Har själv haft detta problem med mitt Xonar DX. I mitt fall blev det bättre av att jag kopplade in mikrofonen på det integrerade ljudkortet.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Det är störningar från grafikkortet som Kommer till ljudkortet skulle jag anta. försök att placera korten så långt från varandra som möjligt.

http://www.overclock.net/t/571718/how-to-make-emi-shielding-f...

Permalänk
Medlem

vargeEEEEn, tack för svaret, men som jag skrev så fanns det här problemet redan innan jag skaffade Xonar-kortet.
w4nt3n, Låter rimligt, korten sitter dock redan så långt ifrån varandra som möjligt, jag testade att stänga av Microphone Boost som någon skrev om på ett annat forum, och det löste problemet konstigt nog. Det kanske är en kombination av störningar och boost-funktionen. Bieffekten av att stänga av boost blev att folk knappt hör mig längre, så jag testar nog att isolera kortet enligt din länk om jag inte hittar en enklare lösning
Tack för svaren!

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7