Permalänk

Q-Fan Någon som använder?

Är det någon som använder Q-Fan? Jag har bara ställt att fläktarna ska vara silent i BIOS via fläktkontrollern där men ej Q-fan
Någon som använder detta idag? isåfall tips på inställningar?

/M

Permalänk
Medlem

Q-fan är ju fläkstrynigen i bios på ASUS moderkort....
Silent är en förinstäld profil som ger ungifär 60% av varvtalet idle och 80-90% vid full load.
Så silent är fläktstyrning via Q-fan. Det är en färdig profil ASUS erbjuder. Silent, Standard, Turbo brukar finnas sedan en du kan configurerar själv.

Dom kallar sin fläktsyrning för Q-fan i bios. Sedan finns det program som AI suit och FanXpert och skit för windows att styra därifrån med.

Jag har använt ASUS Q-fan i bios i åratal. Fungerar bra oftast. Varierar dock mellan moderkort. Har billiga ASUS AM3 moderkort där man kan ställa lägsta spänning vid idel typ 4V tex och ange både lägsta temperatur där fläktarna ska gå i lägsta spänning men även max temperatur där dom ska gå i max RPM eller vad man nu sätter för övre gräns.
Dyrare ASUS moderkort har ofta haft mindre alternativ i bios vad det gäller Q-fan så ASUS är lite "lustiga" på det vist. Både mitt X58 och X79 har både spärr på 60& för nedre gräns och man kan inte ställa spänningar utan bara välja procenttal och övre och nedre gräns alternativ en färdig profil dock brukar jag göra mina egna för bästa resultat.

Dessutom kan sällan 4 pins PWM kontakten till processorn styra en 3 pins fläkt på ASUS moderkort, dock inget unikt för ASUS har jag märkt även mitt nya MSI har den begränsningen.
Som sagt många ASUS moderkort är lustiga vad det gäller variationen av alternativ när det kommer till Q-Fan i bios.
Mina gamla 785G baserade AM3 ASUS moderkort kan jag köra min chassifläktar i 4V idle via Q-fan vilket ger 400rpm på 80mm fläktar ca i min HTPC vilket är grymt bra för 80mm fläktar.

Mitt dyrare ASUS X79 kan jag bara ställa ner chassifläktarna till 60% som lägsta varvtal vad det nu innebär i spänning vet jag inte men klart mycket mer än 4V som är lägsta på mina 785G det är säkert. ASUS hävdar att det är av "säkerhetsskäl". Märkt att MSI har typ samma skit numera.

Dock kan man ställa CPU fläkten till 0-20% på dom flesta moderkort inklusive ASUS. Dock märks sällan nån direkt skillnad i RPM vid nåt under 20%, 0% inebär inte att fläkten stannar bara att den körs så lågt den klarar.

Utnyttjar själv mina två CPU 4 pins PWM kontakter för både CPU fläkt och chassifläkt, tillåter extremt mycket lägre RPM med PWM och i kombination med att man slipper 60% rpm minimum gränsen.

Just nu rullar min Noctua P12 120mm PWM fläkt i ca 300rpm och min TY-140 rullar också i 300rpm då båda är specificerade till ca 1300rpm och P12 är chassifläkt och TY-140 är CPU fläkt på min NH-D14 och kyler min i7 3930K i 4Ghz (ca 180W) så datorn är tyst kan man väl säga.
Får ca 800rpm på båda vid full last typ två instanser av Intel Linpack eller prime95.

Så ja Q-fan fungerar bra men ASUS har lite lustiga designval i bland så dyrare moderkort har inte alltid bättre implementation av Q-fan. Men ASUS Q-fan är väl inte mycket bättre eller sämmre än nåt annat.

Jag har Ungifär samma begräånsingar på mitt nya MSI H97 moderkort. Dock kan man göra egna profiler där via en graf vilket är rätt nice och det moderkortet var inte dyrt heller, typ 1/3 av mitt X79 så.

Oavsett ASUS Q-fan i bios fungerar bra, bättre på vissa moderkort än andra och dyrare är inte alltid bättre vilket är lustigt.

Oavsett Q-fan och liknande tekniker från andra tillverkare är i min värld överlägset fläktkontrollers av den anledningen att det inte medför nån extra kostnad, fläktarna styrs av bios som resultat av CPU temperatur mm så inget krav på stöd av OS så inga extra program behövs.

Jag byggde fan controllers för, integrerade i lådor som moddades osv åt folk men det var ju 12-13 år sedan. Inte funnits behov av sådan reliker sedan ASUS kom med Q-fan och andra tillverkare kom med sina tekniker.
Finns mjukvarustyrda fan controllers men då kan man lika väl installera FanXpert eller nåt och styra fläktarna den vägen via moderkortet.

Ser många som köper dyra fan controllers och skaffar programvaror för dom inte klarar av att konfigurera tex Q-fan i bios. Personligen kan inte förstå varför. Q-fan eller MSI, eller Gigabytes lösningar i bios är mycket enklare. Ända egentliga nackdelen är att man måste in i bios för att ändra inställningar i många fall men å andra sidan när man gjort sina inställningar vilket tar en liten stund av testande med några syntetiska laster så har man snart nåt som fungerar och sedan behöver man inte pilla med skiten mer.
Jag stresstestar ändå alltid nybyggen eller uppgraderingar så då passar jag på att optimera fläktprofilerna på samma gång.

Nej det är bara in i bios och leka med profiler och fläktar och prova sig fram. Är man en sådan som aldrig kan låta skiten vara utan måste pilla jämt på allt så är det nog bättre att låta bli Q-fan i bios och köra på ASUS mjukvara för windows istället.

Personligen är jag nöjd med att optimera det en gång och låta skiten fungera tills jag uppgraderar datorn igen.