Permalänk
Avstängd

VRM fråga (elektroingenjörer emellan)

http://www.amazon.com/Intel-BLKDQ965GFEKR-Conroe-LGA775-Mothe...
I länken ovan ser ni en lite äldre Intel moderkort, plockat ut den ur återvinning med en Q6600 i den...
Nu till saken.
Som ni kan se på det moderkortet, sitter det inga kylflänsar alls på VRM delen. Den blir inte varm, även under maxbelastning av prollen med säg, proteinvikning som uppgift.

Som några av er kommer ihåg, brukade gamla moderkort inte ha kylflänsar på VRM delen, utan bara ha komponenterna lödda mot moderkortet så att det tog upp värmen, och det räckte. Hade man kvalitetskondingar som panasonic, rubycon, eller nichicon, höll moderkortet utan problem många år...

Själv har jag bara ganska grundläggande kunskap i design av VRM, det är inte mitt område, men såvida man inte handskas med extrema switchfrekvenser, eller har underdimensionerade komponenter, behöver man inte ha flänsar på DCDC omvandlare.

Så, vad fan har hänt inom design av moderkort?
Varför sitter det flänsar, som av värmen att döma, leder bort upåt 20W i överskottsvärme, då bara för några år sen inte behövdes fläns?

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Hmm, det är inte något annat kylflänsen sitter på då? Intel har ju fr.o.m Haswell kört VRM integrerat med CPUn.

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Jag tror det är mycket "imponator faktor" bakom. Jag har t.ex. tagit bort kylflänsar för VRM på grafikkort utan något negativt resultat.

Värmeutvecklingen i en VRM är just i switchögonblicket.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det inte så att för varje extra fas ökar värmeutvecklingen exponentiellt? Så mer påkostade moderkort med en hel bunt faser och stöd för strömslukande processorer (vid överklockning t.ex.) har plötsligt en hel del spillvärme att göra sig av med. Som jämförelse har jag ett LGA775 XFX 750i som har en väl tilltagen heatpipekylare över VRM-delen, och det genererar en hel del värme jämfört med simplare 775-moderkort.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekner:

Är det inte så att för varje extra fas ökar värmeutvecklingen exponentiellt?

definitivt inte, faserna byter av varandra i att leverera ström, precis som cylindrarna i en motor. De olika cylindrarna befinner sig i olika faser i förbränningen, faserna på en VRM befinner sig i olika "faser" i själva omvandligen av energi.
EDIT : vid närmare eftertanke, kan det vara olika konfigurerat, men man vill minska ripplet och minimera antalet kondingar, är faserna konfigurerade som jag sa, dvs förskjutna mot varandra... jag är inte helt säker på hur faserna på moderkort är konfigurerade... har ingen oscilloskop hemma, så kan inte mäte heller

Antag att processorn drar 120W
Själva meningen med VRM brevid processorn är att omvandla 12volt * 10 ampere = 120W till 1.2 V*100 ampere = 120W.
dvs, lägre spänning, mer ström, samma energi.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oj, jag skriver imorgon när jag sitter vid ett tangentbord och inte på plattan, många hit-n-miss svar här.

Korta svaret är att det är så häg effektivitet på DC-DC-designen att det är högst ett par watt per krets. Samtliga VRM:er har även 120°C som arbetstemperatur (inte max utan lämplig temperatur innan effektiviteten faller). Sedan sitter det även ett stort jordplan som allt är kopplat till som radierar ut värme.

Psst, kondensatorerna blir inte varma under belastning, den lilla effekt som utvecklas i dem är ett par mW på sin höjd.

Kort och gott, de flesta designs är egentligen gimiks med feta flämsar som ser snygga ut. Sedan finns det såklart undantag. Skriver mer i morgon men kom gärna med frågor tills dess.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nog finns de fall där flänsen gör nytta, som på mitt moderkort. VRMerna blev till och med så varma efter överklockning att datorn blev ostabil, så nu har jag en 92mm fläkt som tokblåser på dom för att hålla ner tempen.

