Byta ZxR mot externt ljudkort - behöver tips!

Permalänk
Medlem

Byta ZxR mot externt ljudkort - behöver tips!

Hej!

Har för närvarande ett Creative ZxR installerat i datorn i signaturen i ett TJ08-e chassi. Problemet är att ljudkortet tar över en PCIe plats som förhindrar mig från att skaffa ännu ett grafikkort och köra SLI. Detta ger mig då två alternativ:

  • Byta chassi till ett med 5 PCI brackets och skaffa en PCIe x4 extender

  • Sälja mitt ljudkort och skaffa en extern DAC

Vill helst undvika det första alternativet då jag gillar mitt nuvarande chassi väldigt mycket vilket lämnar mig till alternativ 2. Jag spelar ganska mycket och använder mig ofta av virtuellt surround (därav köpet av ZxR) samt lyssnar på musik i vilket fall ZxR presterar väldigt bra. Problemet är att externa DACs saknar virtuell surround och jag gillar SBX Pro Studio ganska mycket (Dolby Headphone är också riktigt bra, men föredrar personligen SBX).

Nu till frågan:

Finns det externa lösningar som kan tillhandahålla både bra ljud samt virtuell surround för spel (dock ej Razers)? Om ja, vilket skulle passa bäst med mina hörlurar (Philips Fidelio X1)?

Mitt moderkort har för övrigt ett SupremeFX X-Fi 2 byggt in som är OK (inte så jättebra jämfört med ljudkortet).

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Såg nyss att Creative har släppt en extern DAC/AMP - Sound Blaster E5:

se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-e5

Någon som vet hur denna står sig mot ZxR?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Såg nyss att Creative har släppt en extern DAC/AMP - Sound Blaster E5:

se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-e5

Någon som vet hur denna står sig mot ZxR?

Det verkar ju vara ett externt batteridrivet ljudkort med hörlursförstärkare och inte en dac och hörlursförstärkare.
Lite för hög utimpedans men inte nån direkt katastrof md 2,2 ohm och de har väl valt den så för att kunna köra på batteri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar ju vara ett externt batteridrivet ljudkort med hörlursförstärkare och inte en dac och hörlursförstärkare.
Lite för hög utimpedans men inte nån direkt katastrof md 2,2 ohm och de har väl valt den så för att kunna köra på batteri.

Hm.. Fast det som oroar mig mest är att den "endast" har en SNR på 120 dB medan mitt nuvarande kort har 124 dB.. Blir det en märkbar skillnad i ljudkvalité tror du?

Finns det något bättre alternativ till detta externa ljudkort? Finns det DACs med inbyggda ljudprocessorer som kan hantera surround sound så som denna gör?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Hm.. Fast det som oroar mig mest är att den "endast" har en SNR på 120 dB medan mitt nuvarande kort har 124 dB.. Blir det en märkbar skillnad i ljudkvalité tror du?

Finns det något bättre alternativ till detta externa ljudkort? Finns det DACs med inbyggda ljudprocessorer som kan hantera surround sound så som denna gör?

Nej det blir ingen som helst skillnad pga SNR du kan inte på långa vägar ha nytta av den, kommer du över 70 dB så är det i princip omöjligt att höra annat än under laboratorieförhållanden, du kommer absolut inte att märka skillnad på en mobil hörlursrigg på bussen.

Jag vet inte vad som hanterar surround för portabelt bruk eftersom det är en rätt ointressant teknik om man vill ha bra ljudkvalitet, prioritera alltid ljudkvalitet före finesser så får du saker som fungerar länge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det blir ingen som helst skillnad pga SNR du kan inte på långa vägar ha nytta av den, kommer du över 70 dB så är det i princip omöjligt att höra annat än under laboratorieförhållanden, du kommer absolut inte att märka skillnad på en mobil hörlursrigg på bussen.

Jag vet inte vad som hanterar surround för portabelt bruk eftersom det är en rätt ointressant teknik om man vill ha bra ljudkvalitet, prioritera alltid ljudkvalitet före finesser så får du saker som fungerar länge.

Fast det blir ju endast hemmabruk med denna lösning för min stationära

Angående surround så använder jag mig även av Scout Mode som SBX Pro Studio då jag spelar ganska mycket. Kan väl även säga att jag inte direkt är någon audiophile men uppskattar bra ljud då jag lyssnar ganska mycket på rippade skivor i bl.a. FLAC.

Om jag förstått rätt så fungerar inte surroundlösningar med externa USB DACs då de saknar ljudprocessorn som krävs för att kunna åstadkomma denna effekt, eller? Om så är fallet, finns det någon alternativ lösning till Sound Blaster E5 som innefattar ett externt ljudkort/DAC så jag slipper använda mig av ett internt PCIe ljudkort och samtidigt kan använda SBX Pro Studios finnesser (surround + Scout Mode)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Fast det blir ju endast hemmabruk med denna lösning för min stationära

Angående surround så använder jag mig även av Scout Mode som SBX Pro Studio då jag spelar ganska mycket. Kan väl även säga att jag inte direkt är någon audiophile men uppskattar bra ljud då jag lyssnar ganska mycket på rippade skivor i bl.a. FLAC.

Om jag förstått rätt så fungerar inte surroundlösningar med externa USB DACs då de saknar ljudprocessorn som krävs för att kunna åstadkomma denna effekt, eller? Om så är fallet, finns det någon alternativ lösning till Sound Blaster E5 som innefattar ett externt ljudkort/DAC så jag slipper använda mig av ett internt PCIe ljudkort och samtidigt kan använda SBX Pro Studios finnesser (surround + Scout Mode)?

En extern dac har egentligen inget med surround eller inte att göra, du kan ju mata den från en surroundprocessor och det finns ju mjukvara för det också (typ Power dvd stödjer Dolby headphone i mjukvara) eller lyssna på en konsthuvudsinspelning (det är de som ger ett äkta surroundljudfält) så surround kan du få, däremot så kanske det inte fungerar med spel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Headphone
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En extern dac har egentligen inget med surround eller inte att göra, du kan ju mata den från en surroundprocessor och det finns ju mjukvara för det också (typ Power dvd stödjer Dolby headphone i mjukvara) eller lyssna på en konsthuvudsinspelning (det är de som ger ett äkta surroundljudfält) så surround kan du få, däremot så kanske det inte fungerar med spel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Headphone
http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsthuvudstereo

Men då får det nog bli en E5:a ändå! Verkar väldigt intressant! Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII