Google sjösätter Android 5.1

Permalänk
Melding Plague

Google sjösätter Android 5.1

Många telefoner och surfplattor är fortfarande utan Android 5.0, men detta hindrar inte Google från att lansera en polerad version för de prispressade telefonerna Android One i Indonesien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Permalänk
Medlem

Så nu ska man bara vänta på att alla ska skicka ut den till alla olika sorters enheter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag tycker om Lollipop på Nexus 5 som används som jobbtelefon. Dock väntar jag fortfarande på det till min Moto G (2nd gen). Det har varit prat om att det ska komma ända sedan i höstas. USA, Brasilien och Indien har redan fått den :/

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Just därför jag älskar att ha en Nexus

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag undrar när f*n de ska få tummen ur och släppa lollipop till S4

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Testpilot

Väntar fortfarande på att min LG G3 ska få stöd att välja mellan Dalvik/ART i sin version av 5.X... Av någon anledning har de valt att inte inkludera det valet på G3.an, och det tar kål på mig då många av mina spel inte fungerar alls längre sedan 5.0.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av phoenixdisciple:

Väntar fortfarande på att min LG G3 ska få stöd att välja mellan Dalvik/ART i sin version av 5.X... Av någon anledning har de valt att inte inkludera det valet på G3.an, och det tar kål på mig då många av mina spel inte fungerar alls längre sedan 5.0.

Oj, det valet har jag haft hur länge som helst, utan Lollipop.

Får ändå hoppas de får ut Lollipop till 1+1 snart, trodde det skulle gå mycket snabbare:(

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Själv så sitter man och väntar på 5.0 till Samsung GS4.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte sig en nexus igår, funkar helt utmärkt!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

För mig har Lollipop varit något segare än KitKat. Jag blev så frustrerad att jag till och med bytte till CM.

Permalänk
Medlem

När det gäller deras egen Nexus 7, så tog det ett antal månader för uppdateringen till Android 5.0 att hittas av min platta, trots att uppdateringen skulle "rullas ut de närmaste veckorna" och trots att mängder av andra surfplattor och telefoner fick den långt före.

De verkar inte alls prioritera sina egna plattor trots att det låter så när uppdateringarna släpps.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Väntar fortfarande på att min LG G3 ska få stöd att välja mellan Dalvik/ART i sin version av 5.X... Av någon anledning har de valt att inte inkludera det valet på G3.an, och det tar kål på mig då många av mina spel inte fungerar alls längre sedan 5.0.

Dalvik är borttaget helt i 5.0 och framåt. Vill du köra Dalvik som runtime får du nergradera till 4.4.4.

Permalänk

De kan ju börja med att se till så alla får uppdateringarna. Kan ju inte vara så svårt, fast de kanske inte vågar ställa krav på tillverkarna?
Fast å andra sidan vet jag inte om jag vill ha 5an många som får sega enheter trots att det skulle öka prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hinner nog byta telefon innan min S4 får 5.0...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Relik 📜

Jag är än så länge inte imponerad av Android 5.0, hur bra det fungerar verkar variera stort mellan olika enheter. Nexus 5 jag hade innan fick noterbart sämre batteritid och stora problem med att hålla appar kvar i minnet. Nexus 5 min fru har verkar hålla batteriet hyfsat, men appar dör titt som tätt när minnet av allt att döma tryter. Jag antar att det beror på minnesläckan "alla" pratar om, vilken i sig borde vara löst vid det här laget.

Håller tummarna för att min Z3C får en vettig implementation av Lollipop när det väl är dags, men kan inte påstå att jag längtar direkt då nuvarande rullar utmärkt. Erfarenheterna från båda Nexus 5-enheterna har helt enkelt lämnat en sur eftersmak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Silent mode added after missing on Android 5.0, tack då. Då kan man damma av Nexusen igen efter ett par månader som standby-lur

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är än så länge inte imponerad av Android 5.0, hur bra det fungerar verkar variera stort mellan olika enheter. Nexus 5 jag hade innan fick noterbart sämre batteritid och stora problem med att hålla appar kvar i minnet. Nexus 5 min fru har verkar hålla batteriet hyfsat, men appar dör titt som tätt när minnet av allt att döma tryter. Jag antar att det beror på minnesläckan "alla" pratar om, vilken i sig borde vara löst vid det här laget.

Håller tummarna för att min Z3C får en vettig implementation av Lollipop när det väl är dags, men kan inte påstå att jag längtar direkt då nuvarande rullar utmärkt. Erfarenheterna från båda Nexus 5-enheterna har helt enkelt lämnat en sur eftersmak.

Känns lite som att det släpps för många versioner, för ofta, och för få "fix/patch" för att laga ev fel. Nu är ju 5.0 nu stor version, så det blir väl bättre, men varför det ska vara så svårt att gå från 4.1->4.2->4.3->4.4 förstår jag inte. Det bör ju egentligen inte vara mer än "patcher".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Så nu ska man bara vänta på att alla ska skicka ut den till alla olika sorters enheter

Nä, det räcker med att vänta att det kommer till sin egen.

Permalänk
Avstängd

"Up to 2x better performance"

I jämförelse mot vadå?
5.0, 4.4, 4.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag är än så länge inte imponerad av Android 5.0, hur bra det fungerar verkar variera stort mellan olika enheter. Nexus 5 jag hade innan fick noterbart sämre batteritid och stora problem med att hålla appar kvar i minnet. Nexus 5 min fru har verkar hålla batteriet hyfsat, men appar dör titt som tätt när minnet av allt att döma tryter.

Jag har Nexus 5 och för mig var även Android 5.0 stabilt men hade klart sämre batteritid. Precis vid 5.01 släppet tog jag bort Facebook som drog mest batteri av apparna (kör nu bara via webbläsaren). Batteritiden är sedan dess minst lika bra som KitKat. Telefonen är grymt snabb och stabil som få dessutom.

Har hört att om man har problem med kraschade appar eller att den drar extremt mycket batteri => Gör en factory reset och det löser problemet (inte skoj men bättre än en knappt fungerande telefon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nä, det räcker med att vänta att det kommer till sin egen.

javisst men om man har fler än en och de är olika märke så blir det lite otakt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man en custom rom de flesta med oficiellt cm stöd börjar bli stabila och användningsbara nu samt att man får senaste versionen mycket snabbare och oftast bättre batteritid. Med min S4 active fick jag ungefär dubbla batteritiden med CM när jag körde kitkat fick ännu bättre batteritid då jag installerade V4A istället för standard AudioFX.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Google, jag hoppas verkligen detta snabbar upp min Nexus 5 igen annars nergraderar jag igen,

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se när man får Lollipop till Z3C, borde ju inte vara allt för långt borta. Inte för att jag ogillar den som den är, men fortfarande spännande med nytt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Sitter idag med 5.0.2 på Nexus 7 vilket funkar kalas bra, så hoppas de blir finfint med 5.1.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag tyckte alltid att Samsung var det bästa företaget för Androidmobiler, men vad fan håller dem på med!? Dem vägrar släppa Android 5.0 till deras äldre flaggskepp Samsung Galaxy S4!

En generation gammal och dem har slutat ge oss uppdateringar. Nått fel på jävlarna, FYFAN!

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mekanismen:

Dalvik är borttaget helt i 5.0 och framåt. Vill du köra Dalvik som runtime får du nergradera till 4.4.4.

Hmm.. är det custom ROM man lär köra då kanske för att få dual möjligheten, tänkte aldrig på det när jag läste om det och sett YouTube videos om hur man snabbar upp sin LG G3.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnzeal:

Jag tyckte alltid att Samsung var det bästa företaget för Androidmobiler, men vad fan håller dem på med!? Dem vägrar släppa Android 5.0 till deras äldre flaggskepp Samsung Galaxy S4!

En generation gammal och dem har slutat ge oss uppdateringar. Nått fel på jävlarna, FYFAN!

S4:an kommer att få 5.0?

Citat:

Nu börjar vi uppdatera till operativsystemet Android Lollipop 5.0. Samsung Galaxy S5 är den modell som står först i tur, sedan följer Galaxy Note 4, Galaxy Note 3 och Galaxy S4. Senare under 2015 uppdateras även Galaxy Note Edge, Galaxy S5 Active, Galaxy S5 Mini, , Galaxy Alpha och Galaxy Note 2 till Android Lollipop 5.0. Uppdateringen ger en förbättrad användarupplevelse samt innehåller en mer avskalad gränssnittsdesign med starka bakgrundsfärger. Uppdateringen sker via Samsung Kies och exakta datum för när uppdateringen rullas ut varierar beroende på modell, land och operatör.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas den kommer till Nexus 4 snart, några av problemen jag har med 5.x ser ut att vara lösta.

Skickades från m.sweclockers.com