Är säkert ett extremfall jag har, men inte skulle jag vilja va utan kylflänsar på dom...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Torde ju vara ganska enkelt att avgöra. Mät tempen på VRM'erna och se om det är "looks" eller faktiska behov som är avgörande. Jag vet att VRM'erna på mitt gamla PC-DL blev 80 grader varma (Vilket klart konstaterades vara ett problem, på ett flertal av de här moderkorten) innan jag hittade en lösning för att planslipa ovansidan på de radmonterade kretsarna, och därmed ersätta det värmeledande tuggumit som satt där original, med vettig värmeledande pasta. (En lösning tillämpad av många, med gott resultat) (Dual 1.6GHz LV's (1.3v) överklockade till 3.2GHz @ 1.55v, mellan tumme och pekfinger, 80w / st vid full last.) Inom ramarna för vad moderkortet skulle klara av (officiellt tror jag 85w/vardera var max) men pga dum design, båda CPU'ernas VRM matades från samma 12v rail, så var det i praktiken det som avgjorde hur högt det gick att klocka på de moderkorten. Om det sen var en fördel, eller nackdel att de drevs på en rail beror på vem man frågar... Det gjorde i alla fall att folk letade efter PSU'n med 30+A på 12v rails, något som då var halvsvårt att hitta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror det är mycket "imponator faktor" bakom. Jag har t.ex. tagit bort kylflänsar för VRM på grafikkort utan något negativt resultat.

Värmeutvecklingen i en VRM är just i switchögonblicket.

Du har rätt - det är mycket "imponator faktor"
dy har rätt - Värmeutvecklingen i en VRM är just i switchögonblicket.
och fel - nej, ta inte bort kylflänsar...

Vad jag misstänker har hänt är att vid något tillfälle har producenterna fått för sig att konsumenterna vill ha dessa små aluminiuminkapslade kondensatorerna, som kallas pcap, polymer kondingar.

Det brukade stå 8-12 st på rad nära varandra precis bredvid processorn.
Om ni kommer ihåg gamla moderkort, hade de "stora" elektrolyter i stället för dessa små sakerna, de brukade vara på 2700 eller 3300 mikrofarad, vid 6.3 V. De som används nu brukar vara 560 eller 820 mikrofarad vid 2.5 eller 6.3 volt - dvs 3-4 gånger mindre kapacitans... Båda har ungefär samma livslängd, 4000-10000 timmar. De små, pcap, kan leverera högre strömstötar.
De små är nog billigare att tillverka, än elektrolyterna... FELFEL

Vad jag antar har hänt är, att av rena utseende mässiga designskäl, och för att spara lite på komponentkostnaden, har man underdimensionerat kondensator delen av regulatorn. Nackdelen är givetvis att de var tvungna att lägga till faser, och höja switch frekvensen hos regulatorn, för kapacitansen var för liten för att jämna ut spänningen vid lägre frekvenser.
Som Herr Kantarell sa, energiförlust finns vid switchögonblicket, så man vill switcha så sällan som möjligt.

Men för att spara lite stålar, och se (?) bättre ut, har man lagt över börda på konsumentens elräkning. Vackrare men mindre kondingar + högre strömförbrukning, i stället för stora, dyrare, och fula(?!?) elektrolyter...

EDIT: enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_capacitor, så är dom dyrare att tillverka än gamla elektrolyter...
Då kan man dra slutsattsen att de finns där för utseendets skull, men är underdimensionerade av kostnadsskäl - och som sagt, man lägger kostnaden på kundens elräkning...

EDIT2: från wikipedia - "Some types have longer life than wet electrolytics, e.g. 50,000 hours life at 85 °C. Others are specified typically guaranteed for 1000 hours at 105 °C."
öööh nej, tror inte svensson får 50000 timmars varianten på sin moderkort... trolla inte om det ens
som är 5.7 år på maxbelastning, på en slitåsläng vara som svennson gamear på 4 timmar om dan i 2 år tills han köper nytt...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

En sak som en del missar tror jag är inte nödvändigtvis att VRM eller andra komponenter som RAM i sig själv avger så mycket energi och därmed inte bidrar till sina höga temperaturer i så stor grad själva.

Däremot alstrar processorerna mycket energi och precis som energi leds upp genom kylflänsen och avges till luften så leds värme från processorn ut genom moderkortets kopparbanor till VRM, RAM och andra närliggande komponenter.

I dag är det inte ovanligt med processorer som jobbar på 80-90C med stock kylare. Tom intels stock kylare för haswell klarar knappt av att hålla processorn sval nog. Haswell applicerar 0.1-0.15V under extrema AVX 2.0 laster vilket intel helt enkelt löst genom att låta processorn throttla stundvis med 2-3% prestandaförlust vilket håller den vid ca 99C.

En orsak till att moderna processorer blir så varma är den lilla arean kislet har och val av termisk pasta eller TIM som det kallas.

Haswell är extremt liten för sina 84W TDP och med mer traditionell TIM mellan IHS och kisel så innebär detta höga temperaturer även med en bra fläns då Kisel har en given värme slutledningsförmåga likaså pastan och likaså IHS'en så temperaturerna blir väldigt höga på moderna processorer som kan dra allt från 84-220W för moderna högprestanda processorer.

Som sagt det faktum att processorer i dag är väldigt små men kan dra väldigt mycket effekt innebär höga temperaturskillnader mellan kisel och kylfläns.

Kan man inte hålla kislet svalt ja då vandrar även värme energi ut i moderkortet via kopparbarnorna som är utmärkta ledare. Värme kan bara färdas från varmare till kallare område så blir processorn varmare bör moderkortet och dess komponenter bli det med.

Jag har själv uppmätt detta fenomen. Hade en X58 rigg med i7 920 @ 3.7Ghz (180W ca) och 6x2GB ram.
hade en Noctua NH-U12P senare en NH-D14. Luften passerade in över ram minnena sedan in i kylaren och ut där bak.

Mätte jag temperaturen på alla minnena så steg temperaturen 1-2C för varje dimm man kom närmare processorn. Med andra ord kunde ofta minnet närmast processorn vara 10C varmare än det lägst ifrån.

Orsaken är som sagt att värme radierar ut ifrån processorn sockel och värmer upp komponenter runtomkring men ju lägre ifrån värmekällan man kommer, processorn tex ju lägre blir temperaturerna.
Därför var minnet närmast processorn mycket varmare än det lägst ifrån.

Jag fick in en Gammal Pentium 4 prescott för lagning en gång. Dam i stock kylaren. Den låg alltid och throttlade på 100C. Moderkortet var helt rostat. Vartenda konding hade gått härdan. Orsaken var att moderkortet blev så varmt pga processorns höga tempratur då värmen spred sig till VRM och andra komponenter och värme skadade moderkortet.

Så ja VRM, RAM mm producerar sin mängd värme och kommer ligga X antal grader över temperaturen moderkortet har just i den regionen. Så vill man hålla VRM och RAM svalt så bör man hålla processorn sval också.

Och kylflänsar på RAM och delvis VRM skulle jag nog påstå är mer till för att skydda dom från eventuell värme avgiven av processorn inte av RAM eller VRM själva men som sagt undantags fall finns men i normal fall ska det inte behövas.

Men detta är bara min amatörmässiga åsikt baserad på vad jag lärt mig om termodynamik en gång i tiden och observationer jag gjort genom tiden.

VRM och RAM kylning kan som sagt göra nytta men kan lika väl vara för det estetiska.

Permalänk
Avstängd

Asus M5A88-M EVO

Skrivet av pa1983:

Förvisso, kan vara sannt...
Men min förtret började med moderkortet i min sig, processorn var välkyld, men VRM var så varmt att jag "kände" hur det brände redan innan jag rörde vid den...
Slutade med att jag fick såga till en aluminiumfläns från bråte en bekant hade liggandes, limmade den med dubbehäftande värmetejp...

Om ni kollar på moderkortet jag länkade till i mitt första inlägg, har den inga flänsar på VRM, och blir inte varm heller, fast en Q6600 och en AMD1055T har jämförbar förbrukning...

Gamla AMD AthlonXP drog upåt 75 watt, inte heller då kommer jag ihåg att moderkortet var varmt, fast jag mekade en del med dom...
Inte heller moderkort för P4 prescott blev varm på det viset...

Men något måste ha ändrats... Min gissning är underdimensoinering och marketting BS...
Det fanns ingen anledning att höja switch frekvens och ta bort dom gamla elektrolyterna på produkter som skulle hålla 2-3 år...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Moderna processorer är mycket mer komplexa.
En athlon Thunderbiord drog 74W vill jag minnas men låg på 1.75V det blir 42A och dom hade inte direkt strömsparfunktioner.

Har en Gammal Alpha EV56 500Mhz cpu på 54W som drar lika mö idle som load enligt min effektmätare så kräver igen komplex strömförsörjning trots att den blir rätt ljummen med tanke på att den är från 1999.

Moderna processorer har ju lite högre krav på strömförsörjningen också.

Det behövs ju en expert på området men vad jag misstänker så beror det på att dagens processorer drar typ 1V±0.2V och har en max ström på ca 100A ur lådan. Det är lite mer problematiskt att få fram 100A för en i7 4770K än 30-40A för nån gammal Athlon eller Pentium 4 processor som dessutom inte alls har lika hårda krav på VRM kretsarna som dynamisk spänning och snabb respons, lågt rippel etc etc.
Vad jag läste på ett ställe var att ville man uppnå lågt rippel så blev det på bekostnad av effektivitet och därmed varmare mosfets.

Sökte lite och höga strömmar och låga spänningar verkar inte direkt gynna mosfets effektivitet men som sagt igen expert så svårt att säga.

Men höga strömmar är ju problematiska, även lite resistans skapar ju stora förluster snart och även mosfets har resistans internt och därmed bör det skapa mer problem.

Modern VRM design dikteras ju av processorns krav. Kan inte tänka mig att gamla designer du tittar på skulle vara applicerbara på dagens processorer då kraven är helt olika.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sae:

Vad jag misstänker har hänt är att vid något tillfälle har producenterna fått för sig att konsumenterna vill ha dessa små aluminiuminkapslade kondensatorerna, som kallas pcap, polymer kondingar.

Det brukade stå 8-12 st på rad nära varandra precis bredvid processorn.
Om ni kommer ihåg gamla moderkort, hade de "stora" elektrolyter i stället för dessa små sakerna, de brukade vara på 2700 eller 3300 mikrofarad, vid 6.3 V. De som används nu brukar vara 560 eller 820 mikrofarad vid 2.5 eller 6.3 volt - dvs 3-4 gånger mindre kapacitans... Båda har ungefär samma livslängd, 4000-10000 timmar. De små, pcap, kan leverera högre strömstötar.
De små är nog billigare att tillverka, än elektrolyterna... FELFEL

Vad jag antar har hänt är, att av rena utseende mässiga designskäl, och för att spara lite på komponentkostnaden, har man underdimensionerat kondensator delen av regulatorn. Nackdelen är givetvis att de var tvungna att lägga till faser, och höja switch frekvensen hos regulatorn, för kapacitansen var för liten för att jämna ut spänningen vid lägre frekvenser.
Som Herr Kantarell sa, energiförlust finns vid switchögonblicket, så man vill switcha så sällan som möjligt.

Men för att spara lite stålar, och se (?) bättre ut, har man lagt över börda på konsumentens elräkning. Vackrare men mindre kondingar + högre strömförbrukning, i stället för stora, dyrare, och fula(?!?) elektrolyter...

EDIT: enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_capacitor, så är dom dyrare att tillverka än gamla elektrolyter...
Då kan man dra slutsattsen att de finns där för utseendets skull, men är underdimensionerade av kostnadsskäl - och som sagt, man lägger kostnaden på kundens elräkning...

EDIT2: från wikipedia - "Some types have longer life than wet electrolytics, e.g. 50,000 hours life at 85 °C. Others are specified typically guaranteed for 1000 hours at 105 °C."
öööh nej, tror inte svensson får 50000 timmars varianten på sin moderkort... trolla inte om det ens
som är 5.7 år på maxbelastning, på en slitåsläng vara som svennson gamear på 4 timmar om dan i 2 år tills han köper nytt...

Man använder polymer/metallfilms kondensatorer för att de är enormt mycket bättre och exaktare än elektrolytkondensatorer. Visst elektrolytkondensatorer är stora och har hög kapacitans för sin storlek men det är inte det viktiga. De har horribel rippeltålighet, en för hög spik och de smäller. Sedan är de inte i närheten så bra som metallfilmskondensatorerna på att hantera och minska rippel på den genererade spänningen.

Vidare, dagens processorchip matas med 1.8V och växlas ned på chippet till den spänning kärnan vill ha. Kikar vi på äldre grejer så var 3.3V inget ovanligt, detta gör ju att en VDroop på 40mV inte får en äldra CPU att krascha medan en modern blåskärmar på direkten. Därav utbyte av kondensatorerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

hehe...
jag hade kunnat titta i diagram för mosfetar för att se effektivitetskurvan, men jag ville höra vad fok säger...

så vad spelar det för roll hur prollen sparar ström, när VRM behöver en egen kylfäns, och tycks bränna 20+ watt? när den inte behövde fläns bara några år sen?
på vissa modeller kan man även länka in flänsen i vattenkylning...

reflektion, är tanken här...

Skrivet av prozzac:

Nog finns de fall där flänsen gör nytta, som på mitt moderkort. VRMerna blev till och med så varma efter överklockning att datorn blev ostabil, så nu har jag en 92mm fläkt som tokblåser på dom för att hålla ner tempen.

Är säkert ett extremfall jag har, men inte skulle jag vilja va utan kylflänsar på dom...
Skickades från m.sweclockers.com

helt subjectivt, känns det som att VRM idag drar lite mindre än en gammal P3 på 1GHz jag hade, brukade stå på en plastlåda på skrivbordet :DD jag hade en fläkt sittandes löst på kylflänsen, så jag kunde ta bort den, å se hur snabbt den blev varm... vad jag minns, drog en P3 i den klassen kanske 30+ watt...

Jag håller fast vid vad jag antyder, jag tror vi blir lurade, och dessa små kondingar är MarkettingBullShit...
Inte i funktion, utan i antal och dimensionering... Man höjer switchfrekvensen, för man vill inte sätta dit fler/större kondingar...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Skrivet av sae:

hehe...
jag hade kunnat titta i diagram för mosfetar för att se effektivitetskurvan, men jag ville höra vad fok säger...

så vad spelar det för roll hur prollen sparar ström, när VRM behöver en egen kylfäns, och tycks bränna 20+ watt? när den inte behövde fläns bara några år sen?
på vissa modeller kan man även länka in flänsen i vattenkylning...

reflektion, är tanken här...

helt subjectivt, känns det som att VRM idag drar lite mindre än en gammal P3 på 1GHz jag hade, brukade stå på en plastlåda på skrivbordet :DD jag hade en fläkt sittandes löst på kylflänsen, så jag kunde ta bort den, å se hur snabbt den blev varm... vad jag minns, drog en P3 i den klassen kanske 30+ watt...

Jag håller fast vid vad jag antyder, jag tror vi blir lurade, och dessa små kondingar är MarkettingBullShit...
Inte i funktion, utan i antal och dimensionering... Man höjer switchfrekvensen, för man vill inte sätta dit fler/större kondingar...

Testa en FX cpu på budget moderkort Den började klocka ner sig vid belastning bara för VRM blev antagligen överhettade. Nytt moderkort löste problmet direckt.

Vist i många fall är det onödigt med kylning, men finns fall då det är bra att hålla tempen låg, speciellt om det ska hålla längre. Se bara på nätagg, dom håller bättre vid låg temp än hög.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Funderar lite på om moderkortets kylande egenskaper kan ha ändrats.
Det har vad jag vet varit glasfiber ganska länge, men VRM:a kanske hade bättre termisk kontakt med moderkortet förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |